  • 1. Data: 2004-02-10 20:52:12
    Temat: Spadek, testament czy darowizna?
    Od: dm <e...@w...pl>

    Witam
    Nie jestem prawnikiem i nie znam się na prawie a te trzy słowa w temacie
    wydają mi się podobne w skutkach,ale nie koniecznie musi tak być pod
    względem prawnym, dlatego prosiłabym Was o pomoc.
    Sprawa wygląda następująco:
    Mieszkam razem z babki siostrą czyli mojej matki ciotką - starszą
    kobietą. Chciałyśmy wykupić mieszkanie komunalne i przepisać je na mnie,
    ale dowiedziałyśmy się że przepisanie kosztuje u notariusza ok.2400 zł
    Pomyślałyśmy więc o jakimś może tańszym rozwiązaniu ponieważ jest to dla
    nas dość duża kwota a już i tak sam wykup mieszkania jest wydatkiem.
    Moje pytanie jest następujące: czy nie wystarczyłby spadek (spisany u
    notariusza-może wychodzi taniej niż przepisanie?)), lub tylko spisanie
    odręcznego testamentu (podobno ma taką ważność jak ten spisany u
    notariusza?)albo może darowizna? Od czgo płaci się podatki lub jakieś
    opłaty sądowe. Dodam tylko że "starszej pani" mąż nie żyje a dzieci nie
    ma, więc chyba nikt o spadek nie będzie się dopominał. Czym się rózni
    spadek od testamentu? czy mojej babki siostra to jest już jakieś
    spokrewnienie według prawa?

    byłabym wdzięczna za jakiekolwiek wskazówki jak byłoby najoptymalniej
    postąpić.

  • 2. Data: 2004-02-11 09:44:17
    Temat: Re: Spadek, testament czy darowizna?
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    dm wrote:

> [...]
    > kobietą. Chciałyśmy wykupić mieszkanie komunalne i przepisać je na mnie,
    > ale dowiedziałyśmy się że przepisanie kosztuje u notariusza ok.2400 zł

    To niewieje JAK ZA SPOKOJ....

> [...]
    > Moje pytanie jest następujące: czy nie wystarczyłby spadek (spisany u
    > notariusza-może wychodzi taniej niż przepisanie?)),

    ZADNA metoda nie zabeziecy przed ZMIANA testamentu.
    To znaczy legalna metoda....

    Poza tym jesli ciotka ma dzieci - maja prawo do zachowku
    OD SPADKOBIERCOW.

    Boguslaw