    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spółdzielcze prawo do lokalu a sprawa spadkowa
    Date: Tue, 26 Feb 2008 12:10:41 +0100

    On Tue, 26 Feb 2008, banzi wrote:

    > glownym lokatorem (jest nim mama) to kazano nam przeprowadzic sprawe
    > spadkowa. Problem jest taki ze ojciec ma dwojke dzieci z poprzedniego
    > malzenstwa. Sa to ludzie bardzo porzadni i bez problemu zgodzili sie
    > zrzec sie spadku na rzecz mamy. Jednak po sprawie spadkowej sad
    > podzielil majatek ojca czyli jak rozumiem tez udzial w lokalu na 4
    > rowne czesci, na mame, mnie i dwojke dzieci ojca.

    To ktoś tu czegoś się nie "zrzekł". A prawidłowo to się nazywa
    "odrzucenie spadku" - być może za późno zabraliście się za sąd
    i (sąd) musiał stwierdzić przyjęcie spadku "z urzędu" (a ściślej
    z mocy przepisu).

    > Wyczytalem, ze teraz dopiero nalezaloby dokonac Umownego dzialu
    > spadku.

    To DLATEGO, że to co opisałeś jako "zrzeczenie" nie miało miejsca.

    > Rozmawialem z notariuszem lecz on moze podjac sie
    > jakichkolwiek czynnosci dopiero po oplaceniu podatku od spadku!

    Czekaj... a jest taki (podatek)?
    Piszesz jak rozumiem o prawie do mieszkania i dzieciach oraz żonie,
    AFAIR tam zawsze były jakieś zwolnienia...

    > Pytanie: jak to rozwiazac? Przeciez nie moge prosic dzieci mojego ojca
    > o zaplacenie podatku a nastepnie odrzucenie spadku na rzecz mamy.

    Ale teraz NIKT NIE MOŻE SIĘ SPADKU JUŻ ZRZEC, skoro nastąpiło
    sądowne zatwierdzenie!
    To czego pewnie oczekujesz, to zniesienie współwłasności w ramach
    działu spadku... i pewnie będzie wymagało oddzielnych wpisów do KW.

    > W jaki inny sposob mozna to rozwiazac? Czy spadkobierca moze nie
    > zaplacic podatku od spadku? Co sie wtedy stanie?

    Hm... skoro sąd stwierdził spadek, czyli "stwierdzenie pismem" już
    jest, to pewnie odsetki na podatek się zbierają.
    O ile jakiś podatek się należał!

    pzdr, Gotfryd