  • 1. Data: 2010-12-21 21:15:32
    Temat: szkody w sklepie
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Witam
    Przytoczę Wam tekst z jednego forum oto on:

    " Pojechalismy do sklepu żeby kupic jeszcze prezenty. Chcieliśmy im kupic
    zestaw dwóch filiżanek do esspresso. No i tam weszliśmy do tego sklepu.
    Szukaliśmuy ale nic nie było więc już wychodziliśmy. Na samym środku sklepu
    stała taka wysepka z półkami z pukładanymi talerzami, świecznikami i
    wazonami - wszystko oczywiście ze szkła. Nagle syn potknął się o tę wysepkę
    i żrzucił jeden talerz, wazon i świecznik. Poniewaz talerz był od
    12-elementowego serwisu obiadowego więc pani kazała nam zapłacić za całość i
    wyniosło nas to 1000zł . "

    Ogólnie zapłacili te 1000 zł , nie chcieli ich wypuścić ze sklepu i tu moje
    pytanie czy mieli taki obowiązek czy taki sklep ma prawo żądać zapłaty za
    przypadkowe zniszczenie towaru jeszcze w dodatku przez małe dziecko. Jak to
    wygląda ze strony prawnej ? Czy da sie jeszcze coś z tym zrobić ? Czy takie
    sklepy nie sa ubezpieczone na taką ewentualność?
    Natalia

  • 2. Data: 2010-12-21 21:22:12
    Temat: Re: szkody w sklepie
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/21/2010 3:15 PM, P_ablo wrote:
> [...]
    > dziecko. Jak to wygląda ze strony prawnej ? Czy da sie jeszcze coś z tym
    > zrobić ? Czy takie sklepy nie sa ubezpieczone na taką ewentualność?

    skoro sklep postawił towar, ze mozna go przez przypadek potrącić to
    sklep ma problem.
    To nei było celowe znieszczenie czegoś przez dziecko, a nawet w takim
    przypadku nie zawsze od rodziców da sie wyegzekwowac odszkodowanie.

    sklep jedynie co mógł to poprosić o dowód i ustalić tożsamość,
    ewentualnie wezwac policję.
    jakiekolwiek dluzsze przetrzymywanie w sklepie na siłę w celu innym niz
    ustalenie tozsamosci moze byc dla sklepu toche problematyczne
    jeden taki na bramce na austostradzie juz wygrał.

  • 3. Data: 2010-12-21 21:26:57
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

> [...]
    > ustalenie tozsamosci moze byc dla sklepu toche problematyczne
    > jeden taki na bramce na austostradzie juz wygrał.

    Dziecko ma 3 latka i był z rodzicami w tym sklepie , nie dali im wyjsc puki
    nie zapłacą no i zapłacili czy słusznie?

  • 4. Data: 2010-12-21 21:32:50
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 21-12-2010 22:15, P_ablo pisze:
> [...]
    > dziecko. Jak to wygląda ze strony prawnej ? Czy da sie jeszcze coś z tym
    > zrobić ? Czy takie sklepy nie sa ubezpieczone na taką ewentualność?

    A to takie dziwne, że jak ktoś (czy jego dziecko) coś zniszczy, to
    należy tą szkodę wyrównać? Odpowiedzialność za szkody poczynione przez
    małoletnie dziecko ponoszą prawni opiekunowie dziecka, czyli w tym
    wypadku rodzice.

    Popatrz na to od drugiej strony: prowadzisz sklep, masz coś na wystawie
    i dziecko to niszczy, nawet przypadkowo. Ciebie nie obchodzi czy
    przypadkiem czy nie, czy dziecko czy dorosły, tylko obchodzi Cię, że
    jesteś w plecy ileś tam setek złotych.

    Właściciel sklepu może jest od tego ubezpieczony, a może nie. Nie ma
    takiego obowiązku, podobnie jak nie ma obowiązku korzystać z
    ubezpieczenia, a nie dochodzić odszkodowania od sprawcy.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2010-12-21 22:50:09
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]

    > świecznikami i wazonami - wszystko oczywiście ze szkła. Nagle syn
    > potknął się o tę wysepkę i żrzucił jeden talerz, wazon i świecznik.

    Ekspozycja stwarzająca zagrożenie.

    > Poniewaz talerz był od 12-elementowego serwisu obiadowego więc pani
    > kazała nam zapłacić za całość i wyniosło nas to 1000zł . "
    >
    > Ogólnie zapłacili te 1000 zł , nie chcieli ich wypuścić ze sklepu i tu

    Bezprawne pozbawienie wolności.

    Mogli domagać się spisania jakiegoś protokołu (suchy opis zdarzenia, bez
    kombinacji typu "z winy..."), ale przytrzymanie siłą w celu wyciągnięcia
    pieniędzy to zwykły rozbój i można zasadniczo użyć obrony koniecznej.

    Generalnie dobrze jest mieć OC - wtedy to prawnicy ubezpieczyciela
    użerają się z prawnikami

  • 6. Data: 2010-12-22 06:41:16
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2010-12-21 22:32, .B:artek. pisze:

> [...]
    > takiego obowiązku, podobnie jak nie ma obowiązku korzystać z
    > ubezpieczenia, a nie dochodzić odszkodowania od sprawcy.

    Wejdź sobie do Almi Decor i zwróć uwagę jak są rozmieszczone "kruche"
    towary. To świadome działanie! Mało kto kupuje tę drożyznę, więc próbują
    w ten sposób spieniężyć. Wysokie (niestabilne) wazony stoją na stolikach
    o wys. 50-60cm. Spróbuj nie zahaczyć o to połą rozpiętego płaszcza czy
    kurtki. W *ŻYCIU* bym nie zapłacił. Ani nie pozwolił się wylegitymować
    obsłudze sklepu. Mogą mi zrobić zdjęcie.

    W V&B jakoś da się kruchy i drogi towar poustawiać w sposób bezpieczny.
    Można.

    W Auchanie zrzuciłem tak butelkę wina (były tak ustawione, że wystawały
    poza obrys regału), przyznałem się głośno "to ja proszę pani!", a nikt
    nawet mrugnięciem nie zasugerował, że spowodowałem jakąś szkodę, tylko
    bez zbędnych komentarzy wezwano sprzątacza.

    Sklep nie ma obowiązku być ubezpieczony. Dureń tylko byłby. Należy
    szkody wliczyć w marżę i je minimalizować. Ubezpieczony mógłby być
    sprzedawca, aby go właściciel sklepu za to nie obciążył. Ale klient nie
    może się czuć jak słoń w składzie porcelany. Jeśli brakuje miejsca, to
    się wynajmuje większy lokal. Proste.

    Na marginesie: Wiele NW mieszkaniowych obejmuje OC mieszkańców w takich
    przypadkach.

    Do wątkotwórcy - przytocz nazwę tego sklepu, będziemy omijać. :)

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 7. Data: 2010-12-22 09:27:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 21 Gru, 22:15, "P_ablo" <o...@o...pl> wrote:
    > 12-elementowego serwisu obiadowego wi c pani kaza a nam zap aci za ca o i
    > wynios o nas to 1000z . "

    Jak się ma dzieci to trzeba sobie kupić OC, kosztuje grosze (około 30
    zł/rok na kwotę 20tys. zł),
    zwróci się przy pierwszej szybie wybitej piłką.
    Jak widać z tego powyżej, oprócz oszczędności w pieniądzu daje też
    oszczędność czasu i nerwów :P

    Pzdr.
    L.

  • 8. Data: 2010-12-22 10:20:16
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-22 10:27, Lisciasty pisze:

> [...]
    > zwróci się przy pierwszej szybie wybitej piłką.
    > Jak widać z tego powyżej, oprócz oszczędności w pieniądzu daje też

    Dokładnie jak piszesz OC nie jest drogie. Mam dwoje dzieci oraz psa,
    wszyscy są objęci ubezpieczeniem OC. Zabezpiecza mnie to przed użeraniem
    się (jeszcze nie było okazji) z ewentualnym poszkodowanym.
    Jestem przekonany, że prawnicy mojego ubezpieczyciela w uzasadnionych
    przypadkach wypłacili by odszkodowanie, a w sytuacjach kiedy np. szkoda
    wynikła z nieprzemyślanego sposobu.

    Kiedyś na jednej stacji taką sytuację, mata płaci za paliwo a dziecko
    "dorwało się" do ekspresu z kawą, który stał na środku sklepu i każdy
    mógł sobie nalać kawę do kubka, a dopiero w kasie płacił. Kasjerka jak
    zobaczyła to dziecko, nie zwróciła matce uwagi, że dziecko może się
    poparzyć tylko żeby się nie "bawiło" bo popsuje. O zgrozo a co by było
    jakby to dziecko nacisnęło przycisk kawa - poleciała by na nie gorący
    napój. Kto wtedy odpowiada: sklep za głupotę, czy matka za niedopilnowanie?

    A co było by gdyby to dziecko zostało pokaleczone przez spadające
    talerze, których sposób umieszczenia stwarza zagrożenie. Czy opiekunowie
    mogą dochodzić odszkodowania od sklepu!?

    Ariusz

  • 9. Data: 2010-12-22 10:26:45
    Od: kam <...@...pl>

> [...]
    > należy tą szkodę wyrównać? Odpowiedzialność za szkody poczynione przez
    > małoletnie dziecko ponoszą prawni opiekunowie dziecka, czyli w tym

    to nie do końca jest prawdą

> [...]
    > i dziecko to niszczy, nawet przypadkowo. Ciebie nie obchodzi czy
    > przypadkiem czy nie, czy dziecko czy dorosły, tylko obchodzi Cię, że

    pytanie na ile przyczyniłeś się do powstania szkody...

    KG

  • 10. Data: 2010-12-22 10:46:05
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 21.12.2010 22:32, .B:artek. pisze:

> [...]
    > i dziecko to niszczy, nawet przypadkowo. Ciebie nie obchodzi czy
    > przypadkiem czy nie, czy dziecko czy dorosły, tylko obchodzi Cię, że

    Trzeba było prawidłowo zabezpieczyć ekspozycję.