  • 61. Data: 2020-09-04 22:07:41
    Temat: Re: Sprawa zamieciona
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Krótko mówiąc, w Ustawie nie ma nic na temat ścigania uciekającego.

    W jakim sensie? To znaczy chciałbyś, by w ustawie było to jako środek
    przymusu bezpośredniego? A mordercę, to mamy w ramach ŚPB gonić dotąd,
    mu sił nie starczy i dostanie zawału serca? Weź sobie przeszukaj tę
    ustawę po słowie "pościg". Zobaczysz, co może policjant podczas pościgu.

    > Spoko, przeczytałem. Nawet się tego nie sugeruje. Nie ma furtki.

    Czyli po prostu nie zrozumiałeś. Spróbuję pomóc. Rzuć okiem na art. 11 i
    przykładowo pkt 10, czy 11. Albo art. 43 pkt 3.

    > Ściganie jest bezprawne i jak sam zauważyłeś, raz na kilka razy kończy
    > się demolką a nierzadko śmiercią. Spory procent, nie?
    > I jak sam zauważyłeś, policja ma mnóstwo innych sposobów nie
    > prowadzących do katastrof.

    Możesz w kilku słowach napisać, jak sobie wyobrażasz zrobienie czegoś
    takiego bez pościgu? Będziemy ze szklanej kuli odczytywać, gdzie jest
    zatrzymywany?

    Jednym ze sposobów jest obserwowanie gościa z drona, czy śmigłowca, ale
    to też nie zmienia faktu, że on będzie jechać szybko i może w coś
    przywalić. Generalnie najlepiej byłoby szybko takie wyścigi kończyć, ale
    nie zawsze się da. Przede wszystkim przez różnych "obrońców".

    Weźmy przykład tego chłopaka z nożyczkami. Jakby policjant zamiast za
    nim biegać po prostu postrzelił go w łydkę, to zaraz szereg obrońców by
    mówiło o brutalności Policji - i zresztą pewne słusznie. Ale on by żył.
    Taka rana goi się 6 tygodni. Jakby w Polsce strzelało się do
    uciekających, to 99% z nich by się zastanowiła kilka razy, czy bać się
    policjanta i urządzać sobie przebieżki dla grandy. Wiesz, o ile spadła
    ilość ucieczek motocyklistów po tym, jak jednego z nich postrzelono na
    blokadzie i zabił się o latarnię?

    Obawiam się, że złożoność tych zagadnień przerasta Cię. Co proponujesz w
    zamian? Strzelanie do próbującego podjąć ucieczkę?

    --
    Robert Tomasik

  • 62. Data: 2020-09-05 01:59:25
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

> [...]
    > policjanta i urządzać sobie przebieżki dla grandy. Wiesz, o ile spadła
    > ilość ucieczek motocyklistów po tym, jak jednego z nich postrzelono na

    Czyli chcesz go zastrzelić trafiając w plecy.
    Faktycznie bezpieczniejsze dla umundurowanego bandyty.
    Jak się napadnięty obróci to mógłby funkcjonariusza opluć, lub co
    gorsza wyjąć nożyczki, albo jakiś niebezpieczny pilnik do paznokci.

    > Obawiam się, że złożoność tych zagadnień przerasta Cię. Co proponujesz w
    > zamian? Strzelanie do próbującego podjąć ucieczkę?

    Ty naprawdę nie widzisz śmieszności tego co wypisujesz?

    Pozdrawiam

  • 63. Data: 2020-09-05 06:54:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-09-04, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > policjanta i urządzać sobie przebieżki dla grandy. Wiesz, o ile spadła
    > ilość ucieczek motocyklistów po tym, jak jednego z nich postrzelono na

    Nie byłoby tylu obrońców, gdyby policja nie zachowywała się tak, jakby
    miała sporo do ukrycia lub na siłę broniła każdego wątpliwego przypadku.
    Te wszystkie popsute kamery, naciągane wyjaśnienia, dziwnie umarzane
    sprawy. Sam zawsze uważałem, że policjant powinien móc strzelać bez
    obawy, że zostanie pociągnięty do odpowiedzialności, i mierzi mnie, że
    często gloryfikuje się osoby o dość wątpliwej reputacji, ale sami sobie
    na tych obrońców zapracowaliście, w tym szczególnie w ciagu ostatnich
    paru lat.

    --
    Marcin

  • 64. Data: 2020-09-05 13:28:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 4 Sep 2020 22:07:41 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > mu sił nie starczy i dostanie zawału serca? Weź sobie przeszukaj tę
    > ustawę po słowie "pościg". Zobaczysz, co może policjant podczas pościgu.
    Mącisz wodę, Tomasik. Już ci wspominałem że tu chodzi jedynie po pościg
    samochodem służbowym na bombach za obywatelem który nie zatrzymał się na
    wezwanie do kontroli drogowej. Nie chodzi zaś o "pościg" za mordercą,
    bandytą czy choćby rowerzystą który przejechał na czerwonym.

    > Czyli po prostu nie zrozumiałeś. Spróbuję pomóc. Rzuć okiem na art. 11 i
    > przykładowo pkt 10, czy 11. Albo art. 43 pkt 3.
    Nie ma tam ani słowa o obowiązku ścigania na bombach kierowcy który się
    nie zatrzymał. Co, mam zacytować te artykuły? Tobie zaś zalecam
    przeczytanie art. 7.1 i 7.3.

    > Możesz w kilku słowach napisać, jak sobie wyobrażasz zrobienie czegoś
    > takiego bez pościgu? Będziemy ze szklanej kuli odczytywać, gdzie jest
    > zatrzymywany?
    Mogę. Macie kamery (nawet w waszych samochodach). Ustawiacie jedną na
    poboczu i gdy ktoś się nie zatrzyma, odczytujecie blachy oraz
    przesyłacie do centrum fotkę kierowcy (kłania się filtr polaryzacyjny).
    Ustalacie adres i czekacie na gościa pod domem. A jak z kierunku ruchu
    wynika że gość do domu nie jechał, to zawiadamiacie kolesia w cywilnym
    wozie żeby dyskretnie pojechał za delikwentem i zdjął go po cichu kiedy
    sam się zatrzyma. Efekt jest taki że gość nie ścigany przejedzie po
    pijaku parę km z normalną prędkością czym spowoduje znacznie mniejsze
    zagrożenie niż dwie fury pędzące ponad setkę w centrum miasta czy na
    ruchliwej drodze. A nawet jeśli nie każdego schwytacie to strata
    znacznie mniejsza od katastrofy do której czasem dochodzi.
    A ty jesteś mi winen wyjaśnienie co ma robić kierowca radiowozu kiedy
    już doścignie ściganego i wisi mu na zderzaku przy prędkości ponad
    setkę. Do wyboru:
    a. taranować
    b. czekać aż mu się skończy paliwo
    c. czekać aż wyleci do rowu czy na drzewo (oby nie na przystanek z
    ludźmi)

    > Obawiam się, że złożoność tych zagadnień przerasta Cię. Co proponujesz w
    > zamian? Strzelanie do próbującego podjąć ucieczkę?
    Też mam pewne obawy co do stanu twojego umysłu. A na temat strzelania
    rozmawiamy w innym podwątku i tam nie raczyłeś podjąć polemiki.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 65. Data: 2020-09-05 14:20:56
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > przesyłacie do centrum fotkę kierowcy (kłania się filtr polaryzacyjny).
    > Ustalacie adres i czekacie na gościa pod domem.

    Zapomnij. Te dane są w systemie, ale dla policjanta na służbie
    niedostępne nawet jak już wchodzi w grę napaść i kradzież wozu,
    więc przy zwykłym niezatrzymaniu się, to raczej wątpię.

  • 66. Data: 2020-09-05 16:03:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.09.2020 o 01:59, RadoslawF pisze:

    > Czyli chcesz go zastrzelić trafiając w plecy.

    Zazwyczaj trafiam tam, gdzie mierzę i nie widzę powodu do strzelania w
    plecy, jeśli wystarczy w łydkę. W wypadku strzelania do uciekającego
    znacznie łatwiej w nią trafić, przez czas dotykania ziemi jest
    zasadniczo nieruchoma.

    > Faktycznie bezpieczniejsze dla umundurowanego bandyty.

    Przede wszystkim dla uciekiniera. Prawdopodobieństwo zejścia
    śmiertelnego w wyniku postrzału w łydkę jest wielokrotnie mniejsze, niż
    przy postrzale w korpus. Dla policjanta o tyle nie ejst bezpiecznie, że
    w tym konkretnym wypadku nie było podstaw prawnych. Ale ja po prostu
    konstatuję, że wbrew pozorom relatywnie przekroczenie prawa przez
    policjanta w tym wypadku byłoby bezpieczniejsze dla uciekającego,

    > Jak się napadnięty obróci to mógłby funkcjonariusza opluć, lub co
    > gorsza wyjąć nożyczki, albo jakiś niebezpieczny pilnik do paznokci.

    Jak facet od Ciebie ucieka, to trafienie w łydkę jest łatwiejsze. Jak
    się nagle obróci z ostrym narzędziem, to strzelasz w kierunku celu i nie
    ma czasu na mierzenie. Cel się przemieszcza, policjant zdyszany biegnie.
    Mierzysz w środek celu, bo jak nie trafisz, to facet Cię nadzieje na
    nożyczki. Tu nie ma czasu na finezję.

    Co więcej prawidłowo wymierzony strzał w nogi może trafić w brzuch, bo
    po nagłym obróceniu się strzelec i cel bardzo szybko się zbliżają, a
    policjant mierząc broń ma na wysokości powiedzmy około 150 cm. Jeśli
    powiedzmy (tu już po prostu coś zakładam) w 5 metrów chciał trafić w
    udo, czyli na wysokość 70 cm, to jeśli obydwaj zrobili krok i zbliżyli
    się pomiędzy wymierzeniem, a strzałem o 1,5 metra, to strzał trafi w cel
    na wysokości 126 cm, czyli tam, gdzie trafił. I tu masz w matematyczny
    sposób wyliczone, co tam się mogło stać.

    > Ty naprawdę nie widzisz śmieszności tego co wypisujesz?

    Nie mam w zwyczaju żartować z poważnych spraw. Po prostu zastanów sie i
    policz, zamiast "gardłować".

    --
    Robert Tomasik

  • 67. Data: 2020-09-05 16:05:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Nie byłoby tylu obrońców, gdyby policja nie zachowywała się tak, jakby
    > miała sporo do ukrycia lub na siłę broniła każdego wątpliwego przypadku.

    Tu masz sporo racji, ale trzymajmy się realiów. Jeśli czegoś nie da się
    ustalić, to się nie da i tyle.

    --
    Robert Tomasik

  • 68. Data: 2020-09-05 16:10:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > wezwanie do kontroli drogowej. Nie chodzi zaś o "pościg" za mordercą,
    > bandytą czy choćby rowerzystą który przejechał na czerwonym.

    Niezatrzymanie się do kontroli jest przestępstwem / wykroczeniem.

    > Nie ma tam ani słowa o obowiązku ścigania na bombach kierowcy który się
    > nie zatrzymał. Co, mam zacytować te artykuły? Tobie zaś zalecam
    > przeczytanie art. 7.1 i 7.3.

    Nie ma. nie ma też o szeregu innych rzeczach, tylk oco to niby wnosić -
    Twoim zdaniem - do naszej dyskusji.

> [...]
    > ruchliwej drodze. A nawet jeśli nie każdego schwytacie to strata
    > znacznie mniejsza od katastrofy do której czasem dochodzi.

    A zdradzisz mi geniuszu, gdzie mamy owego cywila wysłać, skoro nie
    jedziemy za uciekającym i nie wiemy, gdzie pojechał?

> [...]
    > a. taranować
    > b. czekać aż mu się skończy paliwo
    > c. czekać aż wyleci do rowu czy na drzewo (oby nie na przystanek z

    Już Ci podałem katalog możliwości. Poszukaj sobie :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 69. Data: 2020-09-05 16:13:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.09.2020 o 14:20, cef pisze:

    > Zapomnij. Te dane są w systemie, ale dla policjanta na służbie
    > niedostępne nawet jak już wchodzi w grę napaść i kradzież wozu,
    > więc przy zwykłym niezatrzymaniu się, to raczej wątpię.

    Miejsce zameldowania właściciela pojazdu jest w systemie, ale bardzo
    często nie ma to nic wspólnego z miejscem zamieszkania, o miejscu w
    które jedzie już nie wspominając.

    --
    Robert Tomasik

  • 70. Data: 2020-09-05 17:25:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 5 Sep 2020 16:10:55 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > A zdradzisz mi geniuszu, gdzie mamy owego cywila wysłać, skoro nie
    > jedziemy za uciekającym i nie wiemy, gdzie pojechał?

    No wiem że jedynym skutkiem myślenia u gliniarzy jest zmarszczenie
    czoła. Więc nie doradzę myślenia a to niestety jedyny sposób. Zamiast
    tego zatrudnijcie myślących ludzi u których skutki myślenia są szersze i
    nie poddawajcie ich praniu mózgów na wstępie oraz rutynie w działaniu.
    Dzisiejsza policja jako formacja to przeżytek z dawnych opresyjnych
    reżimów począwszy od monarchii a skończywszy na dyktaturze. Największym
    jej błędem to militarna struktura z nienaruszalnym pionowym dowództwem z
    nietykalnymi i poza prawem wysokimi dowódcami na synekurach. Od tego
    schematu do schematów skuteczniejszych odchodzą nawet wojskowi w co
    światlejszych krajach, czego wyrazem jest zatrudnianie do wykonywania
    zadań niewielkich wysoko wykwalifikowanych grup zawodowców. Od Gromu
    począwszy poprzez Seals czy nawet marines. W trakcie działania mają dużą
    swobodę decyzyjną, znaczne wsparcie techniczne i jednostopniową
    hierarchię dowodzenia. Wy pozostajecie skansenem i od rana do wieczora
    trzęsiecie portkami przed restrykcjami możliwymi w wyniku życiowo
    nieuniknionych odstępstw od regulaminów, planów kwartalnych, ujawnienia
    waszej indywidualnej niekompetencji czy wzbudzenia niezadowolenia
    komendanta zamiast wykazywać się oryginalnością podejść do trudności.
    Jeśli dodamy do tego prawo skomplikowane w stopniu nie do ogarnięcia
    przez przeciętnego człowieka, zakorkowany na amen, niewydolny system
    sądowniczy, sztamę policji z bieżącym reżimem to mamy to co mamy. System
    w którym pierwszym odruchem obywatela w razie draki to niewezwanie
    policji z powodu jej porażającej nieskuteczności i potencjalnej
    szkodliwości oraz przechodzenie na drugą stronę jezdni na widok
    policjanta.

    --
    Jacek
    -I hate haters-