  • 1. Data: 2004-02-10 22:03:25
    Temat: umowa o dzieło
    Od: "niedoswiadczona" <b...@N...gazeta.pl>

    Witajcie, prawdopodobnie w najbliższych zostanie mi zaproponowana umowa o
    dzieło, jestem tegoroczna absolwentką i dopiero zaczynam się wdrażać w cała
    problematykę umów i wynagrodzeń.
    Na temat wspomnianej umowy o dzieło przeczytałam już conieco i pojawiły się
    pytania, na które mam nadzieje, ktoś z Was mi odpowie, będę bardzo wdzieczna.
    Po pierwsze - wyczytałam, że zleceniobiorcą może być osoba nie
    posiadajaca działalności gospodarczej a jednocześnie przeczytałam też, ze
    zawsze zleceniobiorca musi wystawić rachunek za wykonaną pracę.. no wiec jak
    to jest.. przecież tak z ulicy chyba nie mozna kupic bloczku i sobie rachunki
    wytawiać ?? wyjaśnijcie mi wiec proszę jaki dokument jest dowodem przekazania
    pieniędzy za wykonane "dzieło"
    Po drugie - mniej więcej obliczyłam sobie ile bym chciała dostać "na
    rekę" za wykonana pracę, ale nie mogę nigdzie znaleźć informacji jak obliczyć
    kwotę brutto..
    Po trzecie - przeczytałam, ze od takiej formy pracy nie odprowadza się
    składek ZUS. W tej chwili jestem zarejestrowana jako bezrobotna w UP, jak
    wiec i czy zmienia się mój status w czasie obowiązywania umowy o dzieło?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję wszystkim, którzy poświęcą chwilkę i odpowiedzą
    na moje pytania

    Monika

  • 2. Data: 2004-02-10 23:14:15
    Temat: Re: umowa o dzieło
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "niedoswiadczona" <b...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    rachunki
    > wytawiać ?? wyjaśnijcie mi wiec proszę jaki dokument jest dowodem

    Możesz jako osoba fizyczna wystawić rachunek do umowy o dzieło.
    Sądzę, że firma, z którą się dogadujesz co to ma być, przygotuje wszystko co
    trzeba: i umowę i rachunek.

    > Po drugie - mniej więcej obliczyłam sobie ile bym chciała dostać "na
    > rekę" za wykonana pracę, ale nie mogę nigdzie znaleźć informacji jak
    obliczyć
    > kwotę brutto..

    Zapewne za chwilę ktoś ci podeśle link do jakiegoś kalkulatora w internecie.

    > Po trzecie - przeczytałam, ze od takiej formy pracy nie odprowadza
    się
    > składek ZUS.

    No właśnie dlatego proponją ci umowę o dzieło a nie o pracę, bo ich mniej
    kosztujesz.
    I łatwiej się ciebie pozbyć niż pacownika. Nie przysługuje ci urlop,
    zwolnienie lekarskie i wszystko inne.
    I nie zapracujesz umowami o dzieło na emeryturę. Dlatego kwota umowa o
    dzieło powinna być znacznie wyższa niż umowy o pracę, bo ewentualną
    emeryturkę to sobie musisz uskładać sama gdybyś tak chciała pociągnąć
    dłużej.
    No ale w sumie lepiej takie niż żadne.

    W tej chwili jestem zarejestrowana jako bezrobotna w UP, jak
    > wiec i czy zmienia się mój status w czasie obowiązywania umowy o dzieło?

    Zdaje się, że przestajesz być bezrobotna.

  • 3. Data: 2004-02-10 23:31:56
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <c0bkfd$1ee$1@inews.gazeta.pl>, niedoswiadczona wrote:
    > Witajcie, prawdopodobnie w najbliższych zostanie mi zaproponowana umowa o
    > dzieło, jestem tegoroczna absolwentką i dopiero zaczynam się wdrażać w cała
    > problematykę umów i wynagrodzeń.

    A zatem dokładnie przeczytaj umowę ;) Najlepiej też stosowną część KC.

> [...]
    > wytawiać ?? wyjaśnijcie mi wiec proszę jaki dokument jest dowodem przekazania

    Dowodem _przekazania_ pieniędzy - wyciąg z banku, pokwitowanie przekazu,
    papierek, że kwotę odebrałaś w gotówce...

    Natomiast rachunek wystawiasz Ty, znajduje się na nim data, odniesienie do
    umowy, dane Twoje i zleceniodawcy, kwota, podpisy i tyle. Nie jest dowodem
    przekazania pieniędzy, a jedynie wyrazem Twojego 'roszczenia' zapłaty po
    wykonaniu dzieła. Dla zleceniodawcy stanowi dowód księgowy.

    > Po drugie - mniej więcej obliczyłam sobie ile bym chciała dostać "na
    > rekę" za wykonana pracę, ale nie mogę nigdzie znaleźć informacji jak obliczyć
    > kwotę brutto..

    Załóżmy, że zarobisz 1000 brutto. Odliczasz od tego 20% tzw.
    zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu (no, czasami możesz nawet 50%,
    ale to oddzielny temat) i zostaje 800 zł. Od tych 800 zł liczysz 19%, które
    zleceniodawca pobierze od Ciebie i przeleje do US jako zaliczkę na podatek
    dochodowy - 152 zł.

    Czyli w łapę dostajesz 1000 - 152 = 848 zł.

    I pamiętaj, że za dochody (czyli w powyższym przykładzie 800 zł) nie
    przekraczające ok. 2700 zł w ciągu roku nie zapłacisz podatku w ogóle, tzn.
    na początku 2005 r. dostaniesz zwrot z US. Zapłacisz tylko podatek od kwoty
    przekraczającej ten próg.

    > Po trzecie - przeczytałam, ze od takiej formy pracy nie odprowadza się
    > składek ZUS.

    Nie.

    > W tej chwili jestem zarejestrowana jako bezrobotna w UP, jak
    > wiec i czy zmienia się mój status w czasie obowiązywania umowy o dzieło?

    Nie wiem.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 4. Data: 2004-02-11 01:53:44
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości
    .

    > Nie wiem.

    Uzupełniając dodam: podejmując jakąkolwiek pracę, również umowę
    cywilnoprawną, jaką jest wykonanie dzieła, trzeba się wyrejestrować z
    urzędu pracy, ponieważ przestaje się być bezrobotnym. Po zakończeniu
    pracy znów można się zarejestrować.
    Umowa o dzieło, jako jedyne zatrudnienie jest pułapką. Nie można
    takiej umowy wykonywać przez dłuższy czas, ponieważ brak ubezpieczenia
    zdrowotnego, a licho nie śpi.
    Lepsza jest umowa zlecenie, przy której - gdy jest jedynym
    zatrudnieniem - ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne są
    obowiązkowe, a chorobowe są dobrowolne.
    wa

  • 5. Data: 2004-02-12 11:43:32
    Od: KowaL <f...@b...pl>

    Użytkownik niedoswiadczona napisał:

    > Po pierwsze - wyczytałam, że zleceniobiorcą może być osoba nie
    > posiadajaca działalności gospodarczej

    Hmm, czy to prawda? Właśnie zakładam działalnośc gospodarczą i obecnie
    jestem zatrudniony na umowę o pacę + umowa o dzieło. Czy od momentu
    rozpoczęcia działalności nie mogę mieć umowy o dzieło?
    Jakie jest najlepsze wyjście z tej sytuacji?

    Proszę o pomoc!

    Z góry dziękuję,

    KowaL

  • 6. Data: 2004-02-12 12:28:29
    Od: "cbnet" <c...@n...pl>

    KowaL:
    > Proszę o pomoc!

    Mialem umowe o dzielo, ale mialem zawieszona dzialanosc.

    Czarek