  • 1. Data: 2005-05-23 10:39:38
    Temat: spadek i prawo dziedziczenia
    Od: "wojtaas" <w...@m...pl>

    Otóż mam taki problem. Moja mama miała dom wraz z kawałkiem ziemi, które
    kupili z moim ojcem. Mój ojciec zmarł wcześnie i moja mama powtórnie wyszła
    za mąż. Z pierwszego małżeństwa była trójka dzieci (w tym ja), a z drugiego
    dwójka dzieci. Po śmierci mojej matki w domu mieszkał mój ojczym (drugi mąż
    mojej mamy) oraz ich córka (moja przyrodnia siostra). I mam takie pytanie,
    czy w jakimś stopniu ja wraz z moimi rodzonymi braćmi dziedziczę coś po
    matce, ponieważ moja przyrodnia siostra złożyła wiosek do sądu i cały dom
    waraz z przylegającą ziemią został przyznany jej (mojej przyrodniej
    siostrze - ojczym się zrzekł na jej korzyść część swojego majątku), dlaczego
    sąd nie powiadomił mnie o takiej decyzji, czy ja nie mam prawa również do
    tej ziemi? Jakie prawo tutaj zadzaiałało?

  • 2. Data: 2005-05-23 11:21:53
    Temat: Re: spadek i prawo dziedziczenia
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    Użytkownik "wojtaas" <w...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Otóż mam taki problem. Moja mama miała dom wraz z kawałkiem ziemi,
    które
    > kupili z moim ojcem.

    wiec byl to ich majatek wspolny

    >Mój ojciec zmarł wcześnie

    w tym momencie nastapilo otwarcie spadku po ojcu
    1/4 (z 1/2 ojca) przypadlo mamie , a 3/4 dzieciom
    wiec mama od tego momentu ma 5/8 Ty i rodzenstwo po 1/8

> [...]
    pytanie,
    > czy w jakimś stopniu ja wraz z moimi rodzonymi braćmi dziedziczę coś

    tak, dokladnie po tyle samo co Wasze przyrodnie rodzenstwo i ojczym
    a wiec:
    ojczym - 1/4 z 5/8 czyli 5/32

    5 dzieci pozostale 3/4 z posiadanych przez mame 5/8 czyli po 3/32
    (calej nierochomosci oczywiscie)
    wiec lacznie posiadacie:
    trojka dzieci z pierwszego malzenstwa - kazde po 7/32
    dwojka z drugiego - kazde po 3/32
    drugi maz - 5/32

    podalem udzialy w wartosci calosci nieruchomosci
    moglem sie pomylic przy liczeniu wiec sprawdz to jeszcze raz.
    zobacz KC, art od 931

> [...]
    > siostrze - ojczym się zrzekł na jej korzyść część swojego majątku),
    dlaczego
    > sąd nie powiadomił mnie o takiej decyzji,

    niemam pojecia, pewnie osoba skladajaca wniosek "zapomniala" o innych
    uprawnionych do spadku

    czy ja nie mam prawa również do
    > tej ziemi?

    oczywiscie, ze masz

    > Jakie prawo tutaj zadzaiałało?

    nieznane mi ;)

    pozdro

  • 3. Data: 2005-05-23 11:24:28
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    wojtaas napisał(a):
> [...]
    > sąd nie powiadomił mnie o takiej decyzji, czy ja nie mam prawa również do
    > tej ziemi? Jakie prawo tutaj zadzaiałało?

    kto dziedziczył po ojcu? czyja była wtedy ziemia?
    matka zostawiła testament? na jakiej podstawie sąd przyznał spadek - my
    tego nie wiemy, to Ty możesz mieć dostęp do akt

    KG

  • 4. Data: 2005-05-23 11:37:14
    Od: "wojtaas" <w...@m...pl>

    Mój "rodzony" ojciec miał nas 3 z moją mamą, a potem jeszcze 2 dzieci z
    małżeństwa mojej mamy i mojego ojczyma.

    Ziemia została zakupiona przez mojego ojca (pierwszego męża mojej mamy) i
    moją mame.

    Nie było zostawionego żadnego testamentu.

    Na jakiej podstawi sąd przyznał spadek? Tego to ja też nie wiem, przyszło do
    mnie tylko pismo, że cały dom dostała moja przyrodnia siostra. Ja się
    niczego nie żrzekałam, ani moi pozostali bracia. Jedyne co to mój ojczym
    przekazał jej swoją część.

    Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-05-23 12:34:54
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    xmarcel wrote:

    > nieznane mi ;)
    Dokładnie. Jeśli dom należał do Twoich rodziców, to po śmierci Waszego
    ojca już część przypadła Wam.

    Po Waszej matce również część dziedziczyliście Wy.

    Zastanawiam się, jak doszło do tego "zapomnienia".
    Czyżby te osoby wprowadziły sąd w błąd?
    Przy okazji poustalajcie wszystkie dowody tego,
    że oni i wiedzieli o Waszym istnieniu i znali Wasze adresy.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 6. Data: 2005-05-23 17:05:51
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Marta Wieszczycka napisał(a):
    > Dokładnie. Jeśli dom należał do Twoich rodziców, to po śmierci Waszego
    > ojca już część przypadła Wam.
    >
    > Po Waszej matce również część dziedziczyliście Wy.

    chyba że... to był dom z kawałkiem ziemi... odrębne zasady dziedziczenia
    gospodarstw rolnych? ale to nie tłumaczy pominięcia ich w samym postępowaniu

    > Zastanawiam się, jak doszło do tego "zapomnienia".
    > Czyżby te osoby wprowadziły sąd w błąd?
    > Przy okazji poustalajcie wszystkie dowody tego,
    > że oni i wiedzieli o Waszym istnieniu i znali Wasze adresy.

    trzeba udać się do sądu, zobaczyć co jest w aktach, a potem to już do
    prawnika, bo grupa niewiele może pomóc

    KG

  • 7. Data: 2005-05-23 17:07:23
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    > chyba że... to był dom z kawałkiem ziemi... odrębne zasady
    dziedziczenia
    > gospodarstw rolnych? ale to nie tłumaczy pominięcia ich w samym
    postępowaniu

    te przepisy juz nie obowiazuja, jak mi sie wydaje.....

    > trzeba udać się do sądu, zobaczyć co jest w aktach, a potem to już do
    > prawnika, bo grupa niewiele może pomóc

    w pelni sie z tym zgadzam

    pozdr.

  • 8. Data: 2005-05-23 17:32:59
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    xmarcel napisał(a):
    > te przepisy juz nie obowiazuja, jak mi sie wydaje.....

    teraz nie, ale w chwili śmierci mogły

    KG