    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wstęp od 21 lat
    Date: Mon, 2 Feb 2004 23:07:11 +0100
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Robert Tomasik wyskrobał(a):
> [...]
    > wynika z ich charakteru. Albo ktoś jest członkiem takiego klubu, albo nie
    > jest.
    >
    > W wypadku dyskotek, restauracji, sklepów i innych temu podobnych
    > instytucji to zastosowanie będą miały przepisy kodeksu wykroczeń, które
    > pozwolę sobie zacytować:
    >
    > Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    > detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą
    > towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    > odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

    Karna reperkusja odmowy spełnienia świadczenia w przypadku wystawienia
    oferty i jej przyjęcia przez oblata.

    > Art. 138. Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za
    > świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej
    > przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze
    > grzywny.
    >
    > No i teraz w zależności od kontekstu, to jeśli klienta nie wpuszczą do
    > takiej dyskoteki, to będzie mieć zastosowanie odmowa świadczenia bez
    > uzasadnionej przyczyny, czyli art. 138 kw, zaś jeśli czegoś tam nie
    > sprzedadzą art. 135 kw - bo trudno widzimisię właściciela uznać za
    > przyczynę uzasadnioną.

    "(...) odmawia świadczenia, do którego jest _obowiązany_ (...)" Właściciel
    nie jest obowiązany do żadnego świadczenia chyba, że mówimy o związaniu
    ofertą. O ile oferta stanowi wejście na dyskotekę za opłatą np. 20 zł i
    jednym z warunków zawarcia umowy jest wiek oblata co najmniej 21 lat, to ja
    nie widzę tutaj nic sprzecznego z prawem. Wiek jest tutaj jednym z warunków
    zawarcia umowy i tyle. Jak nie zostanie spełniony, to nie mamy umowy.

    --
    Bartek Gliniecki