  • 1. Data: 2003-09-05 11:25:02
    Temat: sprawa o nabycie spadku
    Od: "Menka" <m...@a...net>

    Jak taka sprawa wygląda. Bardzo proszę o opisanie o co sedzia pyta na takiej
    sprawie i kiedy musze podjąć decyzje czy przejmuje spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza czy wprost?

  • 2. Data: 2003-09-05 16:03:17
    Temat: Re: sprawa o nabycie spadku
    Od: "Mor" <m...@m...neostrada.pl>

    Oświadczenie o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku należy złożyć w ciągu 6
    miesięcy od dowiedzenie się o otwarciu spadku (śmierci spadkodawcy). Jeżeli
    w tym terminie spadkobierca nie złoży żadnego oświadczenia, uważa się, iż
    przyjął spadek wprost. Są od tego pewne wyjątki. Jeżeli bowiem którykolwiek
    ze spadkobierców złoży oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza, uważa się w braku przeciwnych oświadczeń, że pozostali
    spadkobiercy przyjęli spadek w ten sam sposób. Poza tym jeżeli osoba nie
    mająca pełnej zdolności do czynności prawnych (np dziecko, osoba
    ubezwłasnowolniona) albo osoba, co do której istnije podstawa do jej
    całkowitego ubezwłasnowolnienia, albo osoba prawna nie złożą żadnego
    oświadczenia, uważa się że przyjęli spadek z dobrodziejstwem inwentarza.
    Szerzej zobacz w k.c. tytuł V od art. 1012

  • 3. Data: 2003-09-06 17:12:46
    Od: MariuszR <m...@n...post.pl>

    Menka napisał(a) Fri, 5 Sep 2003 13:25:02 +0200 na pl.soc.prawo:

    > Jak taka sprawa wygląda. Bardzo proszę o opisanie o co sedzia pyta na takiej
    > sprawie i kiedy musze podjąć decyzje czy przejmuje spadek z dobrodziejstwem
    > inwentarza czy wprost?

    Sprawa o stwierdzenie nabycia spadku przebiega raczej bezstresowo,
    jedyne pytanie jaki mi zadano to czy przystępuje do spadku ponieważ nie
    upłyneło jeszcze 6 miesięcy od śmierci spadkodawcy (w przypadku składani
    takiego oświadczenia należy się przygotować na opłatę w wysokości 20 zł
    od każdego spadkobiercy).
    Ciekawostki zaczynają się dopiero później, własnie jestem na etapie
    załatwiania formalności z Urzędem Skarbowym a później czeka mnie dział
    spadku.

    --
    Mariusz Rzepkowski
    GG: 966498 ICQ: 269817307

  • 4. Data: 2003-09-07 20:13:28
    Temat: Porada z pierwszej ręki.
    Od: " Rodrig von Falkenstein" <r...@N...gazeta.pl>

    Menka <m...@a...net> napisał(a):

    > Jak taka sprawa wygląda. Bardzo proszę o opisanie o co sedzia pyta na takiej
    > sprawie i kiedy musze podjąć decyzje czy przejmuje spadek z dobrodziejstwem
    > inwentarza czy wprost?

    Jako protokolant uczestniczyłem w dziesiątkach takich spraw więc mam
    informacje z pierwszej ręki.

    1.
    dobrze sformuuj wniosek i dołącz niezbędne dokumenty.

    musisz ustalic kto dziedziczy (zakładam, ze niema testamentu). NIe piszesz
    kto umarł anie kogo pozostawił, to ułatwiłoby sprawę. W kazdym razie zawsze
    dziedziczą dzieci i małżonek, a jak nie ma dzieci to małzonek i rodzice. Jak
    któreś dziecko zmarło to jego dzieci.

    Musisz podać dokładne dane tych osób i ich dokładne adresy

    Jezeli dziedziczy małżonek i dzieci to nalezy dołączyć:

    a) akt zgonu spadkodawcy (oczywiście)
    b) akt małżeństwa spadkodawcy (jeżeli dziedziczy po nim małzonek)
    c) akty urodzenia dzieci (lub akty ich małżeństw)
    d) jeżeli któreś dziecko zmarło należy dołączyć akt jego zgonu i ewentualnie
    akty urodzenia (lub małżenstwa) jego dzieci - bo to one będą dziedziczyć.

    Uwaga: jeżeli któreś ze spadkobierców mieszka gdzieś daleko, albo co gorsza
    za granicą dobrze jest zawczasu postarać się o pełnomocnictwo od niego do
    reprezentowania przed sądem w sprawie spadkowej. Wystarczy ze będzie napisane
    na zwykłej kartce i podpisane - nie musi być notarialnie. Jezeli takie
    pełnomocnictwa zostaną dołączone do wniosku to Sąd nie będzie musiał tych
    osób zawiadamiać - a przy przesyłaniu poczty za granicę to może trwac i pół
    roku.

    Wpis sądowy to 20 złotych - od każdego spadkodawcy - najlepiej zapłacić
    znaczkiem opłaty sądowej

    jeżeli od smierci spadkodawcy nie upłynęło 6 miesiecy to nalezy złożyć
    oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. To kosztuje 20 złotych od
    każdego spadkobiercy - najlepiej od razu zapłacić znaczkami na piśmie - nie
    będzie wtedy później problemów.

    Co do przyjmowania z dobrodziejstwem inwentarza... mało kto wie, że to
    oznacza, ze chce się by komornik przeprowadził spis majątku spadkodawcy
    (oczywiście za opłatą). To opłaca się tylko wtedy, gdy wiadomo, że
    spadkodawca był zadłużony w znacznym stopniu.

    Sąd będzie pytał o następujące rzeczy
    kim był spadkodawca (ojcem, bratem, dziedkiem)
    czy zostawił testament
    ile miał dzieci i czy zyją
    czy co do danej osoby orzeczono o niegodności dziedziczenia, czy odrzuciła
    spadek, czy zrzekała się dziedziczenia.

    Jeżeli pytanie jest niezrozumiałe to nalezy pytać - Sad wyjaśni o co mu
    chodzi.

    Jak wszystkie papiery są w porzadku i wszyscy sie stawią to postanowienie sąd
    wyda od ręki, a odpis prawomocnego po 24 dniach.