    From: " Rodrig von Falkenstein" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Porada z pierwszej ręki.
    Date: Sun, 7 Sep 2003 20:13:28 +0000 (UTC)

    Menka <m...@a...net> napisał(a):

    > Jak taka sprawa wygląda. Bardzo proszę o opisanie o co sedzia pyta na takiej
    > sprawie i kiedy musze podjąć decyzje czy przejmuje spadek z dobrodziejstwem
    > inwentarza czy wprost?

    Jako protokolant uczestniczyłem w dziesiątkach takich spraw więc mam
    informacje z pierwszej ręki.

    1.
    dobrze sformuuj wniosek i dołącz niezbędne dokumenty.

    musisz ustalic kto dziedziczy (zakładam, ze niema testamentu). NIe piszesz
    kto umarł anie kogo pozostawił, to ułatwiłoby sprawę. W kazdym razie zawsze
    dziedziczą dzieci i małżonek, a jak nie ma dzieci to małzonek i rodzice. Jak
    któreś dziecko zmarło to jego dzieci.

    Musisz podać dokładne dane tych osób i ich dokładne adresy

    Jezeli dziedziczy małżonek i dzieci to nalezy dołączyć:

    a) akt zgonu spadkodawcy (oczywiście)
    b) akt małżeństwa spadkodawcy (jeżeli dziedziczy po nim małzonek)
    c) akty urodzenia dzieci (lub akty ich małżeństw)
    d) jeżeli któreś dziecko zmarło należy dołączyć akt jego zgonu i ewentualnie
    akty urodzenia (lub małżenstwa) jego dzieci - bo to one będą dziedziczyć.

    Uwaga: jeżeli któreś ze spadkobierców mieszka gdzieś daleko, albo co gorsza
    za granicą dobrze jest zawczasu postarać się o pełnomocnictwo od niego do
    reprezentowania przed sądem w sprawie spadkowej. Wystarczy ze będzie napisane
    na zwykłej kartce i podpisane - nie musi być notarialnie. Jezeli takie
    pełnomocnictwa zostaną dołączone do wniosku to Sąd nie będzie musiał tych
    osób zawiadamiać - a przy przesyłaniu poczty za granicę to może trwac i pół
    roku.

    Wpis sądowy to 20 złotych - od każdego spadkodawcy - najlepiej zapłacić
    znaczkiem opłaty sądowej

    jeżeli od smierci spadkodawcy nie upłynęło 6 miesiecy to nalezy złożyć
    oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. To kosztuje 20 złotych od
    każdego spadkobiercy - najlepiej od razu zapłacić znaczkami na piśmie - nie
    będzie wtedy później problemów.

    Co do przyjmowania z dobrodziejstwem inwentarza... mało kto wie, że to
    oznacza, ze chce się by komornik przeprowadził spis majątku spadkodawcy
    (oczywiście za opłatą). To opłaca się tylko wtedy, gdy wiadomo, że
    spadkodawca był zadłużony w znacznym stopniu.

    Sąd będzie pytał o następujące rzeczy
    kim był spadkodawca (ojcem, bratem, dziedkiem)
    czy zostawił testament
    ile miał dzieci i czy zyją
    czy co do danej osoby orzeczono o niegodności dziedziczenia, czy odrzuciła
    spadek, czy zrzekała się dziedziczenia.

    Jeżeli pytanie jest niezrozumiałe to nalezy pytać - Sad wyjaśni o co mu
    chodzi.

    Jak wszystkie papiery są w porzadku i wszyscy sie stawią to postanowienie sąd
    wyda od ręki, a odpis prawomocnego po 24 dniach.