  • 1. Data: 2005-02-10 14:01:12
    Temat: spadek czy darowizna
    Od: Pio <p...@w...pl>

    Proszę o pomoc - z prawem nie mam nic wspólnego ;-)

    - moja mama jest jedyną właścicielką domu o powierzchni mieszkalnej
    110m2 - wartosć rynkowa 180 000 zł, wartość gruntu 20 000 zł (4 ary)

    - mama wyznaczyła mnie w testamencie jako jej jedynego spadkobierce

    - mama jest już w sędziwym wieku dlatego zastanawiam sie jak będzie dla
    mnie korzystniej - czy dziedziczyć to w spadku - czy jeszcze za wczasu
    całość (albo część) przepisać na mnie. Jak wyglądają koszty (adwokackie,
    sądowe, podatki) w obu przypadkach.

    Bardzo proszę o pomoc.

    piotr

    (proszę o odp. na forum, nie na maila)

  • 2. Data: 2005-02-10 14:04:16
    Temat: Re: spadek czy darowizna
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Pio wrote:

> [...]
    > mnie korzystniej - czy dziedziczyć to w spadku - czy jeszcze za wczasu
    > całość (albo część) przepisać na mnie. Jak wyglądają koszty (adwokackie,

    jesli jestes jej jedynym synem, to taniej jest nic teraz nie robic...

    jesli sa inni uprawnieni do spadku w drodze ustawy .. przysluguje
    im roszczenie o zachowek....

    Boguslaw

  • 3. Data: 2005-02-10 23:21:20
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

    Polecam darowizne pod dwoma warunkami:
    1. będzie to Twoje pierwsze "cztery kąty"
    2. będziesz tam zameldowany przez 5 lat
    w takim przypadku unikniesz podatku (oba warunki spełnione)
    Jeśli przynajmniej jednego nie spełnisz, to płacisz. A w takim wypadku
    bezpieczniejsza darowizna (inni chętni do psadku mogą być długoczasowym
    problemem w sądach).

    --==<< Scottos >>==--

  • 4. Data: 2005-02-11 07:22:38
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 11 Feb 2005 00:21:20 +0100, Scottos napisał(a):
> [...]
    > Jeśli przynajmniej jednego nie spełnisz, to płacisz. A w takim wypadku
    > bezpieczniejsza darowizna (inni chętni do psadku mogą być długoczasowym

    Nie będzie to uniknięcie podatku, tylko obniżenie.
    Jeśli nei masz własnego mieszkania, to bez opodatkowania matka może Tobie
    przekazać:

    - 19274 zł na cele mieszkaniowe
    - 9637 zł na cele ogólne

    Jeśli jesteś żonaty, to takie same kwoty może przekazać Twojej żonie. Skutek
    - 57822zł (w postaci udziału w mieszkaniu) bez opodatkowania. Za 5 lat
    operację można powtórzyć.

    Podatek od darowizny jest identyczny z podatkiem od spadków.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 5. Data: 2005-02-11 09:06:07
    Od: " b" <b...@N...gazeta.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> napisał(a):

> [...]
    > operację można powtórzyć.
    >
    > Podatek od darowizny jest identyczny z podatkiem od spadków.

    Niezupełnie - jeśli spełni warunki (o których mowa wyżej) i skorzysta z ulgi
    przewidzinej w art.16 ustawy o podatku od spadków i darowizn kwotą
    opodatkowaną będzie tylko wartość gruntu. A to już niewielka kwota podatku (w
    stosunku do wartości) kwota podatku. Przy założeniu darowizny rodzic -
    dziecko 312,50 PLN. A i tego można uniknąć obciążając nieruchomość jakąś
    służebnością.

    pzdr

    b.

    b.

  • 6. Data: 2005-02-11 09:48:55
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 11 Feb 2005 09:06:07 +0000 (UTC), b napisał(a):
> [...]

    [...]

> [...]
    > przewidzinej w art.16 ustawy o podatku od spadków i darowizn kwotą
    > opodatkowaną będzie tylko wartość gruntu. A to już niewielka kwota podatku (w

    Faktycznie - zapomniałem o tym przypadku :)

    Pozdrawiam,