    From: "xmarcel" <x...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spadek i prawo dziedziczenia
    Date: Mon, 23 May 2005 13:21:53 +0200
    Sender: 7...@a...lublin.pl.invalid

    Użytkownik "wojtaas" <w...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:d6sc6m$kd8$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Otóż mam taki problem. Moja mama miała dom wraz z kawałkiem ziemi,
    które
    > kupili z moim ojcem.

    wiec byl to ich majatek wspolny

    >Mój ojciec zmarł wcześnie

    w tym momencie nastapilo otwarcie spadku po ojcu
    1/4 (z 1/2 ojca) przypadlo mamie , a 3/4 dzieciom
    wiec mama od tego momentu ma 5/8 Ty i rodzenstwo po 1/8

    i moja mama powtórnie wyszła
    > za mąż. Z pierwszego małżeństwa była trójka dzieci (w tym ja), a z
    drugiego
    > dwójka dzieci. Po śmierci mojej matki w domu mieszkał mój ojczym
    (drugi mąż
    > mojej mamy) oraz ich córka (moja przyrodnia siostra). I mam takie
    pytanie,
    > czy w jakimś stopniu ja wraz z moimi rodzonymi braćmi dziedziczę coś
    po
    > matce,

    tak, dokladnie po tyle samo co Wasze przyrodnie rodzenstwo i ojczym
    a wiec:
    ojczym - 1/4 z 5/8 czyli 5/32

    5 dzieci pozostale 3/4 z posiadanych przez mame 5/8 czyli po 3/32
    (calej nierochomosci oczywiscie)
    wiec lacznie posiadacie:
    trojka dzieci z pierwszego malzenstwa - kazde po 7/32
    dwojka z drugiego - kazde po 3/32
    drugi maz - 5/32

    podalem udzialy w wartosci calosci nieruchomosci
    moglem sie pomylic przy liczeniu wiec sprawdz to jeszcze raz.
    zobacz KC, art od 931

    ponieważ moja przyrodnia siostra złożyła wiosek do sądu i cały dom
    > waraz z przylegającą ziemią został przyznany jej (mojej przyrodniej
    > siostrze - ojczym się zrzekł na jej korzyść część swojego majątku),
    dlaczego
    > sąd nie powiadomił mnie o takiej decyzji,

    niemam pojecia, pewnie osoba skladajaca wniosek "zapomniala" o innych
    uprawnionych do spadku

    czy ja nie mam prawa również do
    > tej ziemi?

    oczywiscie, ze masz