  • 1. Data: 2002-01-29 20:13:22
    Temat: Spadek i zasiedzenie
    Od: "Andrzej" <p...@p...com>

    Witam!
    Mam taki problem - jest (jak dla mnie ;-) dośc zawiły, więc opiszę go w
    punktach - chronologicznie:

    1. Stan na rok 1999:
    _____________________
    | | | |
    | | | |
    | | 2 | |
    | |_____| |
    | 1 |
    | ____ |
    | |dom | |
    | |____| |
    | |
    |_____________________|
    - Działka nr 1 (0,55 ha z budynkiem mieszkalnym) jest wspólną
    własnością moich rodziców i jest wpisana do ksiąg wieczystych
    - stan prawny działki nr 2 (5 arów) nie jest uregulowany

    2. Lato 2000 - rodzice składają wniosek o stwierdzenie zasiedzenia działki
    nr 2

    3. Styczeń 2001 - umiera mój ojciec. Spadek po nim nabyli: moja mama (1/4)
    oraz ja wraz z moim rodzeństwem (po 3/16)

    4. Wrzesień 2001 - sporządzony zostaje akt notarialny, na mocy którego
    rodzeństwo oraz mama zrzekają się działki nr 1 wraz z zabudowaniami na moją
    rzecz - otrzymuję ją na wyłączną własność (wciąż jest w toku sprawa o
    zasiedzenie działki nr 2)

    5. Grudzień 2001 - ostateczna rozprawa o zasiedzenie działki nr 2.

    6. Styczeń 2002 - pobieram z sądu odpis postanowienia w sprawie o
    zasiedzenie działki nr 2. Na jego mocy moi rodzice "nabyli z dniem
    01.01.1987 przez zasiedzenie własność nieruchomości nr 2, dla której nie
    była prowadzona księga wieczysta ani zbiór dokumentów".

    Chcę (za zgodą matki oraz rodzeństwa), aby stan prawny działki nr 2 był
    identyczny, jak działki nr 1 (tzn. moja wyłączna własność, wpisana do ksiąg
    wieczystych).

    Co w związku z tym należy konkretnie zrobić?

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Andrzej.

  • 2. Data: 2002-01-29 20:54:53
    Temat: Re: Spadek i zasiedzenie
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 29 Jan 2002, Andrzej wrote:

> [...]
    > wieczystych).
    >
    > Co w związku z tym należy konkretnie zrobić?

    Złożyć do sądu wieczystoksięgowego wniosek o zmianę wpisu w KW dołączając
    odpowiednie dokumenty (stwierdzenie nabycia spadku oraz umowę darowizny).
    Jeśli KW nie ma - założyć, ewentualnie wcielić działkę nr 2 do działki nr
    1 (na podstawie art. 21 ustawy o KWiH).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-30 16:01:20
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam
    ,> Chcę (za zgodą matki oraz rodzeństwa), aby stan prawny działki nr 2 był
    > identyczny, jak działki nr 1 (tzn. moja wyłączna własność, wpisana do
    ksiąg
    > wieczystych).

    Musisz sporządzić w formie aktu notarialnego umowę o dział spadku i
    zniesienie współwłasności, w której wszyscy spadkobiercy (matka i
    rodzeństwo)
    i matka (jako współwłaściciel w 1/2 działki 2) zgodzą się na to abyś to ty
    nabył własność działki nr 2 w całości.

    Pozdrawiam
    Paweł Puch
    prawnik
    doradca ds. nieruchomości

  • 4. Data: 2002-01-31 13:09:36
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Paweł" <p...@d...pl> wrote in message
> [...]
    > rodzeństwo)
    > i matka (jako współwłaściciel w 1/2 działki 2) zgodzą się na to abyś to ty

    NAJPIEREW musza przyjac spadek, a dopiero potem darowac. Prawda ?

    Nie mozna zrzec sie spadku po jego otwarciu..

    Boguslaw

  • 5. Data: 2002-02-02 19:09:27
    Od: "Paweł" <p...@d...pl>

    Witam

    > NAJPIEREW musza przyjac spadek, a dopiero potem darowac. Prawda ?

    Postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, a potem w formie aktu
    notarialnego umowa o dział spadku i
    zniesienie współwłasności, w której wszyscy spadkobiercy (matka i

    Przy darowiźnie zapłacisz podatek przy dziale spadku i zniesieniu
    współwłasności nie

    > Nie mozna zrzec sie spadku po jego otwarciu..

    Można w ciągu 6 m od otwarcia wówczas osobę taką traktuje się tak jakby nie
    dożyła otwarcia ale jeżeli miała dzieci to one po niej dziedziczą.

    Pozdrawiam
    Paweł Puch
    prawnik
    doradca ds. nieruchomości

  • 6. Data: 2002-02-03 09:12:44
    Od: "Andrzej" <p...@p...com>

    Użytkownik "Paweł" <p...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, a potem w formie aktu
    > notarialnego umowa o dział spadku

    Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku już się odbyło (postanowienie
    sądu w tej sprawie zostało wykorzystane przy sporządzaniu aktu notarialnego
    odnośnie działki nr 1)

    > Przy darowiźnie zapłacisz podatek przy dziale spadku i zniesieniu
    > współwłasności nie

    A to się fiskus zmartwi ;-)

    > Można w ciągu 6 m od otwarcia wówczas osobę taką traktuje się tak jakby
    nie
    > dożyła otwarcia ale jeżeli miała dzieci to one po niej dziedziczą.

    ???
    Nie bardzo rozumiem jaki to ma związek z moja sprawą :-(

    Dziękuję i pozdrawiam,
    Andrzej

  • 7. Data: 2002-02-04 13:15:04
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Andrzej" [...]

    > nie
    >
    > ???
    > Nie bardzo rozumiem jaki to ma związek z moja sprawą :-(

    Ano taki, ze nie mozna zrzec sie spadku po jego otwarciu,
    a wiec po smierci spadkodawcy, wiec nie moze byc tak, ze
    pozostalis padkobiercy "zrzekaja sie" "na korzysc jednego"

    Mozna zrzac sie za jego zycia.

    Po smierci spadkodawcy mozna spadek ODRZUCIC, le juz nie na
    "czyjas korzysc", lecz po prostu odrzucic. I wtedy spadek przechodzi na
    "spadkobiercow odrzucajacego". Wiec zwylke to duzy klopot, bo oni
    tez musielibysie zrzekac, a jak nie sa pelnoletni to kurator ...

    Prosciej przyjac spadek i darowac. "komu trzeba".

    > Dziękuję i pozdrawiam,
    > Andrzej

    Boguslaw