  • 1. Data: 2003-09-16 18:27:58
    Temat: zawieszenie dzialalnosci gospodarczej
    Od: "tuvok" <t...@w...pl>

    Witam,
    mam pytanie czy jesli zawieszam dzialalonosc gospodarcza w UM to czy musze
    zglosic to takze do GUS i ZUS itp
    czy musze zamknac konto firmowe?
    za odp z gory dzieki
    Grzesiek

  • 2. Data: 2003-09-16 19:51:54
    Temat: Re: zawieszenie dzialalnosci gospodarczej
    Od: Korowiow <s...@p...fm>

    w <news:bk7knf$576$1@news.onet.pl>
    tuvok napisał(a):

    > mam pytanie czy jesli zawieszam dzialalonosc gospodarcza w UM to
    > czy musze zglosic to takze do GUS i ZUS

    Jeżeli chodzi o ZUS - nalezy wypełnić druk ZUS ZWUA - wyrejestrowanie z
    ubezpieczeń, podając odpowiedni kod przyczyny wyrejestrowania ( w tym
    przypadku bodajże 600).

    --
    Sławek
    gg:1397619

  • 3. Data: 2003-09-16 21:30:56
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Jeżeli chodzi o ZUS - nalezy wypełnić druk ZUS ZWUA - wyrejestrowanie z
    | ubezpieczeń, podając odpowiedni kod przyczyny wyrejestrowania ( w tym
    | przypadku bodajże 600).

    Jeśli do 30.09.2003 to kod 140 - zaprzestanie prowadzenia działalności
    gospodarczej, od 01.10.2003 sądzę, że kod 100 - ustanie tytułu do
    ubezpieczeń.

    Dodatkowo ZWPA:
    1. Do 30.09.2003 kod 113 - oświadczenie o zaprzestaniu prowadzenia
    pozarolniczej działalności.
    2. Od 10.01.2003 kod 111 - zaprzestanie prowadzenia działalności.

    Andrzej K.

  • 4. Data: 2003-09-17 06:42:10
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Wdzięczność moja granic nie będzie miała, gdy zdradzisz tajemnicę jak
    zawiesić (podkreślam ZAWIESIĆ - nie wyrejestrować ) DG w UM.
    AR

  • 5. Data: 2003-09-17 08:11:49
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wdzięczność moja granic nie będzie miała, gdy zdradzisz tajemnicę jak
    > zawiesić (podkreślam ZAWIESIĆ - nie wyrejestrować ) DG w UM.
    było już to parę razy na grupie, z tego co kojarzę to wnioski były takie, że
    działalności nie można zawiesić (na pewno w zusie). Zus umożliwiał
    zawieszenie działalności poprzez wrzucenie takiej rubryki do formularza. Nie
    miało to podstaw prawnych.
    Teraz chyba od tych praktyk odstąpił.

    burenezo

  • 6. Data: 2003-09-17 09:26:25
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tom" <...@f...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > działalności nie można zawiesić (na pewno w zusie). Zus umożliwiał
    > zawieszenie działalności poprzez wrzucenie takiej rubryki do formularza.

    Re : Słyszę gdzieś dzwony, ale nie bardzo wiem, gdzie...
    Rozmowy na ten temat były wielokrotnie.
    a) Dla ZUS-u nie ma instytucji "zawieszenie" i nigdy ZUS takie opcji nie
    realizował
    b) Dla organu rejestrującego - j.w.
    c) W formularzu NIP 1 w polu C1 p. 2 i 3 jest opcja "zawieszenie" i
    "odwieszenie". Nie ma ona jednak podstawy prawnej. Istnieje "czasowe
    zaprzestanie", ale tylko dla karty podatkowej.
    AR

  • 7. Data: 2003-09-17 11:37:18
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | Rozmowy na ten temat były wielokrotnie.
    | a) Dla ZUS-u nie ma instytucji "zawieszenie" i nigdy ZUS takie opcji nie

    Art. 13 ustawy o sus
    Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i
    wypadkowemu podlegają osoby fizyczne w następujących okresach:

    4) osoby prowadzące działalność pozarolniczą - od dnia rozpoczęcia
    wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności.

    Przez "zawieszenie DG" rozumiemy, jak sądzę, czasowe zaprzestanie
    wykonywania tej działalności - nie ma problemu ze strony ZUS. Podajesz kody
    dot. tego stanu i wszystko. Dla ZUS ważny jest stan faktyczny (czy
    działalność jest prowadzona czy nie) a nie posiadanie wpisu do ewidencji.

    Teoretycznie winno też się zgłosić w organie rejestrowym zaprzestanie
    prowadzenia DG, co skutkuje wykreśleniem z ewidencji (art.88e ust. 1 pkt 1
    pdg). Nie słyszałem jednak nigdy o konsekwencjach w przypadku
    niedopełnienia tego obowiązku - niezależnie czy w związku z "zawieszeniem"
    czy też z definitywnym zakończeniem DG - mimo zapisu w art.60 kodeksu
    wykroczeń (ograniczenie wolności lub grzywna).

    Andrzej K.

  • 8. Data: 2003-09-17 13:48:55
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> napisał
    (........)
> [...]
    > czy też z definitywnym zakończeniem DG - mimo zapisu w art.60 kodeksu
    > wykroczeń (ograniczenie wolności lub grzywna).

    Re : A to spójrzmy z drugiej strony :
    Jeśli figuruję w EDG jako przedsiębiorca, to ze strony owej EDG nie widać,
    czy jestem "zawieszony", czy też nie; nie widać, czy uzyskuję przychody i
    ponoszę koszty, czy też nie. Jestem przedsiębiorcą lub nim nie jestem. Nie
    ma stanów pośrednich takich jak jestem przedsiębiorcą, ale czasowo nie
    prowadzę działalności (poza kartą podatkową). Koniec kropka.

    Jeśli teraz jestem przedsiębiorcą, to prowadzę DG (dla uproszczenia jako OF
    bez pracowników i osób współpracujących) . Jeśli prowadzę DG, to dla US
    jestem nim przez cały czas. Cały czas składam PIT-5 . Jak od strony fiskusa
    odróżnisz, czy ktoś jest "zawieszony" , czy tylko nie uzyskuje przychodów i
    nie ponosi kosztów ?

    I teraz dochodzimy do ZUS-u. Czy można figurować w EDG jako przedsiębiorca,
    być podatnikiem PDOF z tytułu prowadzenia DG jako OF i jednocześnie nie
    podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom ERCHWiZ (pomijam ustawowe wyłączenia) ?

    Nie mniej Twoją konstrukcję prawną uważam za częściowo logiczną : przestałem
    być przedsiębiorcą, ale zapomniałem zgłosić jej zaprzestanie w EDG.
    Penalizacji podlega zaniechanie obowiązków określonych w art. 9 - 13 PoDG.
    Może coś przeoczyłem, ale Szanowny Ustawodawca nie nałożył na prowadzącego
    DG obowiązku zawiadomienia organu ewidencyjnego o zaprzestaniu wykonywania
    DG. Skoro nie ma obowiązku - nie ma wykroczenia.
    Ale jeśli faktycznie zaprzestałeś prowadzenia DG, to po co u licha składasz
    w US co miesiąc PIT-5 ? Tutaj nie możesz tłumaczyć się zapomnieniem.

    A kolejna pułapka czeka Cię w momencie "wznowienia" DG. Jeśli
    "zapomniałeś" wyrejestrować się z EDG , jeśli nawet przyjmiemy, że "siłą
    rozpędu" składałeś PIT-5 zapomniawszy, że już nie jesteś przedsiębiorcą i
    zapomniawszy wyrejestrować się w US , to czy również po ponownym rozpoczęciu
    DG "zapomniałeś" zarejestrować ją w EDG , bo poprzednio "zapomniałeś" ją
    wyrejestrować i postanowiłeś pracować na tym samym "numerku" ?

    I teraz sięgnijmy znów do ustawy o ubezpieczeniach społecznych i ustawy o
    ubezpieczeniu zdrowotnym. W jaki sposób wybronisz się przez zarzutem o
    uchylanie się od opłacania składek US i UZ ? Twierdząc, że tak kolejno o
    wszystkim zapominałeś ?

    Twierdziłem i nadal twierdzę, że "zawieszanie" DG jest bombą zegarową, która
    kiedyś wybuchnie, gdy ZUS (a zatem i budżet) będzie w sytuacji podbramkowej.
    Fakt tolerowania przez ZUS "zawieszania" nie oznacza, że owo tolerowanie
    będzie istniało zawsze i nie oznacza, że kiedyś ZUS nie zacznie tutaj szukać
    pieniędzy. A wówczas znajdzie tych pieniędzy bardzo dużo. Faktem też będzie,
    że ludzie przejdą wówczas do szarej strefy.
    Pozdrawiam AR

  • 9. Data: 2003-09-17 18:18:19
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | DG obowiązku zawiadomienia organu ewidencyjnego o zaprzestaniu wykonywania
    | DG. Skoro nie ma obowiązku - nie ma wykroczenia.

    Art.60 par. 2 Kodeksu wykroczeń.

> [...]
    | Fakt tolerowania przez ZUS "zawieszania" nie oznacza, że owo tolerowanie
    | będzie istniało zawsze i nie oznacza, że kiedyś ZUS nie zacznie tutaj

    ZUS może wpaść na inny pomysł - informować organ rejestrowy o złożeniu
    oświadczenia o zaprzestaniu prowadzenia DG.
    Skutek:
    1. Wykreślenie z ewidencji plus sąd grodzki i np. grzywna, później przy
    kolejnym wpisie koszty i bieganie.
    albo
    2. W przypadku, gdy klient oświadczy, że jednak tę DG prowadzi nadal -
    obowiązek opłacenia składek

    Andrzej K.