  • 1. Data: 2002-02-07 10:00:13
    Temat: Re: Czy byłbym winien śmierci dziecka?
    Od: S...@u...gov.pl (Sławomir Obrzeżgiewicz)

    >A to niby dlaczego?

    Art. 44. 1. Kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym
    jest obowiązany:
    1) zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia
    bezpieczeństwa ruchu drogowego,
    2) przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia
    bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku,
    3) niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie
    powodował zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub
    rannego,
    4) podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub
    posiadacza pojazdu oraz dane dotyczące zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta
    jest umowa obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, na
    żądanie osoby uczestniczącej w wypadku.
    2. Jeżeli w wypadku jest zabity lub ranny, kierujący pojazdem jest
    obowiązany ponadto:
    1) udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać
    pogotowie ratunkowe i Policję,
    2) nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie
    przebiegu wypadku,
    3) pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie pogotowia lub
    Policji wymaga oddalenia się - niezwłocznie powrócić na to miejsce.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do innych osób
    uczestniczących w wypadku.

    -------------------
    pkt 1) mowi o nizbednej pomocy - kto z nas kierowcow wie w 100% jak jest
    niezbedna pomoc przy ofierze wypadku ? jeden niewlasciwy ruch
    i mozesz spowodowac paraliz czy zadlawienie sie np. wymiocinami...

    a kolega pisal: ">>Podczas -nazwijmy to - nieumiejętnego udzielania
    pierwszej pomocy..."

    jezeli rodzina ofiary zacznie dociekac co gdzie i dlaczego - to mozemy byc w
    opalach !

    s.o.c.

  • 2. Data: 2002-02-07 11:49:21
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@f...onet.pl>

    Użytkownik Sławomir Obrzeżgiewicz

    > Art. 44. 1. Kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku
    drogowym
    > jest obowiązany:

    Czołem!

    /duże ciach/

> [...]

    > mozesz spowodowac paraliz czy zadlawienie sie np. wymiocinami
    >
    > a kolega pisal: ">>Podczas -nazwijmy to - nieumiejętnego udzielania

    jeśli dobrze pamiętam, to Kolega rozpoczynający
    wątek nie był jednak "kierującym uczestniczącym w wypadku";
    więc nie od rzeczy będzie podać nieco bardziej ogólne przepisy,
    dzięki którym za swe samarytańskie czyny możemy zawrzec znajmość z
    prokuratorem
    czy zostać pozwani do sądu przez spadkobierców ofiary;

    > jezeli rodzina ofiary zacznie dociekac co gdzie i dlaczego - to mozemy
    byc w
    > opalach !

    ze 3 razy jako przechodzień uczestniczyłem
    w przewracaniu nieprzytomnego leżącego
    na ulicy do pozycji bocznej ustalonej,
    żeby się właśnie nie zadławił krwią czy wymiocinami
    (swego czasu uczyli tego - o dziwo - na kursach
    na prawo jazdy);

    sytuacja jest zwykle taka sama:

    przy leżącym jakaś kobieta , usiłuje coś
    zrobić,ale nie bardzo wie co;
    gęstniejący tłum gapiów dookoła udziela
    niezmiennie dobrych rad " nie ruszać,
    bo można mieć potem kłopoty";
    wypada być zatem dumnym z wiedzy prawnej społeczeństwa,
    które powszechnie zna przepisy mówiące o nieumyślnym
    spowodowaniu śmierci, uszkodzenia ciała albo rozstroju
    zdrowia;

    g.

    ps

    zna może ktoś tego typu sprawy, które
    trafiły do sądu (spowodanie śmierci/
    kalectwa przez nieumiejętną pomoc
    przedlekarską)? ciekaw jestem orzecznictwa.

  • 3. Data: 2002-02-07 12:30:47
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia 7 Feb 2002 11:00:13 +0100, S...@u...gov.pl (Sławomir
    Obrzeżgiewicz) wklepał(-a):

    >pkt 1) mowi o nizbednej pomocy - kto z nas kierowcow wie w 100% jak jest
    >niezbedna pomoc przy ofierze wypadku ? jeden niewlasciwy ruch
    >i mozesz spowodowac paraliz czy zadlawienie sie np. wymiocinami...

    A zaniechanie pomocy powoduje oskarżenie o nieudzielenie pomocy...

    >a kolega pisal: ">>Podczas -nazwijmy to - nieumiejętnego udzielania
    >pierwszej pomocy..."
    >
    >jezeli rodzina ofiary zacznie dociekac co gdzie i dlaczego - to mozemy byc w
    >opalach !

    Z tego co ja wiem, nie można kogoś oskarżyć za niefachowe udzielenie pierwszej
    pomocy z tego prostego powodu, że nie można wymagać od każdego, żeby znał się na
    wszystkich aspektach medycyny. Tym bardziej, gdy ktoś działał w dobrej wierze
    zamierzając pomóc.

    Karate Klub NATAN http://www.karate.iq.pl/

  • 4. Data: 2002-02-07 14:34:59
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

> [...]
    > Policji wymaga oddalenia się - niezwłocznie powrócić na to miejsce.
    > 3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do innych osób

    A czy kolega "boum" cos mowi o wypadku drogowym? Bo ja nie widze.Dobrze jest
    przeczytac pytanie przed udzieleniem odpowiedzi.I tak z 2*tak zrobilo sie
    2*nie.

    Leszek