  • 1. Data: 2004-04-21 06:29:56
    Temat: Spolka z o.o. - odpowiedzialnosc za dlugi
    Od: "ania" <a...@i...pl>

    Witam,

    Mam takie pytanie:
    Jest sobie biuro 10 osobowe (sp. z o.o.), ktorego wlascicielami sa: Polak
    (30%), Niemiec (35%) i Niemiec (35%). Biuro jest oddzialem firmy, ktora tez
    istnieje w Niemczech. Polska firma zarzadzana przez Polaka narobila dlugow i
    nie placi pensji pracownikom (zalegle 2 m-ce) bo nie ma z czego.
    Kto jest formalnie za to odpowiedzialny i na czym praktycznie polaga ta
    odpowiedzialnosc?
    Czy pensje zostana wyplacone z kieszeni Polaka czy tez wszystkie naleznosci
    musza pokryc wszyscy wlasciciele?
    Czy firma (sp z o.o.) moze sie zwinac z dnia na dzien pozostawiajac
    niesplaconych pracownikow na lodzie?

    Jak wygladaja takie sprawy?

    Prosze o odpowiedz i pozdrawiam
    A.

  • 2. Data: 2004-04-21 07:02:54
    Temat: Re: Spolka z o.o. - odpowiedzialnosc za dlugi
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "ania" <a...@i...pl> naskrobał/a w

    > Kto jest formalnie za to odpowiedzialny i

    Zarząd. Chyba.
    A jeśli doprowadzenie spółki do takiego stanu było umyślne, to odpowiada
    ten który to zrobił.

    > na czym praktycznie polaga ta odpowiedzialnosc?
    > Czy pensje zostana wyplacone z kieszeni Polaka czy tez wszystkie
    > naleznosci musza pokryc wszyscy wlasciciele?

    W spólce kapitałowej, takiej jak sp. z o.o. wszystkie należności płaci
    spółka (z kapitału zakładowego). Wspólnicy odpowiadają tylko do wysokości
    niepokrytego jeszcze wkładu.
    Dopiero gdyby egzekucja przeciw spólce okazała się bezskuteczna, można
    egzekwować z członków zarządu.

    > Czy firma (sp z o.o.) moze sie zwinac z dnia na dzien pozostawiajac
    > niesplaconych pracownikow na lodzie?

    Nie.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    I took an IQ test and the results were negative.

  • 3. Data: 2004-04-21 08:10:21
    Temat: Odp: Spolka z o.o. - odpowiedzialnosc za dlugi
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    > Kto jest formalnie za to odpowiedzialny i na czym praktycznie polaga ta
    > odpowiedzialnosc?

    Odpowiedzialny jest dłużnik. Jeżeli pracodawcą była spółka, i ona zalega z
    wynagrodzeniami, to tylko ona jest za to odpowiedzialna.

    Członkowie zarządu ( wszyscy ) odpowiadają za zapłatętych wynagrodzeń tylko
    wówczas, jeżeli udowodni się im, że w porę nie zgłosili wniosku o upadłość
    spółki.

    Wspólnicy nie odpowiadają w ogóle, podobnie jak zagraniczna spółka-matka.

    Czy firma (sp z o.o.) moze sie zwinac z dnia na dzien pozostawiajac
    niesplaconych pracownikow na lodzie?

    Nie, musi zostać przeprowadzone postępowanie likwidacyjne lub upadłościowe.

    > Jak wygladaja takie sprawy?

    Jeśli wierzycieli ( nieopłacanych pracowników ) jest kliku, powinni zgłosić
    wniosek o ogłoszenie upadłości spółki. Wówczas syndyk spienięży to co
    zostało z majątku spółki i podzieli to między wierzycieli.
    Jeśli nic nie zostanie, to można wytoczyć powództwo pko członkom zarządu.

    W ogóle to sprawa wygląda poważnie i warto skorzystać z pomocy prawnika, ew.
    Inspekcji Pracy.

    brett

  • 4. Data: 2004-04-21 12:02:58
    Temat: Re: Odp: Spolka z o.o. - odpowiedzialnosc za dlugi
    Od: sebol <l...@s...pl>

    brett wrote:

> [...]
    > zostało z majątku spółki i podzieli to między wierzycieli.
    > Jeśli nic nie zostanie, to można wytoczyć powództwo pko członkom zarządu.

    Moze nie być na koszty upadłości. Wtedy likwidacja. Trudno udowodnic ze
    zarzad nie wniósł o upadłośc w terminie. W praktyce sa bezkarni.

    --
    l...@s...pl

  • 5. Data: 2004-04-21 13:58:24
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    > Moze nie być na koszty upadłości. Wtedy likwidacja. Trudno udowodnic ze
    > zarzad nie wniósł o upadłośc w terminie. W praktyce sa bezkarni.

    Jezeli nie ma na upadlosc, to tym bardziej nie bedzie na likwidacje. Jezeli
    majatek nie wystarcza chocby na pokrycie kosztow postepowania
    upadlosciowego, znaczy, ze wniosek o upadlosc zgloszono za pozno. W praktyce
    wcale to nie oznacza bezkarnosci, trzeba tylko chciec. Poza tym jesli
    wniosek zostanie oddalony ze wzgledu na brak srodkow, to moze bedzie mozna
    dostac srodki z FGŚP (nie wiem, czy jednak spelnione sa wszelkie kryteria).
    Dobra rada byla powyzej: trzeba dzialac szybko i wziac do pomocy prawnika,
    lub ewentualnie pisilkowac sie PIPa :o)
    JG

  • 6. Data: 2004-04-21 15:16:47
    Od: "Pussy" <i...@w...pl>

    Użytkownik "ania" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odpowiedzialnosc?
    > Czy pensje zostana wyplacone z kieszeni Polaka czy tez wszystkie

    :) bardzo śmieszne. po to zawiązali sp. z o.o., żeby nie odpowiadać na
    zobowiązania spółki. odpowiedzialność ponoszą członkowie zarządu spółki.

    > Czy firma (sp z o.o.) moze sie zwinac z dnia na dzien pozostawiajac
    > niesplaconych pracownikow na lodzie?

    obecnie nie- patrz prawo upadłościowe i naprawcze, postepowanie
    likwidacyjne....
    Jesli planują "zwinięcie isę", muszą przeprowadzić likwidację: ustanowić
    likwidatora, złożyć wniosek do sądu o likwidacji, wezwać wierzycieli spółki
    do zgłoszenia sprzeciwu itd......

    > Jak wygladaja takie sprawy?
    >
    > Prosze o odpowiedz i pozdrawiam
    > A.