  • 11. Data: 2003-01-18 16:44:23
    Temat: Re: skrobanka jeszcze raz
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Przemek Iwan napisa_(a):
    > Kobieta, która podda się zabiegowi przerwania ciąży lub sama ją przerwie nie
    > jest - zgodnie z obowiązującym prawem - karana w żadnym przypadku.

    co wyłącza karalność za podżeganie?

    KG

  • 12. Data: 2003-01-18 16:59:39
    Temat: Odp: skrobanka jeszcze raz
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Przemek Iwan <p...@v...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b0bp5f$11mf$...@n...ipartners.pl...
    > Tak wiec odpowiedzialnosc karna moze ponosic tylko TEN kolega

    jestes pewien ?

    Sandra :-)

  • 13. Data: 2003-01-18 18:52:38
    Od: "Przemek Iwan" <p...@v...pl>

    > co wyłącza karalność za podżeganie?
    >
    > KG

    Moim zdaniem podżegania nie mozna w tym wypadku zastosowac W uzasadnieniu
    tego pogladu opieram sie miedzy innymi na twierdzeniu E. Zielińskiej
    Rzeczpospolita 2000/4/28 - t.1
    " W świetle kodeksu karnego czyn kobiety dokonującej samej przerwania ciąży
    lub poddającej się nielegalnemu zabiegowi nie tylko nie jest karalny, lecz
    również nie stanowi przestępstwa. Sprzeczne z intencjami ustawodawcy byłoby
    więc tym bardziej karanie kobiety za podżeganie do popełnienia na niej
    przestępstwa. Nikt też przecież nie proponuje pociągania do
    odpowiedzialności karnej niedoszłej ofiary eutanazji za podżeganie do
    pozbawienia jej życia. "

    Pzdrw
    Przemek

    PS
    Widze za naprawde dawno nie bylem na tej grupie bo niebardzo rozumiem
    zlosliwosci jakie pojawiaja sie w niektorych wypowiedziach. Z tego co
    pamietam kiedys ta grupa opierala sie na udzieleniu jak najbardzej
    wyczerpujacych informacji a nie peplaniu o byle czym i dogryzaniu innym :)
    PS II
    Ale rzeczowa dyskusja zawsze mile widziana z mojej strony :)

  • 14. Data: 2003-01-19 00:39:02
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b0c7pl$19dv$1@news2.ipartners.pl>, Przemek Iwan wrote:
> [...]
    > przestępstwa. Nikt też przecież nie proponuje pociągania do
    > odpowiedzialności karnej niedoszłej ofiary eutanazji za podżeganie do

    Tyle że tu kobieta nie podżega do pozbawinia swojego życia w związku z
    czym przykład taki sobie. Reszta przekonywuąca.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2003-01-19 03:41:42
    Od: dziobas <USUŃ@ANTYSPAM.PL>

    Homomorfizm[z] napisał:

    > byli na skrobankach

    > miejmy nadzieje, ze ostatni

    > duzo Ci nie brakuje

    Czytaj uwaznie TO NIE JEST KONKURS NA NAJBARDZIEJ BEZNADZIEJNE POCZUCIE
    HUMORU ewentualnie na jego brak.

    > nie pozdrawiam i kup sobie slownik a jak nie masz to kolega niech
    > pozyczy

    Jeszcze raz uwaznie: jestes z patologicznej rodziny, szew Cie gwalci czy
    poprostu zle spales? Wydaje mi sie ze wszystkie odpowiedzi som prafidlowe.
    Ale to nie powod zebys traktowal nieznajomych ludzi w ten sposob. To jest
    oburzajace. Draznia Cie moje bledy to kup mi slownik!!! I po sprawie.
    P O Z D R W I A M UPRZEJMIE I MILE

  • 16. Data: 2003-01-19 09:06:46
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "dziobas" <USUŃ@ANTYSPAM.PL> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ale to nie powod zebys traktowal nieznajomych ludzi w ten sposob. To jest
    > oburzajace. Draznia Cie moje bledy to kup mi slownik!!! I po sprawie.

    Co do słownika to mógłbyś trochę nad błędami popracować;))Przed wysłaniem
    sprawdź pisownię.Przecież Cię nikt nie pogania.
    A co do buraka podpisującego się [H]z to miejmy nadzieję ze był tutaj tylko
    przelotnie.

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 17. Data: 2003-01-19 10:35:51
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Szanowni gupowicze,

    w końcu udało mi się umieścić post na grupie. Byłby on jednak,w swej
    pierwotnej formie, nieco spóźniony, dlatego modyfikacja jest nieodzowna.

    W momencie, gdy nie udało mi się umieścić go tutaj (pierwotnej wersji)
    wysłałem go bezpośrednio do zainteresowanego. Jego treść wszelako cytuję
    poniżej, aby jasne było o co chodzi.

    Cieszę się z postawy pana Przemka Iwana (przede wszystkim merytoryczne
    podejście do sprawy - to chyba powinno być normą, bo jest to grupa
    pl.soc.prawo, a nie pl.soc.moralizatorstwo) i właściwie jego wyjaśnienia
    pokrywają się z moim poglądem na sprawę (no i jeszcze ten sam cytat p.
    E. Zielińskiej:)).

    W kwestiach merytorycznych chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na art. 102
    kk i skutkowość przestępstwa (wyjaśnienia w cytacie poniżej).

    Odnośnie uwag na temat podżegania i zacytowanego fragmentu :
    1)cytat prawdopodobnie miał popierać tezę, że kobieta ciężarna w tym
    wypadku pozostaje bezkarna JAKO SPRAWCZYNI (ja przynajmniej przytoczyłem
    go w tym celu)
    2)stwierdzenia dotyczące podżegania, które wysnuwa autorka, wydają się
    rzeczywiście nieuprawnione (i tu rację ma, wg mnie, p. Marcin Dębowski),
    gdyż w polskim prawie karnym podżeganie, pomocnictwo są ODRĘBNYMI od
    sprawczych form popełnienia czynu zabronionego (to już koncepcja J.
    Makarewicza) i dlatego kobieta powinna, wg mnie, odpowiadać w granicach
    swego zawinienia.

    Mogę jednynie domniemywać jakie były podstawy takiego poglądu
    autorki,ale moim zdaniem oparła się na:

    1) założeniu, że zgoda kobiety (będąca jednym z ustawowych znamion)
    eliminuje karalność jej czynu ---> moim zdaniem właśnie zgoda
    KRYMINALIZUJE jej czyn (dla mnie zgoda konstytuuje zamiar bezpośredni,
    który jest właściwy dla podżegania)
    2) założeniu, że tu następuję podżeganie intraneusa (osoby, która może
    popełnić dany czyn)-w tym wypadku wykonawcy zabiegu-przez ekstraneusa
    (osoby, która nie może popełnić danego rodzaju czynu)-w tym wypadku
    kobietę ---> moim zdaniem pogląd byłby w ogóle nieuprawniony, gdyż
    przestępstwo to jest powszechne (może je popełnić każdy)

    Kłaniam się w pas
    Jubei

    treść listu, który został wysłany do dziobasa, a który miał być postem
    Szanowny(a) dziobas,

    odpowiadając na Twoje pytanie przytoczę na początku kilka przepisów:

    Art. 4a ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie
    płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.
    (Dz. U. z dnia 1 marca 1993 r.) "1. Przerwanie ciąży może być dokonane
    wyłącznie przez lekarza, w przypadku gdy:
    1)ciąża stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia kobiety ciężarnej,
    2)badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże
    prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo
    nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu,
    3)zachodzi uzasadnione podejrzenie, że ciąża powstała w wyniku czynu
    zabronionego,(...)
    2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 przerwanie ciąży jest
    dopuszczalne do chwili osiągnięcia przez płód zdolności do samodzielnego
    życia poza organizmem kobiety ciężarnej; w przypadku określonym w ust. 1
    pkt 3 lub 4, jeżeli od początku ciąży nie upłynęło więcej niż 12 tygodni.
    3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, przerwania ciąży
    dokonuje lekarz w szpitalu.
    4. Do przerwania ciąży wymagana jest pisemna zgoda kobiety. W przypadku
    małoletniej lub kobiety ubezwłasnowolnionej całkowicie wymagana jest
    pisemna zgoda jej przedstawiciela ustawowego. W przypadku małoletniej
    powyżej 13 roku życia wymagana jest również pisemna zgoda tej osoby. W
    przypadku małoletniej poniżej 13 roku życia wymagana jest zgoda sądu
    opiekuńczego, a małoletnia ma prawo do wyrażenia własnej opinii. W
    przypadku kobiety ubezwłasnowolnionej całkowicie wymagana jest także
    pisemna zgoda tej osoby, chyba że na wyrażenie zgody nie pozwala stan
    jej zdrowia psychicznego. W razie braku zgody przedstawiciela
    ustawowego, do przerwania ciąży wymagana jest zgoda sądu opiekuńczego.
    5. Wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
    stwierdza inny lekarz niż dokonujący przerwania ciąży, chyba że ciąża
    zagraża bezpośrednio życiu kobiety. Okoliczność, o której mowa w ust. 1
    pkt 3, stwierdza prokurator.
    6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, kobieta składa pisemne
    oświadczenie, a ponadto zaświadczenie o odbytej konsultacji u lekarza
    podstawowej opieki zdrowotnej, innego niż dokonujący przerwania ciąży,
    lub u innej wybranej przez siebie uprawnionej osoby. Przerwanie ciąży
    może być dokonane, jeżeli kobieta podtrzymuje zamiar przerwania ciąży po
    upływie 3 dni od konsultacji.
    7. Celem konsultacji, o której mowa w ust. 6, jest w szczególności
    ustalenie sytuacji zdrowotnej i życiowej kobiety, pomoc w rozwiązaniu
    jej problemów, między innymi poprzez wskazanie dostępnych form pomocy
    przysługujących kobietom w związku z ciążą i po urodzeniu dziecka,
    poinformowanie kobiety o ochronie prawnej życia w fazie prenatalnej, o
    aspektach medycznych ciąży oraz przerwania ciąży, a także o środkach i
    metodach antykoncepcyjnych. Za zgodą kobiety w konsultacji może wziąć
    udział jej partner, członkowie rodziny lub inna bliska osoba.
    8. Do prywatnych gabinetów lekarskich, w których dokonuje się przerwania
    ciąży, w zakresie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem
    fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia gabinetu prywatnego,
    oraz w zakresie dotyczącym dokumentacji medycznej i sprawowania kontroli
    nad tymi gabinetami stosuje się odrębne przepisy(...)"

    Art. 152 kk "§ 1. Kto za zgodą kobiety przerywa jej ciążę z naruszeniem
    przepisów ustawy,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto udziela kobiecie ciężarnej pomocy w
    przerwaniu ciąży z naruszeniem przepisów ustawy lub ją do tego nakłania.
    § 3. Kto dopuszcza się czynu określonego w § 1 lub 2, gdy dziecko
    poczęte osiągnęło zdolność do samodzielnego życia poza organizmem
    kobiety ciężarnej,
    podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8."

    Art. 9. § 1 kk "Czyn zabroniony popełniony jest umyślnie, jeżeli sprawca
    ma zamiar jego popełnienia, to jest chce go popełnić albo przewidując
    możliwość jego popełnienia, na to się godzi."

    art. 18 § 3 kk "Odpowiada za pomocnictwo, kto w zamiarze, aby inna osoba
    dokonała czynu zabronionego, swoim zachowaniem ułatwia jego popełnienie,
    w szczególności dostarczając narzędzie, środek przewozu, udzielając rady
    lub informacji(...)"

    Art. 19 § 2 kk "Wymierzając karę za pomocnictwo sąd może zastosować
    nadzwyczajne złagodzenie kary."

    Art. 101 kk "§ 1. Karalność przestępstwa ustaje, jeżeli od czasu jego
    popełnienia upłynęło lat: (...)
    3)10 - gdy czyn stanowi występek zagrożony karą pozbawienia wolności
    przekraczającą 3 lata,
    4)5 - gdy czyn jest zagrożony karą pozbawienia wolności nie
    przekraczającą 3 lat,(...)
    § 3. W wypadkach przewidzianych w § 1 lub 2, jeżeli dokonanie
    przestępstwa zależy od nastąpienia określonego w ustawie skutku, bieg
    przedawnienia rozpoczyna się od czasu, gdy skutek nastąpił."

    Art. 102 kk "Jeżeli w okresie przewidzianym w art. 101 wszczęto
    postępowanie przeciwko osobie, karalność popełnionego przez nią
    przestępstwa ustaje z upływem 5 lat od zakończenia tego okresu."

    *****************
    > Zaluzmy ze jestem kobieta, uzunelam ciaze 08.08.2001r. kiedy sprawa
    > sie przedawni
    *****************
    Poczyńmy kilka zalozen:
    1. Z wypowiedzi wynika,ze kobieta zgodę wyraziła, a więc nie bieżemy pod
    uwagę art. 153 kk.
    2. Usunięcie ciąży nastąpiło "z naruszeniem przepisów ustawy" (patrz
    wyżej art. 4a ustawy o ...). W przeciwnym wypadku nie mielibyśmy do
    czynienia z czynem zabronionym.
    3. przestępstwo spenalizowane w art. 152 kk jest SKUTKOWE (skutek w
    postaci przerwania ciąży należy do jego ustawowych znamion; to
    stwierdzenie jest nam potrzebne ze względu na art. 101 §3 kk)

    Zgodnie zatem z brzmieniem art. 101 kk przedawnienie karalności czynu
    zabronionego nastąpi:

    1) w przypadku gdy dziecko poczęte nie osiągnęło zdolności do
    samodzielnego życia poza organizmem kobiety ciężarnej -----> po 5 latach
    od nastąpienia skutku w postaci przerwania ciąży

    2) w przypadku gdy dziecko poczęte osiągnęło zdolność do
    samodzielnego życia poza organizmem kobiety ciężarnej -----> po 10
    latach od nastąpienia skutku w postaci przerwania ciąży

    Natomiast zgodnie z art. 102 kk, jeżeli w tych okresach wszczęto
    postępowania przeciwko osobie do okresów przedawnienia dolicza się
    jeszcze 5 lat (a więc odpowiednio pkt. 1 --> w sumie 10 lat, pkt. 2 -->
    w sumie 15 lat)

    ***********
    > I kolega ktory porzyczylby mi kase wiedzac mniej wiecej na co
    > tez ryzykuje odsiadke?
    ***********

    Zgodnie z art. 152 §2 kk kolega moglby odpowiadac za pomocnictwo do
    dokonania czynu zabronionego (patrz też art. 18 §3 kk). Skoro wiedział
    "mniej więcej na co" to można by przyjąć założenie, że działał w
    zamiarze ewentualnym (jedna z postaci umyślnego popełnienia czynu
    zabronionego --> patrz art. 9 §1 kk "Czyn zabroniony popełniony jest
    umyślnie, jeżeli sprawca(...)przewidując możliwość jego popełnienia, na
    to się godzi"). Zgodnie z art. 152 §2 pomocnik odpowiada W TAKICH SAMYCH
    GRANICACH jak sprawca. Patrz też art. 19 §2 kk.

    ***********

    Chciałbym jeszcze wyjaśnić kwestię podmiotu tego przestępstwa (kto może
    popełnić ten czyn). Choć nie jest to tematem pytania postawionego przez
    dziobasa, ale mam wrażenie, że należy to wyjaśnić. Otóż NIE ODPOWIADA z
    art. 152 kk kobieta ciężarna, która poddaje się zabiegowi.
    Odpowiedzialności karnej podlege TEN, "KTO ZA ZGODĄ KOBIETY P R Z E R Y
    W A JEJ CIĄŻĘ(...)" (art. 152 §1 kk), a więc nieuczciwy lekarz, etc.
    Pozwolę sobie jeszcze przytoczyć pogląd E. Zielińskiej "
[...]
    podżeganie do pozbawienia jej życia." (Rzeczpospolita 28 kwietna 2000r)

    Pozdrawiam
    Jubei

    koniec cytatu

  • 18. Data: 2003-01-19 13:39:05
    Od: "Przemek Iwan" <p...@v...pl>

    > Cieszę się z postawy pana Przemka Iwana (przede wszystkim merytoryczne
    > podejście do sprawy - to chyba powinno być normą, bo jest to grupa
    > pl.soc.prawo, a nie pl.soc.moralizatorstwo)

    A wiec jednak mozna tu znalesc ludzi podchadzacych do sprawy rzeczowo a nie
    emocjonalnie :)

    >i właściwie jego wyjaśnienia
    > pokrywają się z moim poglądem na sprawę (no i jeszcze ten sam cytat p.
    > E. Zielińskiej:)).

    Bardzo mnie to cieszy :)

    > W kwestiach merytorycznych chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na art. 102
    > kk i skutkowość przestępstwa (wyjaśnienia w cytacie poniżej).

    Sluszna uwaga

> [...]
    > sprawczych form popełnienia czynu zabronionego (to już koncepcja J.
    > Makarewicza) i dlatego kobieta powinna, wg mnie, odpowiadać w granicach

    Niestety dla mnie bede musial zgodzic sie z tym twierdzeniem. Poniewaz dawno
    nie zajmowalem sie prawem karny matewrjalnym to pewne sprawy ulegly zatarciu
    w mojej pamieci :( Analaizujac ten przepis pobierznie oparlem sie na
    zalozeniu ze kobieta nie nalezy do adresatow tego przepisy a tylko jest
    elementem okolicznosci ("za zgoda") i to byl moj pierwszy blad drugi wynikal
    z pierwszego bo skoro kobieta nie byla adresatem to (i tu zkorzystalem z
    opini pani E. Zielinskiej ) sprzeczne z intencja ustawodawcy bylo by karanie
    za podzeganie.

    Co do kwesti adresata. Dokonujac wykladni tego przepisu otrzymujemy
    nastepujace wyrażenie normo ksztaltne: "Kazdemu (swiadczy o tym
    sformulowanie "kto" ) w przypadku zgody kobiety i z naruszenia przepisow
    ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach
    dopuszczalności przerywania ciąży,
    (to sa okolicznosci ) zakazane jest (zakaz) przerywanie ciazy (zachowanie)"
    Otrzymujemy norme merytoryczna.

    Biorac powyzsze na uwage mozna przewidziec taka sytuacje, gdy to sama
    kobieta doprowadzilaby do przerwania ciazy i w tedy ona rowniez nalezalaby
    do adresatow normy - swiadczy o tym sformulowanie "kazdy" tak wiec moglaby
    ona ponosic odpowiedzialnosc karna z mocy tego przepisu (152 kk).
    Sa to byc moze zbyt daleko posuniete dywagacje i byc moze bledne wiec
    prosilbym o ewentualne ich poprawienie :)
    Co do kwesti podzegania to tak jak juz wczesniej stwierdzielm dawno nie
    zajmowalem sie prawem karnym i moj blad wynikal z zapomnienia.Po odsiwezeniu
    pamieci musze sie zgodzic z twierdzeniem pan Jubei ze podzeganie i
    pomocnictwo sa odrebymi od sprastwa formami popelnienia czyny zabronionego
    Bez sporne jest takze powolanie sie na poglady Makarewicza gdyz nie budzi
    watpliwosci fakt, ze to wlasnie majac jego poglady na uwadze ustawodawca
    umiejscowil podzeganie i pomocnictwo w czesci szczegolnej Kodeksu Karnego (a
    nie oparl sie na przyklad na koncepcji norwega Gaze bodajze i nie umiescil
    form pomocnicta i podzegania osobno przy kazdym czynie zabroniony w czesci
    szczegolnej)

    Tak wiec mea culpa :) obiecuje sie poprawic :)

    > Kłaniam się w pas
    > Jubei

    Pozdrawiam serdeczenie
    Przemek Iwan

  • 19. Data: 2003-01-19 17:21:06
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Przemek Iwan napisa_(a):
> [...]
    > do adresatow normy - swiadczy o tym sformulowanie "kazdy" tak wiec moglaby
    > ona ponosic odpowiedzialnosc karna z mocy tego przepisu (152 kk).

    Należałoby zastanowić się co jest przedmiotem chronionym przez ten
    przepis?
    Jeśli tylko zdrowie kobiety to trudno przyjąć, że prawo karne penalizuje
    czyny polegające na szkodzeniu sobie... Przecież jeśli utniesz sobie
    rękę to nikt Cię za to nie będzie ścigał z art.156.
    Jeśli również życie płodu to robi się problem. Ale biorąc pod uwagę
    sformułowanie "kto za zgodą kobiety przerywa _jej_ ciążę z naruszeniem
    przepisów ustawy" raczej niemożliwe, żeby dało się za "kto" podstawić
    kobietę.
    A co do pomocnictwa - co powiecie na argumentację, że art.152 par.2
    będący wyjątkową regulacją podżegania i pomocnictwa do przestępstwa z
    par.1 wyłączają przepisy części ogólnej i kobieta nie podlega
    odpowiedzialności karnej? (to ze skryptu ;) )

    KG

  • 20. Data: 2003-01-19 23:14:37
    Od: dziobas <USUŃ@ANTYSPAM.PL>

    > Mam nadzieje ze odpowiedz na pytanie jest wystarczajaca

    Dzieki, wiecej mi nie trzeba.

    Co to za idiotyczne odpowiedzi sa do tego pytania

    Teoretycznie sa to odpowiedzi, praktycznie to raczej nie.

    pozdrawiam serdecznie i mile ewentualnie kilometry