  • 21. Data: 2003-01-20 00:13:25
    Temat: Re: skrobanka jeszcze raz
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski napisał:
    > Należałoby zastanowić się co jest przedmiotem chronionym przez ten
    > przepis?

    Moim zdaniem chronione jest przede wszystkim życie płodu (wnioskuję to
    stąd,że ustawodawca wprowadza kwalifikowaną postać w art. 152 par. 3 kk
    ze względu właśnie na dziecko)

    > Jeśli tylko zdrowie kobiety to trudno przyjąć, że prawo karne penalizuje
    > czyny polegające na szkodzeniu sobie... Przecież jeśli utniesz sobie
    > rękę to nikt Cię za to nie będzie ścigał z art.156.

    Rzeczywiście, słuszna uwaga.

    > Jeśli również życie płodu to robi się problem. Ale biorąc pod uwagę
    > sformułowanie "kto za zgodą kobiety przerywa _jej_ ciążę z naruszeniem
    > przepisów ustawy" raczej niemożliwe, żeby dało się za "kto" podstawić
    > kobietę.

    Rzeczywiście kobieta ciężarną (chodzi mi o tę, która usuwa ciążę, a nie
    o jakąkolwiek inną) nie może być SPRAWCZYNIĄ przestępstwa z art. 152
    par. 1 kk.

    > A co do pomocnictwa - co powiecie na argumentację, że art.152 par.2
    > będący wyjątkową regulacją podżegania i pomocnictwa do przestępstwa z
    > par.1 wyłączają przepisy części ogólnej i kobieta nie podlega
    > odpowiedzialności karnej? (to ze skryptu ;) )

    Tutaj natomiast nie mogę się zgodzić. Art. 152 par. 2 kk stanowi "tej
    samej karze podlega, kto udziela kobiecie ciężarnej pomocy w przerwaniu
    ciąży z naruszeniem przepisów ustawy lub ją do tego nakłania"

    Oto kilka tez:

    1. ustawodawca postanowił, że TYLKO zagrożenie sankcją karną w
    przepisach par. 1 i par. 2 jest takie samo.

    2. par. 2 ustanawia NOWY typ czynu zabronionego z właściwymi sobie
    ustawowymi znamionami, którego DOKONANIE polega na "pomocy kobiecie w
    przerwaniu ciąży" lub "nakłanianiu jej do tego". Ustawodawca postanowił
    tak dlatego, że :

    I) jak już stwierdziłem w poprzednim poście kobieta NIE ODPOWIADA jako
    sprawczyni z art. 152 par. 1 kk (i to jest bezsporne)

    II) nie byłoby możliwe, przy istnieniu tylko przepisów części ogólnej,
    ukaranie osób, które pomagają/podżegają kobietę do przerwania ciąży,
    gdyż ona NIE MOŻE być sprawczynią przest. z art. 152 par.1 kk

    III)gdyby istniał tylko przepis art. 152 par. 1 kk, to kryminalizowane
    byłoby tylko podżeganie/pomocnictwo osób w stosunku do PRZERYWAJĄCEGO
    ciążę kobiety wbrew przepisom ustawy (np. nieuczciwy lekarz) i nie stoi
    nic na przeszkodzie, żeby tym PODŻEGACZEM nieuczciwego lekarza
    przerywającego ciążę wbrew ustawie była owa niedoszła matka (wyrażenie
    zgody nie sanuje podżegania)

    3. wprowadzajac przepis art. 152 par. 2 kk ustawodawca spenalizował
    postępowanie osób, ktore nakłaniaja/pomagają MATCE w przerwaniu ciaży
    ustanawiając dla takich osób NOWE przestepstwo (nie jest to szczególna
    regulacja podżegania/pomocnictwa w stos. do art. 152 par. 1 kk, bo
    przede wszystkim adresat "pomagania"/"nakłaniania" jest inny)

    Pozdrawiam
    Jubei

  • 22. Data: 2003-01-20 13:12:12
    Od: "szarwal" <s...@p...gazeta.pl>

    Ja? na zaistnienie ... wiesz co mi nawet do głowy to nie przyszło w
    przeciwieństwie do ciebie. No cóz ... jak widze nie masz co robic tylko sie
    udzielesz ..zeby jednak Twoje odpowiedzi były merytoryczne to mógłbym
    przyjac ze masz uprawnienie do czepania sie ... Ty jednak nic innego nie
    robisz jak krytykujesz wypowiedzi innych .. w kazdym razie w tym temacie
    ... mimo wszystko pozdrawiam. Szarwal