  • 1. Data: 2004-04-08 18:28:56
    Temat: spolka cywilna a ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "mareK" <m...@g...pl>

    witam
    Czy ktoś moze wie czy w spólce cywilnej można ZUS płacić za wspólników , bo
    robimy tak od kilku lat i zawsze było dobrze ,bo cały ZUS płaciła spółka za
    wspólników i pracownika i wpuszczaliśmy to w koszty.
    W tym roku przy oddawaniu PIT 36 pani w skarbowym powiedziała ,że to błąd
    ,bo od 3 lat ubezpieczenie zdrowotne musi być płacone przez wspólników
    osobiście na nazwisko i nie może być księgowane jako koszty spółki tylko
    odliczane w PIT 36 w odpowiedniej pozycji jako zwolnienie z podatku ,co
    oczywiście kwotowo wyjdzie na to samo ,ale rubrykowo nie.
    W ZUS mówią ,że spółka cywilna może płacić zdrowotne za wspólnika, wtedy
    jest mniej kwitków i bałaganu.
    Pani w skarbowym mimo stwierdzenia błędu, PIT przyjeła i już w końcu nie
    wiem jak to jest .
    Może ktoś wie - jakaś podstawa prawna?
    Pzdr
    mareK

  • 2. Data: 2004-04-08 18:55:23
    Temat: Re: spolka cywilna a ubezpieczenie zdrowotne
    Od: "pablio" <p...@p...onet.pl>

    są dwie możliwości opłacania składek na ZUS dla spółki cywilnej:
    1. jedna deklaracja - wspólnicy i pracownicy spółki są ujęci na wspólnej
    deklracji DRA za miesiąc i za każdego składa się raport miesięczny RCA
    2. dwie deklaracje - jedna na któej sumuje się składki za pracowników (każdy
    osobny raport RCA) i druga na któej sumuje sie składki wspołników)

    od czasu kiedy spółka cywilna utraciła status przedsiębiorcy prawdopodobnie
    możliwy jest jeszcze wariant : każdy wspólnik swoją deklatację (sam za
    siebie i wtedy już bez raportu) plus deklaracja za pracowników

    jak widać zamieszanie jest spore:)
    tak naprawdę jest jeszcze większe
    (wiem bo od pewnego czasu tracę około 8 godzin dziennie w tej instytucj;)))
    cała sprawa rozbija się o dane identyfikacyjne ale to już zupełnie inna
    historia....

  • 3. Data: 2004-04-08 19:11:44
    Od: "Jacek" <c...@u...poczta.onet.pl>

    Mający(a) chwilę czasu mareK wysmarował(a):
> [...]
    > odliczane w PIT 36 w odpowiedniej pozycji jako zwolnienie z podatku ,co
    > oczywiście kwotowo wyjdzie na to samo ,ale rubrykowo nie.

    Trochę to nie tak-zdrowotne nigdy nie było kosztem, tylko jest odliczane od
    podatku,więc i kwotowo wychodzi inaczej.

    --
    Jacek

    Gdyby wybory mogły coś zmienić, Oni by je zdelegalizowali.

    Adres trochę "przerobiony"

  • 4. Data: 2004-04-09 08:36:09
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "mareK" <m...@g...pl> napisał:

    >odliczane w PIT 36 w odpowiedniej pozycji jako zwolnienie z podatku ,co
    >oczywiście kwotowo wyjdzie na to samo ,ale rubrykowo nie.
    "Zdrowotne" jest oczywiście nie zwolnieniem, tylko pomniejszeniem
    podatku. Nieprawda, ze kwotowo to na samo wyjdzie (jesli zaliczysz go
    do kosztów, to nie zapłacisz 19%, 30% lub 40 % w zależności od progu,
    a jeśli odliczysz od podatku to nie zapłacisz całości czyli 100 %,
    pomijając fakt, że 'zdrowotne' nie jest kosztem, więc jest to błąd w
    prowadzeniu księgi)

    Artur Golański

  • 5. Data: 2004-04-09 08:48:17
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    mareK wrote:

> [...]
    > jest mniej kwitków i bałaganu.
    > Pani w skarbowym mimo stwierdzenia błędu, PIT przyjeła i już w końcu nie

    Nie wychodzi na to samo jesli, choc czasem moze wyjsc...

    jesliwspolnicy placa skladki ZUS w innej wysokosci
    wpisanie ich w koszty spowoduje
    przerzucenie czesci dochodu z jednego na drugiego...

    A poza tym spolka MOZE byc platnikiem ZUS a wy
    mozecie mIMO TO wpisywac ow zus kazdemu osobno "do pita..."

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-04-09 09:50:36
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Artur Golanski wrote:

    > Co masz na myśli pisząc ZUS, bo:
    > a/ składka zdrowotna nie jest kosztem
    > b/ składka na FP i FGŚP za wspólników też nie jest kosztem
    > c/ skoro składkę księgują jako koszt, to jak i gdzie mogą ponownie ją
    > odliczyć w PIT-ie ?
    >
    > Artur Golański

    Wlasnie piszac "zus" mam na mysli to, co stoi w pIT-5..
    spolezne wypadkowe chorobowe...

    Jesli jeden to placi a drugi np nie.. (bo ma ponad ....z umowy o prace)
    to wpisujac w koszty w kpir zmniejszaja dochod jednemu i drugiemu...

    A jak wpisza "do pita" zmniejsza temu, ktory placi,
    a drugiemu nie...

    SUMA dochodw sie zgodi ale dochody nie...
    W podatku progresywnym moze wyjsc roznica...

    To mialem na mysli...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2004-04-09 09:56:01
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Artur Golanski wrote:

    > Podasz konkretny liczbowy przykład (kiedy wyjdzie na to samo
    > finansowo) ? Weź pod uwagę wyłacznie składkę na ubezpieczenie
    > zdrowotne, bo o to pytał w treści listu.
    >
    > Artur Golański

    mimo tytulu czlowiek napisal "caly ZUS".
    Dlatego zasugerowalem sie ze chdzilo mu o "zus, a nie o zdrowotne
    (nie popatrzylem ponownie na tytul watku)

    Jesli chodzio zdrowotne to ocywiscie masz racje...

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-04-09 10:18:04
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

  • 9. Data: 2004-04-09 10:28:50
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

  • 10. Data: 2004-04-14 08:07:46
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Artur Golanski napisał:

    > Co masz na myśli pisząc ZUS, bo:
    >
    > b/ składka na FP i FGŚP za wspólników też nie jest kosztem

    To nie prawda.
    Podaj podstawe prawna wyłączająca z KUP składki na FP i FGŚP wspólnków
    spółki cywilnej lub przedsiębiorców w ogóle.

    > c/ skoro składkę księgują jako koszt, to jak i gdzie mogą ponownie ją
    > odliczyć w PIT-ie ?

    Nie możesz jej doliczyc PONOWNIE. Ale możesz wbrac - albo koszt albo
    odliczenie w PIT-5.
    Czasmi odliczenie w PIT-5 jest bardziej opłacalne - np. gdy spółka ma
    stratę ale wspólnik ma jeszcze inne dochody.

    Wbrew pozorom w ustawac podatkowych zdarzają się przepisy pozwalające
    podatnikowi na legalny wybór wariantu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl