  • 11. Data: 2004-02-02 21:51:46
    Temat: Re: wstęp od 21 lat
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:bvl8mm$s97$1@news.onet.pl...
    > A wiesz co to są prawa obywatelskie? Zapewniam Cię, że wstępu do lokali
    one
    > nie obejmują. Poza tym to jest lokal, w którym pewne reguły ustala
    > właściciel. Jak mu się spodoba, to może wpuszczać tylko łysych w różowych
    > okularach i będzie miał do tego prawo.

    A gdyby tak pociagnac ze 138 KW -

    1. Oferta uslugodawcy
    2. Przyjecie oferty w calosci
    3. Jest wiec zobowiazanie
    4. Odmowa (np. wstepu do klubu)

    wiem, ze to moze byc ogromna nadinterpretacja, ale moze da sie obronic?

    p.
    W,

  • 12. Data: 2004-02-02 22:07:11
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Robert Tomasik wyskrobał(a):
> [...]
    > wynika z ich charakteru. Albo ktoś jest członkiem takiego klubu, albo nie
    > jest.
    >
    > W wypadku dyskotek, restauracji, sklepów i innych temu podobnych
    > instytucji to zastosowanie będą miały przepisy kodeksu wykroczeń, które
    > pozwolę sobie zacytować:
    >
    > Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    > detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą
    > towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    > odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

    Karna reperkusja odmowy spełnienia świadczenia w przypadku wystawienia
    oferty i jej przyjęcia przez oblata.

    > Art. 138. Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za
    > świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej
    > przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze
    > grzywny.
    >
    > No i teraz w zależności od kontekstu, to jeśli klienta nie wpuszczą do
    > takiej dyskoteki, to będzie mieć zastosowanie odmowa świadczenia bez
    > uzasadnionej przyczyny, czyli art. 138 kw, zaś jeśli czegoś tam nie
    > sprzedadzą art. 135 kw - bo trudno widzimisię właściciela uznać za
    > przyczynę uzasadnioną.

    "(...) odmawia świadczenia, do którego jest _obowiązany_ (...)" Właściciel
    nie jest obowiązany do żadnego świadczenia chyba, że mówimy o związaniu
    ofertą. O ile oferta stanowi wejście na dyskotekę za opłatą np. 20 zł i
    jednym z warunków zawarcia umowy jest wiek oblata co najmniej 21 lat, to ja
    nie widzę tutaj nic sprzecznego z prawem. Wiek jest tutaj jednym z warunków
    zawarcia umowy i tyle. Jak nie zostanie spełniony, to nie mamy umowy.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 13. Data: 2004-02-02 22:09:57
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    wirtualna wyskrobał(a):
> [...]
    > 3. Jest wiec zobowiazanie
    > 4. Odmowa (np. wstepu do klubu)
    >
    > wiem, ze to moze byc ogromna nadinterpretacja, ale moze da sie obronic?

    OK, ale oferta powinna wyraźnie mówić, że "Wstęp dla osób powyżej 21 lat".
    Zakładamy, że oferta tak mówi i w związku z tym zastrzeżenie to traktujemy
    jako element oferty. Jak oblat nie będzie spełniał warunków zastrzeżenia, to
    nie dojdzie do umowy - właściciel klubu nie będzie miał żadnego zobowiązania
    względem oblata.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 14. Data: 2004-02-02 22:56:42
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Bartek Gliniecki w wiadomości <bvlgl7$qdl$1@news.onet.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Prawa obywatelskie gwarantowane są przez Konstytucję. Są to prawa o
    > charakterze podstawowym i nie obejmują tak szczegółowego prawa jak prawo
    > wchodzenia do lokalu.

    Dosłownie nie, ale koncepcja "praw podstawowych" przeżyła się razem z
    peerelem (kiedyś to się nawet zastanawiano czy konstytucja może być
    podstawą wyroku sądowego i odpowiadano... NIE!)

    > Może sobie praktycznie dowolnie selekcjonować osoby, które będzie chciał
    > wpuścić, bo to jego sprawa. Są różne rodzaje takiej selekcji, nawet jak
    > sobie z tego nie zdajesz sprawy.

    IMHO tak i nie tak. Wszystko zależy od tego czy nie dopuszcza się
    dyskryminacji.

    > Aby wejść na salę kinową musisz mieć
    > bilet - jak go nie masz, to nie wejdziesz. Narusznie praw obywatelskich? Do
    > sklepu typu Makro musisz mieć kartę, żeby wejść i zrobić zakupy. Do bardziej
    > elitarnych klubów nocnych są wejścia na tzw. karty klubowe. Naruszenie praw
    > obywatelskich?

    Nonsens. Naprawdę nie widzisz nietrafności i miałkości takiej
    argumentacji??

    --
    Olgierd
    "Idea polityczna, która nie prowadzi do katastrofy, nigdy nie jest

  • 15. Data: 2004-02-02 23:03:52
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) bulba w wiadomości <bvm7r9$jf9$1@news.onet.pl> powiedział(a)
    co następuje:

    > jezeli w tej grupie (powyzej 21) nie wprowadza dodatkowych rozgraniczen
    > (niedozwolonych prawnie) i wszystkich traktuje rowno, to OK; nie moze np.
    > stosowac rozgraniczenia, ze bialych wpuszcza, a czarnych nie, bo to juz
    > bylaby dyskryminacja rasowa;

    Aha czyli można dyskryminować ze względu na wiek, ale nie można ze
    względu na kolor skóry, orientację seksualną lub zawód? Czyli
    dyskryminacja osób o pełnej zdolności do czynności prawnych jest Twoim
    zdaniem dopuszczalna w świetle art. 32 ust. 2 w zw. z art. 30
    konstytucji?

    --
    Olgierd
    "Państwo przywłaszczyło sobie władzę do uświęconego prawem kidnappingu i

  • 16. Data: 2004-02-02 23:24:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości

    Problem podstawowy - na jakiej podstawie właściciel może żądać okazania mu
    dowodu osobistego czy innego dokumentu. Jeśli są bilety, to może żądać
    okazania biletu. Czy mam obowiązek nosić dowód osobisty ze sobą?

    Po za tym, to ja stoję na stanowisku, że poprzez uruchomienie dyskoteki
    kieruje się publiczną ofertę świadczenia usługi grania muzyki. No i jeśli
    ktoś tę ofertę przyjmie, to odmowa świadczenia stanowi wykroczenie o
    którym napisałem. Jeśli zorganizuję sobie w domu dyskotekę, to oczywiście
    mogę jedną osobę wpuścić, a drugą nie. Ale czy mogę to samo zrobić w
    lokalu? Moim zdaniem nie.

  • 17. Data: 2004-02-02 23:28:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    zastrzeżenia, to
    > nie dojdzie do umowy - właściciel klubu nie będzie miał żadnego

    Pytanie, czy oferta może tak segregować klientów. Moi zdaniem nie może.
    Zastanawiam się, czy może być jakiekolwiek ograniczenie wiekowe.
    Oczywiście mogą być limitowane wejściówki. Ale to wówczas będzie klub, a
    nie lokal. W wypadku klubu to jak najbardziej dopuszczalne, by wpuszczać
    na podstawie kart klubowych. No i oczywiście możemy sobie ustalać dowolnie
    kryteria udostępniania tych kart. Ale nie w dyskotece.

  • 18. Data: 2004-02-03 08:03:04
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Olgierd wyskrobał(a):
    > Dosłownie nie, ale koncepcja "praw podstawowych" przeżyła się razem z
    > peerelem (kiedyś to się nawet zastanawiano czy konstytucja może być
    > podstawą wyroku sądowego i odpowiadano... NIE!)

    Koncepcja się nie przeżyła, bo prawa podstawowe nadal masz w Konstytucji z
    1997 r. i trudno sobie wyobrazić współczesną konstytucję bez tego elementu.
    Chodzi bardziej o to z tymi wyrokami, że w Polsce obowiązuje w doktrynie
    tzw. wertykalne obowiązywanie praw podstawowych. Znaczy to, że jednostka
    może powoływać się na nie w razie ich zagrożenia ze strony organu
    publicznego. Raczej nie może powoływać się na prawa podstawowe np. osoba
    fizyczna przeciw osobie fizycznej.

    > Nonsens. Naprawdę nie widzisz nietrafności i miałkości takiej
    > argumentacji??

    O ile autor wątku uważa, że absolutnie każdy ma prawo wejść gdziekolwiek, to
    nie.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 19. Data: 2004-02-03 08:29:05
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał

    .
    > "Zydów i katolików nie obsługujemy"
    > "Murzyni pnoszą dodatkową opłatę za straty moralne obsługi" ???

    Polecam łaskawej uwadze fakt, iż w przytoczonych tu przykładach zmieniasz
    istotnie podstawę - w pytaniu szło o wiek (i ewentualną dyskryminację z tego
    tytułu), Ty zaś przenosisz problem na grunt dyskryminacji rasowej i
    religijnej, a to już zupełnie, ale to zupełnie inna sprawa.
    T.

  • 20. Data: 2004-02-03 15:05:13
    Od: "bulba" <w...@W...art.pl>

    Użytkownik "Olgierd" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > dyskryminacja osób o pełnej zdolności do czynności prawnych jest Twoim
    > zdaniem dopuszczalna w świetle art. 32 ust. 2 w zw. z art. 30

    a czy uwazasz, ze przyznanie biernego prawa wyborczego w wyborach prezydenta
    kandydatom, ktorzy ukonczyli 35 rok zycia jest przejawem dyskryminacji ze
    strony ustawodawcy??
    zasada rownosci w konstytucji wcale nie oznacza "wszystkim po rowno";
    popatrz np. na prawo o zgromadzeniach albo partiach politycznych. myslisz,
    ze tu nie mozna wprowadzic warunkow, jakie musi spelniac kandydat na
    czlonka? konstytucja gwarantuje pluralizm i wolnosc zrzeszania sie, jednak
    wcale nie jest powiedziane, ze jak nie spelniasz warunkow nabycia
    czlonkowstwa okreslonych w statucie, to zostaniesz czlonkiem; stowarzyszenie
    moze np. ograniczyc czlonkowstwo tylko do obywateli polskich, mimo iz ustawa
    przewiduje, ze obcokrajowcy tez moga sie zrzeszac, bo jest to zgodne np. z
    programem stowarzyszenia; nie jest natomiast dopuszczalne, zeby czarni mogli
    sie zrzeszac, a zolci nie.

    polecam pare wyrokow TK, ktory wypowiadal sie nt. rownosci - to nie
    socjalizm, "nie wszystkim to samo i nie wszystkim po rowno"

    pzdr.

    p.