    Date: Sat, 13 Aug 2005 23:57:17 +0200
    From: Beniamin <b...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spadek? testament?

    goodboyq napisał(a):
    > Witam szanowna grupe,
    >
    > Zwracam sie z pytaniem jak w wypadku smierci dziecka postepuje sad lub jakie
    > jest prawo jesli chodzi o postepowanie z mieszkaniem wlasnosciowym?
    >
    > Otoz posiadam mieszkanie wlasnosciowe i chcialbym wiedziec w razie smierci
    > jak zostanie przyznane prawo wlasnosci do tego mieszkania.
    >
    > Moja matka mieszka i jest zameldowana w tym mieszkaniu i posiadam rowniez 2
    > siostry mieszkajace gdzieindziej.
    >
    > Czy to mieszkanie odziedziczy po mnie matka? Czy to zostanie jakos inaczej
    > podzielone?

> [...]

    Jeśli nie masz dzieci ani żony, to dziedziczyć będzie matka i siostry w
    następującym stosunku:
    matka - 6/16
    siostry - po 5/16
    Taki podział bierze się z podziału majątku na 4 części (także dla ojca,
    który jak zakładam już nie żyje) - po 1/4 (4/16), a część ojca dzieli
    się między matkę (otrzymuje połowę) i siostry (dzieli się między nie
    drugą połowę części ojca).
    Aby matka otrzymała mieszkanie musisz napisać testament lub darować jej
    mieszkanie za życia.
    Tak czy inaczej siostry będą miały prawo żądać od matki zachowku
    (standardowo połowa wartości udziałów, które by im przypadły, gdyby nie
    było testamentu).

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin