    From: "Jacek Placek" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zasiedzenie POMOCY!
    Date: Thu, 4 Mar 2004 21:56:45 +0000 (UTC)

    r...@p...onet.pl napisał(a):

    > W 1973 r. zmarł mój ojciec, która nie zostawił testamentu na część
    gospodarstwa

    > rolnego . W 2003 r. minęło 30 lat od zasiedzenia przeze mnie i mojej
    siostry.

    Czy przez te 30 lat żadna osoba z rodzeństwa nie składała wniosku o
    stwierdzenie nabycia spadku?
    Czy inni (tzn. głównie sąsiedzi) uważali was za właścicieli? To jest ważne!
    Jeśli tak, a poza tym wszystkim sie zajmowaliście, opłacaliście podatki, to
    możecie uznać, że nabyliście przez zasiedzenie.
    To by oznaczało, że ubiegliście rodzeństwo w prawie. Trzeba złożyć wniosek o
    stwierdzenie zasiedzenia. Musicie wykazać, że posiadaliscie samoistnie,
    czyli jak właściciele, nieruchomość przez 30 lat, że poprzednik miał tytuł
    prawny.

    > I pytanie czy wobec tego że razem
    > zajmowałyśmy się ziemią i użytkowałyśmy ją przez tyle lat przysługuje nam
    prawo

    > zasiedzenia - jest inne rodzeństwo, które nie płaciło i nie zajmowało się
    > ziemią. Czy będziemy mogły złożyć do sądu wniosek o stwierdzenie nabycia
    > całej ziemi bez przeprowadzania postępowania spadkowego?

    Rodzeństwo przegapiło sprawę i postępowanie spadkowe im nie pomoże. Nie musi
    sie niczego zrzekać, bo przez ten czas wy nabyliście własność
    (współwłasność). Nabycie przez zasiedzenie następuje pomimo istnienia
    jakichkolwiek i czyichkolwiek wcześniejszych praw (w tym wypadku
    wynikających z dziedziczenia).
    Jeśli rodzeństwo złoży wniosek o stwierdzenie nabycia spadku już po upływie
    terminu zasiedzenia, to nastąpi takie stwierdzenie i bedzie dotyczyło całego
    spadku. Przy dziale spadku jednak okaże się, że gospodarstwo rolne nie
    należy juz do masy spadkowej, bo ma nowego właściciela.

    JP