  • 1. Data: 2005-08-13 20:27:47
    Temat: spadek? testament?
    Od: "goodboyq" <g...@g...pl>

    Witam szanowna grupe,

    Zwracam sie z pytaniem jak w wypadku smierci dziecka postepuje sad lub jakie
    jest prawo jesli chodzi o postepowanie z mieszkaniem wlasnosciowym?

    Otoz posiadam mieszkanie wlasnosciowe i chcialbym wiedziec w razie smierci
    jak zostanie przyznane prawo wlasnosci do tego mieszkania.

    Moja matka mieszka i jest zameldowana w tym mieszkaniu i posiadam rowniez 2
    siostry mieszkajace gdzieindziej.

    Czy to mieszkanie odziedziczy po mnie matka? Czy to zostanie jakos inaczej
    podzielone?

    Czy aby mieszkanie przypadlo na matke powinienem napisac testament?

    Z gory dziekuje za wszelkie info,

    Serdecznie pozdrawiam,
    GB

  • 2. Data: 2005-08-13 21:57:17
    Temat: Re: spadek? testament?
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    goodboyq napisał(a):
> [...]
    > podzielone?
    >
    > Czy aby mieszkanie przypadlo na matke powinienem napisac testament?

    Jeśli nie masz dzieci ani żony, to dziedziczyć będzie matka i siostry w
    następującym stosunku:
    matka - 6/16
    siostry - po 5/16
    Taki podział bierze się z podziału majątku na 4 części (także dla ojca,
    który jak zakładam już nie żyje) - po 1/4 (4/16), a część ojca dzieli
    się między matkę (otrzymuje połowę) i siostry (dzieli się między nie
    drugą połowę części ojca).
    Aby matka otrzymała mieszkanie musisz napisać testament lub darować jej
    mieszkanie za życia.
    Tak czy inaczej siostry będą miały prawo żądać od matki zachowku
    (standardowo połowa wartości udziałów, które by im przypadły, gdyby nie
    było testamentu).

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 3. Data: 2005-08-14 18:30:15
    Od: " roburkov" <r...@g...pl>

    Beniamin <b...@c...pl> napisał(a):

    [..]
> [...]
    > Tak czy inaczej siostry będą miały prawo żądać od matki zachowku
    > (standardowo połowa wartości udziałów, które by im przypadły, gdyby nie

    Co do obliczeń przy poczynionych założeniach zgoda, natomiast zachowek
    rodzeństwu nie należy się - art. 991 kc

    pozdr
    roburkov

  • 4. Data: 2005-08-14 22:15:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli nie masz dzieci ani żony,

    A jak ma, to coś się zmieni w przedmiocie podziału?

  • 5. Data: 2005-08-14 22:31:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "goodboyq" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    Sprawa jest trzyetapowa. Najpierw sąd uzna nabycie przez Was spadku i
    określi w częściach ułamkowych ile komu się należy. W Waszym wypadku na
    podstawie art. 931 kc najprawdopodobniej każde z Was otrzyma po 1/4
    spadku. Podkreślam celowo SPADKU, a nie mieszkania, bo to są zupełnie
    różne rzeczy.

    Z mieszkaniem jest taka sprawa, że jeżeli mieszkanie stanowi
    współwłasność mamy i ojca, to matka po jego śmierci jest z samej natury
    rzeczy właścicielem jego połowy, bo to jej połowa. W masę spadkową
    wchodzi tylko druga połowa i nad nią możemy się zastawiać. Ale i teraz
    jej jeszcze nie podzielimy.

    Dzieli się masę spadkową razem, a nie każdy z jego składników z osobna.
    Tak więc przykładowo, jeśli w masę spadkową wchodzi mieszkanie samochód
    i rachunek bankowy, to nic nie stoi na przeszkodzie, by spadkobiercy po
    porozumieniu się uznali, ze całe mieszkanie weźmie matka, Ty samochód a
    siostry rachunek bankowy do podziału na pół. Różnice w wartości
    poszczególnych składników można dodatkowo wyrównać przez spłaty. jakby
    się okazało, że samochód jest wart mniej, niż Twoja 1/4 spadku, to
    pozostali spadkobiercy mogą Ci wypłacić w gotówce. Generalnie takie
    sprawy najlepiej rozwiązać poprzez porozumienie się przed notariuszem.

    Jeśli do porozumienia nie dojdzie, to ktoś, kto będzie chciał to
    wyprostować będzie musiał złożyć powództwo sądowe. A co zrobi sąd? Gdyby
    ja to miał rozstrzygać, a nie było niczego innego poza mieszkaniem, to
    wobec braku innych propozycji uznał bym, że przypadającą na masę
    spadkową część mieszkania należy po równo rozdzielić pomiędzy Ciebie i
    matkę z przyznaniem odpowiedniej spłaty siostrom. Ale to moje zdanie.

  • 6. Data: 2005-08-15 15:59:39
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    roburkov napisał(a):
    > Co do obliczeń przy poczynionych założeniach zgoda, natomiast zachowek
    > rodzeństwu nie należy się - art. 991 kc

    Uch, fakt.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 7. Data: 2005-08-15 16:00:54
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > A jak ma, to coś się zmieni w przedmiocie podziału?

    Zdecydowanie tak. Jeśli jest żona i dzieci to matka ani siostry nie
    dostaną nic. Jeśli jest tylko żona, to bierze połowę, a reszta jest
    dzielona w takich proporcjach jak napisałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 8. Data: 2005-08-15 16:02:05
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Sprawa jest trzyetapowa. Najpierw sąd uzna nabycie przez Was spadku i

    Oj, chyba nieuważnie przeczytałeś pytanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 9. Data: 2005-08-15 18:42:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zdecydowanie tak. Jeśli jest żona i dzieci to matka ani siostry nie
    > dostaną nic. Jeśli jest tylko żona, to bierze połowę, a reszta jest
    > dzielona w takich proporcjach jak napisałem.

    Niech się wypowie pytający, ale ja z jego tekstu wnoszę, że to jego
    matka (żona spadkodawcy) oraz jego siostry (córki spadkodawcy).

  • 10. Data: 2005-08-15 18:44:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Oj, chyba nieuważnie przeczytałeś pytanie.

    Jeśli nawet przyjąć Twoją teorię, ze pytającemu chodziło o matkę i
    siostry spadkodawcy, to i tak niczego tak naprawdę to nie zmieni.
    proces będzie miał opisane przeze mnie etapy, a jedynie zmienią się
    części ułamkowe przypadające każdemu, ze spadkobierców.