  • 1. Data: 2004-02-02 10:13:45
    Temat: wstęp od 21 lat
    Od: Jerzy Dusk <vesper@USUŃMAJUSKUŁYbci.pl>

    Czy jest to prawnie uregulowane, że niektóre lokale zastrzegają taką
    granicę wiekową - wszak 18 lat gwarantuje pełnię praw obywatelskich?

    --

    Jerzy

  • 2. Data: 2004-02-02 10:27:40
    Temat: Re: wstęp od 21 lat
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Jerzy Dusk wyskrobał(a):
    > Czy jest to prawnie uregulowane, że niektóre lokale zastrzegają taką
    > granicę wiekową - wszak 18 lat gwarantuje pełnię praw obywatelskich?

    A wiesz co to są prawa obywatelskie? Zapewniam Cię, że wstępu do lokali one
    nie obejmują. Poza tym to jest lokal, w którym pewne reguły ustala
    właściciel. Jak mu się spodoba, to może wpuszczać tylko łysych w różowych
    okularach i będzie miał do tego prawo.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-02-02 11:03:13
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "Jerzy Dusk" <vesper@USUŃMAJUSKUŁYbci.pl> napisał w wiadomości

    | Czy jest to prawnie uregulowane, że niektóre lokale zastrzegają taką
    | granicę wiekową - wszak 18 lat gwarantuje pełnię praw obywatelskich?

    Czy ten lokal nazywa sie "Sejm" jeśli tak to oczywiscie od 21 lat i to tylko
    do jednej z izb. A do drugiej trzeba podrosnąć.

    A.

  • 4. Data: 2004-02-02 11:16:40
    Od: "R.F." <r...@o...pl>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > [ Na kłopoty z Outlook Express... --> http://republika.pl/gliniecki ]
    > [ email: jak potrzebujesz, to spytaj .:::::::::::::. GG: tak samo ]

    A jak to wygląda z prawami obywatelskimi gdy lokal jest publiczny
    (Sklep,Kino,Restauracja) ?.
    Jak się panu właścicielowi nie spodoba moja twarz to nie wpuści mnie ?.
    Pozdrawiam
    Rycho.

  • 5. Data: 2004-02-02 12:43:25
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    R.F. wyskrobał(a):
    > A jak to wygląda z prawami obywatelskimi gdy lokal jest publiczny
    > (Sklep,Kino,Restauracja) ?.
    > Jak się panu właścicielowi nie spodoba moja twarz to nie wpuści mnie ?.

    Prawa obywatelskie gwarantowane są przez Konstytucję. Są to prawa o
    charakterze podstawowym i nie obejmują tak szczegółowego prawa jak prawo
    wchodzenia do lokalu.
    Poza tym co rozumiesz przez pojęcie "lokalu publicznego"? To, że ktoś jest
    właścicielem lokalu wcale nie oznacza, że musi wpuszczać absolutnie każdego.
    Może sobie praktycznie dowolnie selekcjonować osoby, które będzie chciał
    wpuścić, bo to jego sprawa. Są różne rodzaje takiej selekcji, nawet jak
    sobie z tego nie zdajesz sprawy. Aby wejść na salę kinową musisz mieć
    bilet - jak go nie masz, to nie wejdziesz. Narusznie praw obywatelskich? Do
    sklepu typu Makro musisz mieć kartę, żeby wejść i zrobić zakupy. Do bardziej
    elitarnych klubów nocnych są wejścia na tzw. karty klubowe. Naruszenie praw
    obywatelskich?

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-02-02 19:15:18
    Od: Jerzy Dusk <vesper@USUŃMAJUSKUŁYbci.pl>

    Bartek Gliniecki [e...@n...pl] pisze:

    [...]
    >R.F. wyskrobał(a):
    >
    >Prawa obywatelskie gwarantowane s? przez Konstytucję. S? to prawa o
    >charakterze podstawowym i nie obejmuj? tak szczegółowego prawa jak prawo
    >wchodzenia do lokalu.

    To chyba prawa podstawowe stanowią prawa sczegółowe - czyżby tu było
    odwrotnie? Prawa wyższego rzędu mogą być znoszone przez prawa niższe?
    Powinny być raczej rozwijane a nie ograniczane.

    Czy pomysł z liczbą 21 wziął się ze starożytnych tradycji Izraelitów?

    --

    Jerzy

  • 7. Data: 2004-02-02 19:18:11
    Od: "bulba" <w...@W...art.pl>

    Użytkownik "Jerzy Dusk" <vesper@USUŃMAJUSKUŁYbci.pl> napisał w wiadomości

    > Czy jest to prawnie uregulowane, że niektóre lokale zastrzegają taką
    > granicę wiekową - wszak 18 lat gwarantuje pełnię praw obywatelskich?

    wlasciciel moze podniesc wiek, od ktorego bedzie wpuszczal do lokalu i nie
    bedzie to naruszeniem praw i wolnosci obywatelskich; ma tutaj dowolnosc
    (aczkolwiek ograniczona), korzysta z zasady 'kazdemu stosownie do zaslug' i
    jezeli w tej grupie (powyzej 21) nie wprowadza dodatkowych rozgraniczen
    (niedozwolonych prawnie) i wszystkich traktuje rowno, to OK; nie moze np.
    stosowac rozgraniczenia, ze bialych wpuszcza, a czarnych nie, bo to juz
    bylaby dyskryminacja rasowa; moze powolywac sie natomiast na wzgledy
    bezpieczenstwa, ograniczac liczbe osob wpuszczanych do lokalu, nie wpuszczac
    nie trzezwych, itp.

    pzdr.

    p.

  • 8. Data: 2004-02-02 19:46:00
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> niebacznie popelnil

    > Prawa obywatelskie gwarantowane są przez Konstytucję. Są to
    > prawa o charakterze podstawowym i nie obejmują tak szczegółowego
    > prawa jak prawo wchodzenia do lokalu.
    "Zydów i katolików nie obsługujemy"
    "Murzyni pnoszą dodatkową opłatę za straty moralne obsługi" ???
    Oczywiście w ramach konstytucyjnego prawa łysola właściciela do
    dysponowania swoim świętym prawem własności warzywniaka.

    > Aby wejść na salę kinową musisz mieć bilet - jak go nie masz,
    > to nie wejdziesz.
    A czy on coś chiał za frico?

    --
    pozdro
    poreba

  • 9. Data: 2004-02-02 20:28:58
    Od: Jerzy Dusk <vesper@USUŃMAJUSKUŁYbci.pl>

    bulba [w...@W...art.pl] pisze:

    [...]
> [...]
    >jezeli w tej grupie (powyzej 21) nie wprowadza dodatkowych rozgraniczen

    Niewpuszczanie osób poniżej 21 lat jest dozwolone prawnie? Czym się to
    różni od dyskryminacji?

    --

    Jerzy

  • 10. Data: 2004-02-02 20:30:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > nie obejmują. Poza tym to jest lokal, w którym pewne reguły ustala
    > właściciel. Jak mu się spodoba, to może wpuszczać tylko łysych w

    O ile zgadzam się co do faktu, że prawo do wejścia do lokalu ma dość luźny
    związek z prawami obywatelskimi wywodzonymi wprost z konstytucji, to z
    prawem do wybierania sobie klientów podług własnego widzimisię już zgodzić
    się nie mogę. Moim zdaniem wybierać klientów mogą sobie kluby, bo to
    wynika z ich charakteru. Albo ktoś jest członkiem takiego klubu, albo nie
    jest.

    W wypadku dyskotek, restauracji, sklepów i innych temu podobnych
    instytucji to zastosowanie będą miały przepisy kodeksu wykroczeń, które
    pozwolę sobie zacytować:

    Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą
    towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny.

    Art. 138. Kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i pobiera za
    świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej
    przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany, podlega karze
    grzywny.

    No i teraz w zależności od kontekstu, to jeśli klienta nie wpuszczą do
    takiej dyskoteki, to będzie mieć zastosowanie odmowa świadczenia bez
    uzasadnionej przyczyny, czyli art. 138 kw, zaś jeśli czegoś tam nie
    sprzedadzą art. 135 kw - bo trudno widzimisię właściciela uznać za
    przyczynę uzasadnioną.

    Zastanawiam się nad obejściem tych przepisów poprzez ustanowienie wysokiej
    opłaty za wejście (np. 100 zł) i promocji dla osób powyżej 21 lat
    wynoszącej 99%. Chwilowo nie widzę przepisu zabraniającego tego, ale coś
    mi się tłucze po głowie, że było to gdzieś zabronione.