  • 1. Data: 2002-02-07 10:34:28
    Temat: umorzenie postepowania
    Od: "Tomasz P." <h...@p...com>

    Witam!
    Mam pytanie:
    Mialem wlamanie do mieszkania. Sprawcow oczywiscie nie wykryto, postepowanie
    prokuratura umorzyla. Czekam juz m-c na przeslanie mi pisma stwierdzajacego
    to umorzenie - ubezpieczyciel wyplaci mi dopiero wtedy pieniadze. Dzwonie do
    prokuratury, twierdza ze wyslali. Ja oczywiscie nie nie dostalem. Czy to
    wina ich czy poczty, nie bede teraz wnikal, jednakoz na ma sugestie, ze
    zglosze sie sam osobiscie po odpis ,bo tak bedzie szybciej, powiedziano mi
    ze nie moge, bo oni tylko poczta wysylaja. Moje pytanie: czy faktycznie tak
    jest. Wydaje sie mi to az nieprawdopodobne...
    A czas to pieniadz...
    Prosze o pomoc. I ew. umocowanie przepisow, na ktore moge sie powolac...
    Z gory dziekuje za pomoc.
    Pozdrawiam!
    Tomek

  • 2. Data: 2002-02-08 22:03:02
    Temat: Re: umorzenie postepowania
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz P." <h...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > A czas to pieniadz...
    > Prosze o pomoc. I ew. umocowanie przepisow, na ktore moge sie powolac...

    Nie ma obowiązku doręcznia pism procesowych za pośrednictwem poczty -
    osobiste doręczenie przez pracownika prokuratury jest równie skuteczne,
    musi być jedynie jednoznacznie przez Ciebie potwierdzona data odbioru pisma,
    gdyż od niej liczy się termin do złożenia zażalenia (w przypadku
    postanowień,
    od których zażalenie przysługuje - a tak jest z postanowieniem o umorzeniu
    dochodzenia).
    Możesz być pewny, że Policja umorzyła dochodzenie i akta sprawy przesłano
    prokuratorowi, który musi postanowienie zatwierdzić (wydanie postanowienia
    osobiście przez prokuratora jest rzadkie w takich sprawach, chyba że chce
    coś
    zachachmęcić bez udziału Policji). W tym przypadku po prostu komuś w proku-
    raturze nie chciało się przez parę tygodni przystawić swojej pieczątki i
    dla-
    tego Ci odmówiono. Gorzej byłoby, gdyby zgubili akta sprawy.
    Najlepiej zapytaj na Policji, czy na pewno sprawę już zamknięto, a jeśli
    tak -
    idź do prokuratury. Zgodnie z przepisami kpk muszą Ci umożliwić wgląd do
    akt sprawy i zrobienie uwierzytelnionych odpisów interesujących Cię doku-
    mentów. Nie zdziw się, że się okaże, iż załatwili sprawę kilka tygodni temu,
    najprawdopodobniej 31 grudnia, bo dla statystyki musieli ją rozliczyć na
    koniec roku - prokuratura nagminnie antydatuje dokumenty i z tyłu ma prawo
    w tym względzie. Dociekaj swego aż im wary poopadają nie musisz się niczego
    obawiać, choć przeprosin się nie spodziewaj - będą ściemniać i iść w zaparte
    do końca. Możesz też złożyć skargę do prokuratora nadrzędnego na działanie
    "rejonówki" - tego boją się najbardziej, o ile nie żyją w komitywie i rączka
    rączki
    nie opłucze - możliwe, że prokurator okręgowy odda skargę do rozpatrzenia
    piętro niżej, czyli do winnego.
    Pilnuj wszystkich terminów podanych w pouczeniach na końcu przesyłanych
    Ci dokumentów - pretekst przekroczenia terminu jest najlepszy na pozbycie
    się upierdliwego klienta zgodnie z prawem.
    Przestudiuj art. 100 § 2 oraz rozdziały 15 i17 kpk.
    Nie jestem pewien, ale zakład ubezpieczeniowy nie musi czekać na orzezcze-
    nie kończące sprawę z wypłatą odszkodowania. Z chwilą zgłoszenia przez
    Ciebie szkody winni zgłosić się do instytucji prowadzącej postępowanie i od
    tej pory nabywają uprawnień pokrzywdzonego - art. 49 § 3 kpk. Bajdy o braku
    postanowienia o umorzeniu to typowy pretekst do zwłoki z wypłatą odszkodo-
    wania. Zresztą jeśli szkoda wynikła z przestępstwa była u nich zgłoszona, a
    oni
    zgłosili na Policji lub w prokuraturze swój udział w postępowaniu, do czego

    zobowiązani, także powinni dostać z prokuratury odpis postanowienia o umo-
    rzeniu.
    Sprawdź najpierw to wszystko, wtedy będzie wiadomo jak dalej postępować,
    nie dawaj się zbywać byle czym. Czym z pozoru poważniejsza instytucja, tym
    nieufniej do niej podchodź, bo Twoja krzywda nic ich nie obchodzi. Oni służą
    "prawu", a nie ludziom.
    Napisz co wskórałeś.
    Marcyś