  • 1. Data: 2005-02-25 08:28:05
    Temat: wypowiedzenie umowy na nieokreślony
    Od: "J.K." <k...@o...pl>

    Koleżanka zatrudniona na umowę na czas nieokreślony
    dostała w pracy propozycję - pracodawca
    ją zwolni (normalnie, za wypowiedzeniem) jeżeli nie
    podpisze nowej umowy, na czas określony - na dwa lata.
    Przy czym chce aby rozwiązać dotychczasową, na czas nieokreślony
    za porozumieniem stron.
    Jak ona się zgodzi, to popracuje jeszcze pewnie rok.
    Jak nie, to straci pracę, chociaz za wypowiedzeniem.
    Czy wolno tak robić pracodawcy i czy to calkiem zgodne z prawem?
    Nie chodzi o zmiane umowy, bo tego mu nie wolno, ale o proponowanie
    rozwiazanie za porozumieniem stron i sugerowanie podpisanie nowej,
    na czas określony okreslony. Czy można mu formalnie zarzucić kombinowanie?
    Bo jest to przecież działanie chyba na niekorzyść pracownika.

    J.K.

  • 2. Data: 2005-02-25 09:59:00
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy na nieokreślony
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cvmnk6$s62$1@atlantis.news.tpi.pl J.K. <k...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > Jak nie, to straci pracę, chociaz za wypowiedzeniem.
    > Czy wolno tak robić pracodawcy i czy to calkiem zgodne z prawem?
    Rozwiązanie umowy o pracę na czas nieokreślony za wypowiedzeniem albo za
    porozumieniem stron jest działaniem zgodnym z prawem.
    Jeżeli to, co opisałeś(aś) znajdzie się w treści wypowiedzenia to będzie to
    tzw. wypowiedzenie zmieniające, jeśli pracownik do upływu połowy okresu tego
    wypowiedzenia nie odrzuci pisemnie nowych warunków, przymuje się, że je
    przyjął. Jeśli odrzuci, to wypowiedzenie staje się wypowiedzeniem zwykłym i
    po upływie okresu wypowiedzenia umowa o pracę jest rozwiązana.
    Z kolei umowie o pracę zawieranej na okres dłuższy niż 6 m-cy można zawrzeć
    klauzulę dopuszczającą jej wcześniejsze rozwiązanie za 2-tygodniowym
    wypowiedzeniem. Przypuszczalnie pracodawca chce się szybko i łatwo pozbyć
    tej osoby, a przynajmniej stworzyć sobię taką możliwość.
    Jest to draństwo, ale przepisy prawa pracy nie zostają naruszone, a w każdym
    razie trudno by to było udowodnić.

    Jotte

  • 3. Data: 2005-02-25 11:09:04
    Od: "J.K." <k...@o...pl>

> [...]
    > przyjął. Jeśli odrzuci, to wypowiedzenie staje się wypowiedzeniem zwykłym
    > po upływie okresu wypowiedzenia umowa o pracę jest rozwiązana.

    Zapisu tego nie ma w treści wypowiedzenia za porozumieniem stron.
    To chyba więc nie jest wypowiedzenie zmieniające.
    A cała ta zmiana wynika chyba z niepewności pracodawcy co do przyszłości
    jego interesów. Koleżanka twierdzi jednak że rok to najpewniej przepracuje.

    Rozumię z tego że pracodawca ma prawo tak zrobić.

    Dziękuję

    J.K.

  • 4. Data: 2005-02-25 11:37:25
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cvn122$bhq$1@atlantis.news.tpi.pl J.K. <k...@o...pl>
    pisze:

    > Zapisu tego nie ma w treści wypowiedzenia za porozumieniem stron.
    Nie istnieje coś takiego jak wypowiedzenie za porozumieniem stron.
    Albo wypowiedzenie, albo rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron.

    > Rozumię z tego że pracodawca ma prawo tak zrobić.
    Ma.

    Jotte

  • 5. Data: 2005-02-25 12:32:31
    Od: Rodrig Falkenstein <t...@i...pl>

    J.K. napisał(a):
> [...]
    > jego interesów. Koleżanka twierdzi jednak że rok to najpewniej przepracuje.

    Żeby wyjaśnić...

    Zgodnie ze stanowiskiem SN nie jest dopuszczalna zmiana rodzaju umowy o
    pracę w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Czyli zmiana z czasu
    nieokreślonego na określony będzie wymagała wypowiedzenia umowy w
    całości i zawarcia nowej.

  • 6. Data: 2005-02-25 15:01:16
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

> [...]
    > tej osoby, a przynajmniej stworzyć sobię taką możliwość.
    > Jest to draństwo, ale przepisy prawa pracy nie zostają naruszone, a w

    Heh... Dranstwo... Widac, ze nigdy nie zatrudniales pracownika, ktory za
    bardzo sie chcial do Ciebie "przywiazac na dobre i na zle"... Wszystko jest
    zalezne od punktu widzenia :-).

  • 7. Data: 2005-02-25 17:21:15
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cvnes5$pdn$1@nemesis.news.tpi.pl MarekZ
    <m...@w...irc.pl> pisze:

    > Heh... Dranstwo... Widac, ze nigdy nie zatrudniales pracownika, ktory za
    > bardzo sie chcial do Ciebie "przywiazac na dobre i na zle"... Wszystko
    > jest zalezne od punktu widzenia :-).
    Nie. Draństwo nie zależy od punktu widzenia. Draństwo jest po prostu
    draństwem. W tym przypadku jest nim wymuszanie mniej korzystnych warunków
    zatrudnienia grożąc wypowiedzeniem.

    Jotte

  • 8. Data: 2005-02-25 17:24:37
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cvn5t1$2qv$1@inews.gazeta.pl Rodrig Falkenstein
    <t...@i...pl> pisze:

> [...]
    > pracę w drodze wypowiedzenia zmieniającego. Czyli zmiana z czasu
    > nieokreślonego na określony będzie wymagała wypowiedzenia umowy w
    Albo rozwiązania umowy za porozumieniem.
    Nie wiedziałem o tym stanowisku SN. Co to jest, orzeczenie? Czy mógłbyś
    podrzucić jakiś namiar na ten akt, to może się przydać.

    Jotte

  • 9. Data: 2005-02-25 17:54:08
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

> [...]

    > tej osoby, a przynajmniej stworzyć sobię taką możliwość.
    > Jest to draństwo, ale przepisy prawa pracy nie zostają naruszone, a w

    Zaraz, zaraz. Logiki mi tu brakuje. Jeśli teraz ma umowę na czas
    nieokreślony to pracodawca w każdej chwili może wręczyć wypowiedzenie z
    okresem wypowiedzenia. Jeśli podpisze umowe na czas określony, to może ją
    zwolnić w trakcie trwania umowy tylko na bazie porozumienia stron, więc
    de-facto pogarsza swoją sytuację jeśli ma zamiar się pozbyć kogoś.
    Skorygujcie mnie, jeśli się mylę.

    --==<< Scottos >>==--

  • 10. Data: 2005-02-25 18:31:39
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cvnoe0$2cs8$1@mamut1.aster.pl Scottos
    <m...@a...net> pisze:

    > Zaraz, zaraz. Logiki mi tu brakuje. Jeśli teraz ma umowę na czas
    > nieokreślony to pracodawca w każdej chwili może wręczyć wypowiedzenie z
    > okresem wypowiedzenia.
    Tak.

    > Jeśli podpisze umowe na czas określony, to może ją
    > zwolnić w trakcie trwania umowy tylko na bazie porozumienia stron,
    Nie. KP art. 33 (mówimy o umowie ponad 6 m-cy).

    > więc
    > de-facto pogarsza swoją sytuację jeśli ma zamiar się pozbyć kogoś.
    Po pierwsze - to co powyżej.
    Po drugie - mając już podpisane rozwiazanie umowy o pracę za porozumieniem
    stron wcale nie musi dotrzymać słowa i podpisać nowej umowy na czas
    określony.

    Jotte