  • 1. Data: 2004-03-04 16:42:44
    Temat: zasiedzenie POMOCY!
    Od: r...@p...onet.pl

    W 1973 r. zmarł mój ojciec, która nie zostawił testamentu na część gospodarstwa
    rolnego . W 2003 r. minęło 30 lat od zasiedzenia przeze mnie i mojej siostry.
    Od śmierci ojca zajmujemy się ziemią mozna by powiedzieć tak po połowie ale nie
    do samego końca. Moja siostra i ja nie ustaliliśmy jeszcze prawnego podziału
    tej ziemi - zostało tak jak zaraz po śmierci ojca. każda z nas zajmowała się
    częścią ziemi jednakże według podziału pół na pół byłoby troszkę inaczej tzn.
    część ziemi którą ja użytkowałam według podziału po równo należałaby się mojej
    siostrze która jej nie użytkowała. Jednakże teraz chcemy uregulować te sprawy i
    objąć ziemię obrabianą poprzez zasiedzenie. I pytanie czy wobec tego że razem
    zajmowałyśmy się ziemią i użytkowałyśmy ją przez tyle lat przysługuje nam prawo
    zasiedzenia - jest inne rodzeństwo, które nie płaciło i nie zajmowało się
    ziemią. Czy będziemy mogły złożyć do sądu wniosek o stwierdzenie nabycia
    całej ziemi bez przeprowadzania postępowania spadkowego? Czy mimo wszystko
    będzie konieczne postępowanie spadkowe z udziałem wszystkich spadkobierców? Czy
    jeżeli nabędziemy z siostrą prawo w drodze zasiedzenia, to w takim przypadku
    rodzeństwo będzie musiało się również zrzec swojej części spadku na naszą
    rzecz? Wiem, że część rodzeństwa w przypadku postępowania spadkowego nie
    zrzeknie się swojej części, pomimo tego, że nie pracowali w tym gospodarstwie,
    ani nie opiekowali się nie żyjącymi rodzicami. Czy istnieje możliwość ich
    pominięcia?

  • 2. Data: 2004-03-04 18:08:04
    Temat: Odp: zasiedzenie POMOCY!
    Od: "bubu" <j...@o...pl>

> [...]
    przypadku
    > rodzeństwo będzie musiało się również zrzec swojej części spadku na

    A jak ich zmusisz do zrzeczenia ????Poprosisz , pogrozisz palcem ????

    Tylko postępowanie spadkowe

  • 3. Data: 2004-03-04 21:56:45
    Temat: Re: zasiedzenie POMOCY!
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...pl>

    r...@p...onet.pl napisał(a):

    > W 1973 r. zmarł mój ojciec, która nie zostawił testamentu na część
    gospodarstwa

    > rolnego . W 2003 r. minęło 30 lat od zasiedzenia przeze mnie i mojej
    siostry.

    Czy przez te 30 lat żadna osoba z rodzeństwa nie składała wniosku o
    stwierdzenie nabycia spadku?
    Czy inni (tzn. głównie sąsiedzi) uważali was za właścicieli? To jest ważne!
    Jeśli tak, a poza tym wszystkim sie zajmowaliście, opłacaliście podatki, to
    możecie uznać, że nabyliście przez zasiedzenie.
    To by oznaczało, że ubiegliście rodzeństwo w prawie. Trzeba złożyć wniosek o
    stwierdzenie zasiedzenia. Musicie wykazać, że posiadaliscie samoistnie,
    czyli jak właściciele, nieruchomość przez 30 lat, że poprzednik miał tytuł
    prawny.

> [...]
    > ziemią. Czy będziemy mogły złożyć do sądu wniosek o stwierdzenie nabycia
    > całej ziemi bez przeprowadzania postępowania spadkowego?

    Rodzeństwo przegapiło sprawę i postępowanie spadkowe im nie pomoże. Nie musi
    sie niczego zrzekać, bo przez ten czas wy nabyliście własność
    (współwłasność). Nabycie przez zasiedzenie następuje pomimo istnienia
    jakichkolwiek i czyichkolwiek wcześniejszych praw (w tym wypadku
    wynikających z dziedziczenia).
    Jeśli rodzeństwo złoży wniosek o stwierdzenie nabycia spadku już po upływie
    terminu zasiedzenia, to nastąpi takie stwierdzenie i bedzie dotyczyło całego
    spadku. Przy dziale spadku jednak okaże się, że gospodarstwo rolne nie
    należy juz do masy spadkowej, bo ma nowego właściciela.

    JP

  • 4. Data: 2004-03-05 09:50:02
    Temat: Re: Odp: zasiedzenie POMOCY!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Mar 2004, bubu wrote:

    >+ > jeżeli nabędziemy z siostrą prawo w drodze zasiedzenia, [...]
    >+ A jak ich zmusisz do zrzeczenia ????Poprosisz , pogrozisz palcem ????

    Pewnie pisał "potocznie rozumiejąc" - że nic nie dostaną.
    [...]
    >+ Tylko postępowanie spadkowe

    Aczkolwiek czasami podnoszę moje prywatne zastrzeżenia nie jest
    to prawdą. W .pl można uzyskać zasiedzenie "nawet w złej wierze".

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-03-05 09:50:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>