  • 1. Data: 2023-10-13 04:56:13
    Temat: Sprawa o okrzyk "J***ć PiS" trafiła do Trybunału w Strasburgu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    https://www.rp.pl/prawo-karne/art39255961-sprawa-o-o
    krzyk-j-c-pis-trafila-do-trybunalu-w-strasburgu

    "[..]adwokat Julii Landowskiej, prof. Michał Romanowski, złożył skargę
    do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Argumentuje, że
    choć zapadł dopiero wyrok w pierwszej instancji i można od niego
    apelować, to Landowska nie ma w Polsce szans na bezstronny, niezawisły
    sąd."
    [..]
    "Skarżąca została dwukrotnie - najpierw w wyroku nakazowym, a następnie
    w wyroku sądu I instancji - uznana winną przez sąd w składzie
    jednoosobowym, w którym za każdym razem zasiadał asesor sądowy (tzw.
    sędzia na próbę)"

    Takie mam trochę mieszane odczucia. Nie napisano nawet jaka jest w sumie
    linia obrony. W skardze jest "że Polska naruszyła art. 10 Europejskiej
    Konwencji Praw Człowieka (prawo do swobody wypowiedzi)". No ale trudno
    się spodziewać, że można bluzgać zawsze i wszędzie na dowolną instutucję
    bo ochrona norm społecznych/kulturalnych może wynikać np. z praw osób
    postronnych obecnych w publicznym miejscu.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-10-13 10:18:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    No to w końcu skarga jest na brak swobody
    wypowiedzi czy brak prawa do niezawisłego sądu?

  • 3. Data: 2023-10-13 10:30:00
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:
> [...]
    > bo ochrona norm społecznych/kulturalnych może wynikać np. z praw osób
    > postronnych obecnych w publicznym miejscu.

    Ja jestem w 200% za tym by każdy człowiek w RP3 (i całej UE) miał prawo
    do wznoszenia okrzyków "J***C UE/KE" nawet jeśli ma to być kosztem prawa
    do okrzyków "J***ć PiS". W pełni wierzę że ETPC "zmieści się śmiało".

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2023-10-13 10:34:03
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:
    > No to w końcu skarga jest na brak swobody
    > wypowiedzi czy brak prawa do niezawisłego sądu?

    Standardowo nie daje się ETPC/sądowi jak najszerszego wyboru po jakiej
    linii przyzna (ewentualną) wygraną? Obstawiam że z ostrożności
    procesowej obstawili te dwie ścieżki i może nie tylko te dwie.

    --
    A. Filip

  • 5. Data: 2023-10-13 13:26:03
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Masz kandydata do skargi do ETPC za okrzyki "**** UE/KE"?

  • 6. Data: 2023-10-13 13:47:39
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:
    krzyk-j-c-pis-trafila-do-trybunalu-w-strasburgu

    > Masz kandydata do skargi do ETPC za okrzyki "**** UE/KE"?

    Jak ma być (dalej?) wolno to na co się skarżyć?

    Ty obstawiasz że jak będzie "ETPC wolno" to _nikt_ nie krzyknie?
    Mi łaska aż takiej wiary nie została dana.

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2023-10-13 15:37:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Oct 2023 02:56:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > w wyroku sądu I instancji - uznana winną przez sąd w składzie
    > jednoosobowym, w którym za każdym razem zasiadał asesor sądowy (tzw.

    W sumie ... wyrok nakazowy to taki tryb, ze w sam raz asesor moze go
    wypisac. Sekretarka w sądzie by w zasadzie mogła :-)
    Gorzej, jak sie uprawomocni np przez nie/doręczenie.
    Ale przy prawdzim sędzim jest ten sam problem.

    A I instancja ... jesli asesor to ma być taki "sędzia na próbę", to
    chyba zrozumiałe, ze dostają "sprawy mniejszej wagi".

    > Nie napisano nawet jaka jest w sumie linia obrony.

    Moze nie musi byc linii obrony - zaskarżą inne okolicznosci,
    wniosą o zawieszenie orzekania czy jak to sie tam nazywa..

> [...]
    > bo ochrona norm społecznych/kulturalnych może wynikać np. z praw osób
    > postronnych obecnych w publicznym miejscu.

    Ale ale ... czy w EKPC jest taki wyjątek ? :-)

    Mamy grubszą sprawę (Dody) gdzie wypowiedz obraziła uczucia religijne.
    Czy tam tez nie ma sprawy w ETS ?
    A, wygrala rok temu

    https://www.rp.pl/dobra-osobiste/art37061341-doda-wy
    grala-z-polska-w-europejskim-trybunale-praw-czlowiek
    https://ordoiuris.pl/wolnosci-obywatelskie/wyrok-etp
    c-w-sprawie-dody-sprzeczny-z-linia-orzecznicza-chron
    iaca-uczucia

    nawet dwa razy?

    https://zloteprzeboje.pl/doda-gora-artystka-wygrala-
    po-raz-drugi-z-polska-przed-europejskim-trybunalem-p
    raw-czlowieka

    J.

  • 8. Data: 2023-10-15 02:40:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-13, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Moze nie musi byc linii obrony - zaskarżą inne okolicznosci,
    > wniosą o zawieszenie orzekania czy jak to sie tam nazywa..

    Pytanie podstawowe, czy to normalny tryb? Jeśli normalny, a po to jest
    apelacja aby się bronić już bardziej interaktywnie, to mi to niestety
    wygląda na jakąś manifestacje a nie faktyczny problem z praworządnościa.
    Jeśli tak, to mi się to nie podoba, bo to trochę jak zarzucanie
    antysemityzmu albo rasizmu tylko dla tego, że stroną jest Żyd, czy
    Murzyn.

    > Ale ale ... czy w EKPC jest taki wyjątek ? :-)

    Wyjątek, że nie jest wyczerpana drogra krajowa.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2023-10-15 09:54:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 14 października 2023 o 11:31:10 UTC+2 A. Filip napisał(a):
    krzyk-j-c-pis-trafila-do-trybunalu-w-strasburgu

    > Jak ma być (dalej?) wolno to na co się skarżyć?
    >
    > Ty obstawiasz że jak będzie "ETPC wolno" to _nikt_ nie krzyknie?
    > Mi łaska aż takiej wiary nie została dana.

    Rozumu też nie.