    From: Jubei <j...@f...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: skrobanka jeszcze raz
    Date: Mon, 20 Jan 2003 01:13:25 +0100

    Użytkownik Kamil Golaszewski napisał:
    > Należałoby zastanowić się co jest przedmiotem chronionym przez ten
    > przepis?

    Moim zdaniem chronione jest przede wszystkim życie płodu (wnioskuję to
    stąd,że ustawodawca wprowadza kwalifikowaną postać w art. 152 par. 3 kk
    ze względu właśnie na dziecko)

    > Jeśli tylko zdrowie kobiety to trudno przyjąć, że prawo karne penalizuje
    > czyny polegające na szkodzeniu sobie... Przecież jeśli utniesz sobie
    > rękę to nikt Cię za to nie będzie ścigał z art.156.

    Rzeczywiście, słuszna uwaga.

    > Jeśli również życie płodu to robi się problem. Ale biorąc pod uwagę
    > sformułowanie "kto za zgodą kobiety przerywa _jej_ ciążę z naruszeniem
    > przepisów ustawy" raczej niemożliwe, żeby dało się za "kto" podstawić
    > kobietę.

    Rzeczywiście kobieta ciężarną (chodzi mi o tę, która usuwa ciążę, a nie
    o jakąkolwiek inną) nie może być SPRAWCZYNIĄ przestępstwa z art. 152
    par. 1 kk.

    > A co do pomocnictwa - co powiecie na argumentację, że art.152 par.2
    > będący wyjątkową regulacją podżegania i pomocnictwa do przestępstwa z
    > par.1 wyłączają przepisy części ogólnej i kobieta nie podlega
    > odpowiedzialności karnej? (to ze skryptu ;) )

    Tutaj natomiast nie mogę się zgodzić. Art. 152 par. 2 kk stanowi "tej
    samej karze podlega, kto udziela kobiecie ciężarnej pomocy w przerwaniu
    ciąży z naruszeniem przepisów ustawy lub ją do tego nakłania"

    Oto kilka tez:

    1. ustawodawca postanowił, że TYLKO zagrożenie sankcją karną w
    przepisach par. 1 i par. 2 jest takie samo.

    2. par. 2 ustanawia NOWY typ czynu zabronionego z właściwymi sobie
    ustawowymi znamionami, którego DOKONANIE polega na "pomocy kobiecie w
    przerwaniu ciąży" lub "nakłanianiu jej do tego". Ustawodawca postanowił
    tak dlatego, że :

    I) jak już stwierdziłem w poprzednim poście kobieta NIE ODPOWIADA jako
    sprawczyni z art. 152 par. 1 kk (i to jest bezsporne)

    II) nie byłoby możliwe, przy istnieniu tylko przepisów części ogólnej,
    ukaranie osób, które pomagają/podżegają kobietę do przerwania ciąży,
    gdyż ona NIE MOŻE być sprawczynią przest. z art. 152 par.1 kk

    III)gdyby istniał tylko przepis art. 152 par. 1 kk, to kryminalizowane
    byłoby tylko podżeganie/pomocnictwo osób w stosunku do PRZERYWAJĄCEGO
    ciążę kobiety wbrew przepisom ustawy (np. nieuczciwy lekarz) i nie stoi
    nic na przeszkodzie, żeby tym PODŻEGACZEM nieuczciwego lekarza
    przerywającego ciążę wbrew ustawie była owa niedoszła matka (wyrażenie
    zgody nie sanuje podżegania)

    3. wprowadzajac przepis art. 152 par. 2 kk ustawodawca spenalizował
    postępowanie osób, ktore nakłaniaja/pomagają MATCE w przerwaniu ciaży
    ustanawiając dla takich osób NOWE przestepstwo (nie jest to szczególna
    regulacja podżegania/pomocnictwa w stos. do art. 152 par. 1 kk, bo
    przede wszystkim adresat "pomagania"/"nakłaniania" jest inny)

    Pozdrawiam
    Jubei