  • 1. Data: 2005-02-23 11:00:37
    Temat: ważność ręcznie spisanej umowy || egzekucja długu w przypadku śmierci dłużnika
    Od: "cOOba" <c...@o...pl>

    Witam serdecznie,

    Na wstępie nadmienię, iż, choćby nie wiem, jakby nie wiem, jak niedorzecznie
    wyglądało to, co zaraz napiszę to jest to prawdą.
    Sprawa jest tego typu: Pewna znajoma pożyczyła niegdyś ode mnie pewną
    /znaczną dość chyba, choć 'znaczność' zależy też od indyw. oceny/
    kwotę pieniędzy. Aby, jak to wówczas twierdziła, dać mi choć cień pewności
    wymagalności podpisaliśmy na tę sumę umowę. Sęk w tym, iż umowa ta, oprócz
    formy pisemnej, popisów, zarówno dłużnika, jak i wierzyciela, jak również
    świadka (o ile w takim przypadku może mieć to jakieś znaczenie) nie ma tam
    nic, w sensie prawnym: nie jest to umowa sporządzona notarialnie,
    opieczętowana itp. Do tego wszystkiego jeszcze z tego, co wiem, to
    dłużnikowi się było zeszło niedawno. I teraz zastanawiam się poważnie: Czy,
    z jednej strony, abstrachując od późniejszych wydarzeń umowa sporządzona w
    opisanej przeze mnie formie, bez poświadczenia notarialnego ma jakąkolwiek
    moc, gdyby chcieć się domagać sądowo spłaty, a do tego, czy z chwilą śmierci
    dłużnika z którym umowa była podpisana takowa umowa przestaje mieć moc
    prawną, czy też przedstawia się to inaczej w świetle prawa, a jeśli tak, to
    jak ?
    Sprawa jest dość poważna [wszelkie informacje opisane dotyczą po części
    mojej osoby, jako jednej ze stron dlatego piszę]. Dodaję to, gdyby ktoś
    wziął tenże list, jako żart, który takowym w żadnym wypadku nie jest.

    Za każdą pomoc dziękuję.
    cOOba

  • 2. Data: 2005-02-23 11:32:17
    Od: xmarcel <x...@c...pl>

    cOOba na pl.soc.prawo w poscie <cvhnod$3d3$1@news.onet.pl> napisał(a):

    umowa taka jest ciagle wazna.
    splata pozyczki obciaza teraz spadkobiercow.
    istotne jest teraz w jaki sposob oni przyjeli spadek.

    --
    pozdrawiam, xmarcel

    za skutki wprowadzenia w zycie moich teorii _nieodpowiadam_ ;)

  • 3. Data: 2005-02-23 16:10:40
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    cOOba napisał(a):
> [...]
    > prawną, czy też przedstawia się to inaczej w świetle prawa, a jeśli tak, to

    Umowa jak najbardziej w porządku. Tyle że teraz pozostaje dochodzenie
    zapłaty od spadkobierców.

    KG

  • 4. Data: 2005-02-23 19:04:28
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 23 Feb 2005 12:00:37 +0100, cOOba naskrobał(a):

> [...]
    > mojej osoby, jako jednej ze stron dlatego piszę]. Dodaję to, gdyby ktoś
    > wziął tenże list, jako żart, który takowym w żadnym wypadku nie jest.

    Umowa może być ważna i o ile termin przedawnienia (10 lat) nie minął to
    obciąza spadkobierców. Oczywiście najprawdopodobniej oceni to sąd i świadek
    będzie bardzo mile widziany. Jedyną negatywną konsekwencją może być
    zawiadomienie do US ( przed dłużnika) o niezapłaceniu podatku od pożyczki
    ale biorąc pod uwagę że obie strony solidarnie odpowiadają przed US to
    nawet dla wrednych dłużników nie jest to za dobry pomysł.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 5. Data: 2005-02-23 22:29:49
    Od: "cOOba" <c...@o...pl>

    "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

> [...]
    > ale biorąc pod uwagę że obie strony solidarnie odpowiadają przed US to
    > nawet dla wrednych dłużników nie jest to za dobry pomysł.

    Hmmm,
    Jakby to powiedzieć: Przede wszystkim z tego, co widzę, to bez sądu się
    chyba nie obejdzie ? (a ja w swej naiwności tak myślałem).
    Właściwie to prawie wszystko, co, zarówno w tym, jak i poprzednich
    wypowiedziach n/t temat stoi wydaje się być jasnym, ale....
    Nie wiem, czy ma to jakieś znaczenie, ale co się dzieje wówczas, gdy np.
    dłużnik (czy raczej ex-dłużnik) był w takim wieku /niespełna 30-tka/, że
    nie myślał nawet o spadku i takowej umowy nie sporządził. Jak wówczas można
    mówić o spadkobiercach i jakie ma to konsekwencje na dalszy przebieg sprawy
    ?

    cOOba

  • 6. Data: 2005-02-23 23:27:00
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    cOOba napisał(a):
    > Jakby to powiedzieć: Przede wszystkim z tego, co widzę, to bez sądu się
    > chyba nie obejdzie ? (a ja w swej naiwności tak myślałem).

    Zwróć się do spadkobierców, może zapłacą bez sądu.

> [...]
    > mówić o spadkobiercach i jakie ma to konsekwencje na dalszy przebieg sprawy

    Umowa nadal jest zawarta i są spadkobiercy, tylko że ponieważ umowa
    pożyczki na kwotę ponad 500 zł powinna byc na piśmie pojawiają się
    problemy, bo np. poza szczególnymi przypadkami nie można dowodzić faktu
    udzielenia pożyczki za pomocą zeznań świadków ani przesłuchania stron.
    Więc może nie udać się udowodnienie przed sądem, że była jakaś pożyczka.

    KG

  • 7. Data: 2005-02-24 09:59:56
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    można
    > mówić o spadkobiercach i jakie ma to konsekwencje na dalszy przebieg

    zawsze sa spadkobiercy. jezeli nie sporzadzil testamenty to okreslone
    nabywaja spadek z ustawy (tj. w okreslonej przez prawo kolejnosci, najpierw
    dzieci i zona itd)

    konrad

  • 8. Data: 2005-02-24 19:25:57
    Od: "cOOba" <c...@o...pl>

    Dziękuję przede wszystkim za wszelkie pozyskane dotąd informacje.
    Ponieważ po lekturze wszystkich listów pojawiających się w owym wątku, jako
    osoba nie będąca prawnikiem, a zatem niezaznajomiona z tymże 'przedmiotem'
    (jeśli tak to można nazwać) mam sporą niejasność, dlatego, aby być może
    niepotrzebnie nie ciągnąć tematu, który tego nie wymaga prosiłbym o radę
    osób zaznajomionych w temacie: Czy jest jakowaś szansa na rozwiązanie tej
    spornej kwestii [dodam, bo może ma to jakieś znaczenie, iż rzecz się tyczy
    sumy 2500 zł] w świetle okoliczności opisanych wcześniej, a dodatkowo /choć
    na to raczej nie ma co liczyć/ czy jedyną możliwością jest sąd, a co za tym
    idzie dodatkowe koszta, czy też można tę kwestię załatwić poza salą sądową
    [choć do sądu nic nie mam to nie powiem, abym był fanem tejże instytucji,
    nawet będąc tam - mówię przypuszczalnie, gdyby było to konieczne - po raz
    pierwszy]

    cOOba

  • 9. Data: 2005-02-24 19:49:59
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    idziesz do spadkobiercow, mowisz, ze winni ci sa tyle a tyle, bo w sklad
    spadku, ktory nabyli po zmarlym wchodzi rowniez twoja wierzytelnosc/ich dlug
    i prosisz, aby go splacili, dajesz im termin dwa tygodnie - jak jestes
    wspanialomyslny, czekasz, jak nie placa to wysylasz dodatkowe pismo
    ewentualnie i dodajesz, ze oczywiscie liczysz tez odsetki no i ponadto
    nadmieniasz, ze wnosisz pozew do sadu. tego samego dnia idziesz do wydzialu
    grodzkiego sadu rejonowego wlasciwego dla miejsca zamieszkania jednego ze
    spadkobiercow, bierzesz formularz "P" i wypelniasz w dwoch kopiach, jako
    pozwanego wpisujesz jednego ze spadkobiercow ( najlepiej tego, ktory jest
    najbogatszy; oczywiscie mozesz wszystkich, ale nie musisz, bo jezeli jeszcze
    nie podzielili spadku, to odpowiadaja solidarnie za ten dlug; jezeli
    podzielili, to trzeba wpisac wszystkich i zalaczyc odpisy pozwu i
    zalacznikow dla nich - jezeli tego nie zrobisz sad cie wezwie abys to
    uzupelnil ). potem czekasz jak cie wezwa o wpis od pozwu ( 0,25% z 8% od
    sumy ktorej chcesz ) albo juz wczesniejsz placisz przy wniesieniu pozwu w
    kasie sadu rejonowego umiejetnie zaokroglajac i dolaczajac dowod wplaty do
    pozwu.

    jedyny problem, ktory moze sie pojawic, to udowodnienie, ze dana osoba
    nabyla spadek. w tym celu powinienes sie postarac o odpis postanowienia o
    stwierdzeniu nabycia spadku po twoim kontrahencie przez osobe, ktora
    pozywasz. jezeli tego nie zalatwili spadkobiercy, to sam wystepujesz, aby
    sad stwierdzil, ze nabyli spadek po X.

    oczywiscie mozesz zadac zwrotu od nich wpisu i innych kosztow.

    mam nadzieje, ze bylem pomocny
    konrad