  • 11. Data: 2022-10-07 15:07:12
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu osobowego -śmierć współwłaściciela
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 07.10.2022 o 12:43, Tomasz pisze:
    > Marek w

    > To wygląda z grubsza tak:
    > pewnie nie było rozdzielności majątkowej więc choć ojciec był wpisany jako
    > współwłaściciel, to i matka też była współwłaścicielem, choć nieoficjalnie
    >
    > Tak więc masz 1/3 własności samochodu, 1/3 ma matka, a pozostała (1/3) część
    > idzie w spadek

    A dlaczego tak?
    Pytam z ciekawości.

    Ja kombinuję tak:
    1/2 własność syna i 1/2 własność ojca i matki (skoro nie mieli
    rozdzielności majątkowej)

    czyli
    1/2 - syn
    1/4 - ojciec
    1/4 - matka
    Więc do spadku idzie 1/4

    z czego połowa z tej ćwiartki idzie do matki i po 1/4 z tej ćwiartki do
    syna i córki.

    Ale nie będę się upierał, bo się nie znam na spadkach.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 12. Data: 2022-10-07 15:43:23
    Od: Tomasz <n...@i...invalid>

    Kviat w
    > A dlaczego tak?
    Bo z grubsza?
    > Pytam z ciekawości
    VIM :)

    > Ja kombinuję tak:
    > 1/2 własność syna i 1/2 własność ojca i matki (skoro nie mieli
    > rozdzielności majątkowej)

    nieistotne w sumie :O

    > z czego połowa z tej ćwiartki idzie do matki i po 1/4 z tej ćwiartki do
    > syna i córki.

    I cały czas jest 3 współwłaścicieli, tyle, że zamiast ojca jest córka :P

    No i autor wątku został IMHO zidentyfikowany... Jest konsultantem, który
    dostał zadanie dla praktykantów najniższego szczebla
    --
    Tomasz

  • 13. Data: 2022-10-07 16:22:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.10.2022 o 12:43, Tomasz pisze:
    (...)
    > Tak więc masz 1/3 własności samochodu, 1/3 ma matka, a pozostała (1/3) część
    > idzie w spadek z którego matce należy się 1/2 a Tobie i siostrze po 1/4

    Chyba nie. Jeśli jest współwłaścicielem pojazdu, to przede wszystkim ma
    swoje 1/2 oraz 1/3 drugiej połowy, czyli 4/6. Pozostałe osoby po 1/6.

    --
    Robert Tomasik

  • 14. Data: 2022-10-07 16:44:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.10.2022 o 15:07, Kviat pisze:
> [...]
    > syna i córki.
    >
    > Ale nie będę się upierał, bo się nie znam na spadkach.

    O wspólnocie majątkowej nie pomyślałem, choć nie wiemy, bo samochód mógł
    być majątkiem odrębnym. Ale jeśli była to wspólnota majątkowa, to:

    Po zmarłym matka dziedziczy połowę (1/2 pojazdu x 1/2 spadku = 1/4
    pojazdu) oraz 1/3 drugiej połowy (1/2 pojazdu x 1/2 x 1/3 spadku = 1/12
    pojazdu), więc ma 4/12 = 1/3 pojazdu.

    Nasz pytający ma swoją połowę oraz 1/3 połowy po tacie, więc ma 1/2
    pojazdu + 1/2 pojazdu taty x 1/2 pojazdu pozostające do podziału x 1/3 =
    7/12 pojazdu.

    Siostra (córka) ma 1/2 pojazdu x 1/2 taty x 1/3 po tacie = 1/12 samochodu.

    Teraz sprawdzamy: 1/3 mamy + 7/12 pytającego + 1/2 siostry daje cały
    samochód, więc wygląda na to, że powinno być dobrze.

    Natomiast w praktyce, to o wiele lepiej jest to robić inaczej. nie
    kombinować z tymi kawałkami, tylko porozumieć się z rodziną i sprzedać
    jako współwłasność. Wszyscy we troje się na umowie podpiszą.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2022-10-07 16:57:10
    Od: Tomasz <n...@i...invalid>

    Robert Tomasik w

    > Po zmarłym matka dziedziczy połowę

    Nieprawda, w przypadku braku testamentu, połowę majątku wspólnego ma z
    urzędu, dopiero reszta podlega dziedziczeniu...

    > Natomiast w praktyce

    Hehehe

    --
    Tomasz

  • 16. Data: 2022-10-07 17:09:40
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > lepiej jest to robić inaczej. nie kombinować z tymi kawałkami, tylko
    > porozumieć się z rodziną i sprzedać jako współwłasność. Wszyscy we troje
    > się na umowie podpiszą.

    Czyli wystarczy stary dowód rejestracyjny ? I można nagle podpisać umowę
    w 3 osoby i taki samochód sprzedać? Diler przyjmujący samochód w
    rozliczeniu przyjmie taki dowód rejestracyjny w któym jestem ja i zmarły
    ojciec a na umowie sprzedaży podpisują się :ja, mama i siostra?

  • 17. Data: 2022-10-08 16:34:23
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 07.10.2022 o 17:09, Marek pisze:
> [...]
    > rozliczeniu przyjmie taki dowód rejestracyjny w któym jestem ja i zmarły
    > ojciec a na umowie sprzedaży podpisują się :ja, mama i siostra?

    Niespecjalnie. Powinien być ojciec. Ale skoro nie żyje to fakt że 'za niego'
    podpisały się
    jakieś osoby to trochę za mało.
    Przecież nikt nie będzie dochodził czy to faktycznie spadkobiercy czy nie.

    Sprawy spadkowe 'musicie' ogarnąć tak czy inaczej więc lepiej to po prostu
    uregulować.

  • 18. Data: 2022-10-08 17:02:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.10.2022 o 16:34, m4rkiz pisze:

    > Niespecjalnie. Powinien być ojciec. Ale skoro nie żyje to fakt że 'za
    > niego' podpisały się jakieś osoby to trochę za mało.
    > Przecież nikt nie będzie dochodził czy to faktycznie spadkobiercy czy nie.

    A będąc na miejscu kupującego tez by Ci było wszytko jedno, kto to podpisał?

    --
    Robert Tomasik

  • 19. Data: 2022-10-08 18:26:14
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > A będąc na miejscu kupującego tez by Ci było wszytko jedno, kto to podpisał?

    Nie zrozumieliśmy się, pisałem że będzie to problem już podczas rejestracji, urzędnik
    nie
    będzie przecież dochodził dlaczego zamiast współwłaściciela z dowodu podpisały się
    dwie
    inne osoby tylko wyśle kupującego na drzewo.

  • 20. Data: 2022-10-08 19:53:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.10.2022 o 18:26, m4rkiz pisze:

> [...]
    > rejestracji, urzędnik nie będzie przecież dochodził dlaczego zamiast
    > współwłaściciela z dowodu podpisały się dwie inne osoby tylko wyśle

    Jeśli w umowie będzie ojciec wpisany, to mogą nie ogarnąć, ze to nie
    jego parafa.
    --
    Robert Tomasik