    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rękojmia
    Date: Fri, 1 Dec 2023 10:29:57 +0100

    On Thu, 30 Nov 2023 23:39:52 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > [..]

    > Obecnie 2 lata.

    W powyzszym linku
    Art. 5562. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona
    przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się,
    że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia
    niebezpieczeństwa na kupującego

    > Bo to jest jakiś odlot, że ktoś zalicza zasilacz do materialów
    > ekploatacyjnych,

    Tez mnie sie tak wydaje, ale jesli poinformował przed zakupem ... to
    może ?

    > a już szczególnie jak był w zestawie z laptopem.
    > Jeszcze zrozumiałbym akumulator. Zrozumiałbym, co nie oznacza, że bym
    > się zgodził, ale zasilacz?

    Akumulator ... osobna kwestia, szczególnie jak niewymienny, czy trudno
    wymienny, jak to w telefonach dziś.

    > Przez 20parę lat jak używam laptopy i miałem
    > ich całkiem spore stadko, to może jeden się popsuł. To co ten x-com

    To u mnie jakis wiekszy %.

    > sprzedaje to jest tak kiepskiej jakości/mocy, że pada w ciągu 2ch lat
    > przy standardowym użytkowaniu?

    Akurat tu jak rozumiem zasilacz Dell, ale zdarzają sie tez uszkodzenia
    wtyczek.

    > Włąsciwością jest również to, że urządzenie działa jak nalezy przez
    > określony czas.

    W zasadzie tak. Ale jaki czas?
    A obok jest karta gwarancyjna, w ktorej producent lub gwarant
    zobowiązał sie do naprawy sprzętu, jak sie uszkodzi w okresie 2 lat.
    Nie 10, nie 5, choc bywają i takie, nie 1 roku ... a nie, bateria to
    czasem wlasnie 1 rok :-)

    > Sklep wydał funkcjonalną w momencie wydania, ale jak coś pada przy
    > normalnym użytkowaniu w tak krótkim czasie to nie jest dla zasilacza
    > typowe. Zapewne nigdzie nie było informacji, że zasilacz jest tu
    > materiałem ekspoatacyjnym i może się "zużyć" w ciągu kilkunastu
    > miesięcy. Jakby takie coś napisano, to pewnie nie każdy co kupił by
    > kupił. Zahacza to MZ pod czyn nieuczciwej konkurencji.

    Jak pokazalem obok - w standardowej gwarancji X-kom, jest stosowny
    zapis.

> [...]
    > 1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju,
    > z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub
    > dobrych praktyk;
    > 2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i
    > bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi -
    > również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego
    > rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę
    > charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę

    Czyli ile konkretnie? 10 lat, 5, 3, 2, 1 ?

    https://strefaedukacji.pl/jakie-sa-wymagania-sprzeto
    we-laptopa-kupowanego-za-bon-dla-nauczyciela/ar/c5-1
    7920181
    Laptop dla nauczyciela

    Gwarancja: tak, na co najmniej 36 miesięcy

    Nie wiem na jakiej podstawie, bo minister nie chce sie tym pochwalic,
    ale widac, ze 3 lata akceptuje :-)

    > Nie jest, bo należałoby szczegółowiej znać te warunki.

    Nie trzeba. Jesli na wybrane elementy jest inaczej, to ma to wyraźnie
    napisac w ofercie :-)

    > Powszechnie
    > wiadomo, że gwarancja nie obejmuje wszystkiego. To z założeniem, że
    > warunki gwarancji wchodzą w zakres ochrony konsumenckiej. Trochę śliski
    > grunt MZ.

    śliski, ale IMO - tez pokazuje konsumentowi na co moze liczyc.
    Jak joystick ma np pół roku (wyraźnie napisane) gwarancji, to widac
    przewidują, ze potem moze sie zepsuc :-)

    > Jest, ale na niego się powołali bo pewnie myśleli, że to sprzedaż
    > konsumencka.

    J.