eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoRękojmia › Re: Rękojmia
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer02.ams1!
    peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!p
    osting.tweaknews.nl!fx10.ams1.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Rękojmia
    References: <uk7t8e$76v$3$Robert_W@news.chmurka.net>
    <Z6Q9N.11106$Ira6.5510@fx07.ams1>
    <uk8o4r$76v$4$Robert_W@news.chmurka.net>
    <VbT9N.21962$aoZb.21111@fx01.ams1>
    <h...@4...net>
    <c39aN.52003$hCA.39764@fx15.ams1>
    <3vx6pzydf482$.1pvkryi11qmmt$.dlg@40tude.net>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 123
    Message-ID: <QYhaN.29908$KTp3.14768@fx10.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 01 Dec 2023 09:47:28 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Fri, 01 Dec 2023 09:47:28 GMT
    X-Received-Bytes: 5856
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:844408
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2023-12-01, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Thu, 30 Nov 2023 23:39:52 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >> On 2023-11-30, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>> On Thu, 30 Nov 2023 03:20:21 GMT, Marcin Debowski wrote:
    >>>> On 2023-11-30, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    >>>>> W dniu 30.11.2023 o 00:50, Marcin Debowski pisze:
    >>>>>> On 2023-11-29, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    >
    >> [..]
    >>>> To jest duży problem, bo to oznacza, że nie jest to zakup konsumencki i
    >>>> w zasadzie prawa wynikają tylko z KC. Przeleć DZIAŁ II, Rękojmia za wady.
    >>>> https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    640160093/U/D19640093Lj.pdf
    >>>>
    >>>> Nawet nie wiem czy tam jest jakies domniemanie wady w momencie wydania.
    >>>> Wydaje mi się, że nie.
    >>>
    >>> Przy konsumenckim domniemanie nie konczy sie po roku?
    >>> Też już upłynął.
    >>
    >> Obecnie 2 lata.
    >
    > W powyzszym linku
    > Art. 5562. Jeżeli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona
    > przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się,
    > że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia
    > niebezpieczeństwa na kupującego

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140000827/U/D20140827Lj.pdf
    Art. 43c (1)

    >>> Uszkodzone zasilacze na gwarancji Dell wysyła bez ceregieli,
    >>> no ale ja mam jakies rozszerzone gwarancje ..
    >>
    >> Bo to jest jakiś odlot, że ktoś zalicza zasilacz do materialów
    >> ekploatacyjnych,
    >
    > Tez mnie sie tak wydaje, ale jesli poinformował przed zakupem ... to
    > może ?

    Jeśli pooinformowali to może, ale będzie to MZ oznaczało tyle, że to
    szczególna cecha tego zasilacza, a nie cecha tego typu urządzeń.

    >> Przez 20parę lat jak używam laptopy i miałem
    >> ich całkiem spore stadko, to może jeden się popsuł. To co ten x-com
    >
    > To u mnie jakis wiekszy %.

    Jak barzdzo?

    >> sprzedaje to jest tak kiepskiej jakości/mocy, że pada w ciągu 2ch lat
    >> przy standardowym użytkowaniu?
    >
    > Akurat tu jak rozumiem zasilacz Dell, ale zdarzają sie tez uszkodzenia
    > wtyczek.

    A nie, takie coś to się zdarza notorycznie, ale zwykle też nie szybciej
    niz w ciągu 2ch lat.

    >> Sklep wydał funkcjonalną w momencie wydania, ale jak coś pada przy
    >> normalnym użytkowaniu w tak krótkim czasie to nie jest dla zasilacza
    >> typowe. Zapewne nigdzie nie było informacji, że zasilacz jest tu
    >> materiałem ekspoatacyjnym i może się "zużyć" w ciągu kilkunastu
    >> miesięcy. Jakby takie coś napisano, to pewnie nie każdy co kupił by
    >> kupił. Zahacza to MZ pod czyn nieuczciwej konkurencji.
    >
    > Jak pokazalem obok - w standardowej gwarancji X-kom, jest stosowny
    > zapis.

    Ale gwarancja x-comu nie jest zapewne cześcią ofery. Można się spierać,
    jeśli ta informacja byłaby podana. Dokopywanie się jej w gwarancji,
    jakiejś ogólnej zresztą, to nie jest informacja o cechach sprzedawanego
    towaru.

    >> Art. 43b.
    >> 2. Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
    >> 1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju,
    >> z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub
    >> dobrych praktyk;
    >> 2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i
    >> bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi -
    >> również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego
    >> rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę
    >> charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę
    >
    > Czyli ile konkretnie? 10 lat, 5, 3, 2, 1 ?

    Skoro Ustawodawca mówi min 2 lata to min 2 lata :)

    > https://strefaedukacji.pl/jakie-sa-wymagania-sprzeto
    we-laptopa-kupowanego-za-bon-dla-nauczyciela/ar/c5-1
    7920181
    > Laptop dla nauczyciela
    >
    > Gwarancja: tak, na co najmniej 36 miesięcy
    >
    > Nie wiem na jakiej podstawie, bo minister nie chce sie tym pochwalic,
    > ale widac, ze 3 lata akceptuje :-)

    No bo 2 lata to dla ucznia trochę krótko.

    >>> -jesli sklep przy sprzedaży pisał "2 lata gwarancji", a teraz sie
    >>> okazuje, ze na zasilacz tylko rok ... o - a to juz IMHO jest
    >>> niezgodność z umową :-)
    >>
    >> Nie jest, bo należałoby szczegółowiej znać te warunki.
    >
    > Nie trzeba. Jesli na wybrane elementy jest inaczej, to ma to wyraźnie
    > napisac w ofercie :-)

    Właśnie tak.

    >> Powszechnie
    >> wiadomo, że gwarancja nie obejmuje wszystkiego. To z założeniem, że
    >> warunki gwarancji wchodzą w zakres ochrony konsumenckiej. Trochę śliski
    >> grunt MZ.
    >
    > śliski, ale IMO - tez pokazuje konsumentowi na co moze liczyc.
    > Jak joystick ma np pół roku (wyraźnie napisane) gwarancji, to widac
    > przewidują, ze potem moze sie zepsuc :-)

    Ty nie masz robić śledztwa i szacować ryzyko, a klarownie wiedzieć czego
    się tu spodziewać :)

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1