  • 11. Data: 2014-09-18 23:23:10
    Temat: Re: testament
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2014, m wrote:

    [...wrotki niekompletne, to wyciąłem...]
    [...]
    > Oj Gotfrydzie, napisał wszystko. Żona syna, dowiedziawszy się o tym że
    > sąsiad zawinął się w tydzień, naciska na męża żeby spisał testament. Godzina
    > "W" to moment śmierci syna.

    Znaczy syn to ten "dziad", dzięki za objaśnienie ;)

    > Przy czym ze względu na wątkotwórcę, sądzę że jak zwykle problem jest wyssany
    > z ...

    No mi w ogóle balansu w opisie brakuje, stąd pytanie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-09-19 10:36:00
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Thu, 18 Sep 2014 14:14:15 +0200
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No popatrz pan, to zupelnie jak w USA. I pewnie na calym swiecie -
    > kto sie czuje poszkodowany, ten ciaga po sadach.

    Nie wiem jak tam w USA jest :)

    > Tylko ciekaw jestem jak chcesz dziedziczyc ustawowo bez ciagania po
    > sadach, jesli jest testament spisany ...

    Ustawowo to co najwyżej jedna wizyta i przyklepanie "ustawy" ;)

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 13. Data: 2014-09-19 10:39:24
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Thu, 18 Sep 2014 15:13:49 +0200

    > IMO do wniosku szerszenia pasuje tylko jedna teza: że testamenty są
    > masowo unieważniane.

    Nie no nie przesadzajmy.
    Ale jeśli mamy iluś tam spadkobiorców, z czego tylko jeden wart jest
    spadku, to dlaczego wola zmarłego jest podważana? Są przypadki, że
    spadkobiorca niezasłużył na spadek, wydziedziczyć trudno, podzielić
    testamentem spadek też, a do tego sam zachowek to praktycznie wysokość
    spadku. Wychodzi na to że ja nie mogę dysponować swoim majątkiem, bo
    państwo wie lepiej.

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 14. Data: 2014-09-19 23:10:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2014, szerszen wrote:

    > Ustawowo to co najwyżej jedna wizyta i przyklepanie "ustawy" ;)

    A pytanie o istnienie testametu nie pada "z urzędu" czasem?
    (tym samym wymagałoby złożenia fałszywego oświadczenia)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2014-09-19 23:33:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2014, szerszen wrote:

    > Ale jeśli mamy iluś tam spadkobiorców, z czego tylko jeden wart jest
    > spadku, to dlaczego wola zmarłego jest podważana?

    W zakresie "z mocy prawa"?
    No to nie mnie pytaj, a posłów.
    Ale popełniasz błąd, bo nie wiem czy w istocie (czy "wart spadku"
    obejmuje staranie o dobro spadkodawcy) czy w opisie (czy
    oznacza dyskwalifikację innych spadkobierców np. z powodów
    ideologicznych, bo zostali muzułmanami/ateistami/dopisać
    lub skreślić, przez co postąpili wbrew wartościom uznawanym
    przez spadkodawcę).

> [...]
    > testamentem spadek też, a do tego sam zachowek to praktycznie wysokość
    > spadku. Wychodzi na to że ja nie mogę dysponować swoim majątkiem, bo

    No niestety tak.
    Z tym zastrzeżeniem, że "zasłużenie na spadek" jest nieporozumieniem:
    spadek należy się "bo tak", a "zasłużenie" prawdopodobnie sprowadza się
    do *nieskorzystania* z właściwych narzędzi prawnych, niesformowalizowania
    tego "skorzystania", na przykład poprzez dożywocie.

    Być może powodem jest brak przedmiotu "podstawy prawa" gdzieś tak
    w gimnazjum, wyjaśniającego dlaczego przy kolizji "ma rację" facio
    który przejechał linie na drodze a nie ten skręcający w lewo
    jak należy, dlaczego minima gwarancyjne z KC nie działają przy
    "sprzedaży konsumenckiej" oraz... dlaczego rozporządzenie *spadkiem*
    nie jest właściwym narzędziem dla uregulowania "zasług dla
    spadkodawcy".
    Niewątpliwie, to ostatnie było przyczyną niesprawiedliwego potraktowania
    niejednego spadkobiercy, a co gorsza również niespadkobiercy.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2014-09-22 15:25:06
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    > A pytanie o istnienie testametu nie pada "z urzędu" czasem?

    Chodziło mi o to, że jeśli się nie zgadzają strony z testamentem, to
    albo zgadzają się na ustawowe dziedziczenie, albo jest ciąganie po
    sądach.

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 17. Data: 2014-09-22 15:29:57
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    > No to nie mnie pytaj, a posłów.

    Toć to tylko retoryczne pytanie było ;)

> [...]
    > ideologicznych, bo zostali muzułmanami/ateistami/dopisać
    > lub skreślić, przez co postąpili wbrew wartościom uznawanym

    Cóż, jak zwał, tak zwał, ale to majątek nie sądu, tylko Kowalskiego i
    znowu retoryczne pytanie, dlaczego Kowalski nie może nim po swojej
    śmierci dowolnie rozporządzić i państwo się w to wtrąca ;)

    > No niestety tak.

    No właśnie :/

> [...]
    > prawdopodobnie sprowadza się do *nieskorzystania* z właściwych
    > narzędzi prawnych, niesformowalizowania tego "skorzystania", na

    O nie, spadek nie należy się "bo tak", przynajmniej w rozumieniu
    spadkodawcy ;) Spadkodawca wie trochę lepiej, komu i dlaczego chce swoje
    zaskórniaki sprezentować.

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 18. Data: 2014-09-22 18:32:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Sep 2014, szerszen wrote:

    > Chodziło mi o to, że jeśli się nie zgadzają strony z testamentem, to
    > albo zgadzają się na ustawowe dziedziczenie,

    A niby JAK można zalegalizować ustawowe dziedziczenie, skoro
    istnieje testament?
    Mówisz, że nie tylko państwo może się wtrącać do dysponowania majątkiem
    zmarłego, ale i spadkobiercy mogą zignorować jego wolę, legalnie?

    > albo jest ciąganie po sądach.

    A mi chodzi o to, jakim prawem mogą sobie wybierać.
    Na pierwszy rzut oka wychodzi, że takie "wybieranie" jest
    niewykonalne bez popełnienia przestępstwa (albo poświadczenia
    nieprawdy, albo ukrycia dokumentu).
    Inaczej mówiąc, podstawę prawną do tego "wybierania" poproszę!

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2014-09-24 10:45:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Sep 2014, szerszen wrote:

    > retoryczne pytanie, dlaczego Kowalski nie może nim po swojej
    > śmierci dowolnie rozporządzić i państwo się w to wtrąca ;)

    > No właśnie :/

    Różnie bywa.
    Większa swoboda skukuje np. zapisywaniem majątku psu.
    Faktem jest, że państwo podejmuje się ocenny ocenności
    dyspozycji spadkowych (np. czy kryterium "krzywdy" jest
    obiektywne w rozumieniu państwa).

    > O nie, spadek nie należy się "bo tak", przynajmniej w rozumieniu
    > spadkodawcy ;)

    No to jeszcze raz: jeśli nie jest "bo tak", to to nie jest spadek.
    Tak samo, jak danie pieniędzy "nie bo tak" (tylko z jakiegoś powodu
    "zwrotnego") nie jest darowizną.

    > Spadkodawca wie trochę lepiej, komu i dlaczego chce swoje
    > zaskórniaki sprezentować.

    Ale to może sugerować wniosek jak wyżej (że to nie jest spadek,
    lecz świadczenie "za coś" - fakt ewentualnej [nie]proporcjonalności
    jest już drugorzędny)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2014-09-24 11:23:07
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>