    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.inwalidzi,pl.sci.medycyna
    Subject: Re: swiadczenie rehabilitacyjne po 182 dniach choroby
    Date: Thu, 21 Sep 2006 19:36:15 +0200

    Użytkownik <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:1158842754.483211.310170@e3g2000cwe.googlegroup
    s.com...

    > to prosze przynajmniej o odpowiedz co jesli dostane rente?
    > czy w takim przypadku jestem po prostu zwalniany z pracy?

    1). ZUS niezbyt chętnie przyznaje rentę, zwłaszcza młodym osobom,
    dlatego Twoje obawy po wykorzystaniu dopiero 120 dni zwolnienia
    chorobowego są może trochę przedwczesne. Raczej po 182 dniach
    zwolnienia lekarskiego możesz otrzymać jeszcze świadczenie
    rehabilitacyjne na 3 miesiące (max. do 12 mies.). Jeżeli po tych 3
    mies. św. rehab. otrzymasz zaświadczenie o zdolności do pracy, to
    wracasz do pracy i pracujesz i pracodawca nie może Cię zwolnić z
    powodu tak długiej choroby i związanej z nią nieobecności.
    Jeżeli jednak nie otrzymałbyś zaświadczenia o zdolności do pracy (po
    182 dniach zw. lek. + 3 mies. św. rehab.), to pracodawca może
    rozwiązać z Tobą umowę o pracę bez wypowiedzenia, a ZUS może Ci
    wypłacać św. rehab. dalej (max. do 12 mies.) lub przyznać rentę.
    2). Samo przyznanie renty nie może być przyczyną rozwiązania umowy o
    pracę przez pracodawcę. Przyczyną może być brak zaśw. o zdolności do
    pracy po wyczerpaniu 182 dni wynagr. i zas. chorobowego + 3 mies. św.
    rehab. Jednak to jest błędne koło: jeżeli otrzymasz zaśw. o zdolności
    do pracy, to nie otrzymasz renty.
    Jeżeli rozwiązanie umowy o pracę następuje w związku z przejściem na
    rentę, to pracodawca ma obowiązek wypłacić odprawę rentową, dlatego
    zwykle sam pracownik jest zainteresowany rozwiązaniem umowy o pracę i
    sam występuje z takim wnioskiem. Przy dobrych relacjach z pracodawcą,
    rencista może być ponownie zatrudniony np. na innym stanowisku, w
    niepełnym wymiarze czasu pracy, na umowę zlecenie itp.
    3). Przyznanie św. rehab. czy renty, czy wydanie zaśw. o zdolności do
    pracy może zależeć w pewnym stopniu od opinii lekarza prowadzącego,
    ale decyduje o tym lekarz orzecznik ZUS. Od decyzji lekarza orzecznika
    ZUS można odwołać się do komisji lekarskiej ZUS (chyba do 14 dni,
    termin odwołania jest w pouczeniu). Od Decyzji komisji lekarskiej
    można się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.
    4). Więcej informacji może udzielić pracodawca lub informacja w ZUS.
    Pracodawca działa zgodnie z przepisami, skoro po 120 dniach zw. lek.
    doręczył Ci wniosek o św. rehabilitacyjne.

    Może trochę więcej informacji na forum:
    http://www.gazetakadrowego.infor.pl/forum.html?p=0

    wa