    From: "Przemek Iwan" <p...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: skrobanka jeszcze raz
    Date: Sun, 19 Jan 2003 14:39:05 +0100

    > Cieszę się z postawy pana Przemka Iwana (przede wszystkim merytoryczne
    > podejście do sprawy - to chyba powinno być normą, bo jest to grupa
    > pl.soc.prawo, a nie pl.soc.moralizatorstwo)

    A wiec jednak mozna tu znalesc ludzi podchadzacych do sprawy rzeczowo a nie
    emocjonalnie :)

    >i właściwie jego wyjaśnienia
    > pokrywają się z moim poglądem na sprawę (no i jeszcze ten sam cytat p.
    > E. Zielińskiej:)).

    Bardzo mnie to cieszy :)

    > W kwestiach merytorycznych chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na art. 102
    > kk i skutkowość przestępstwa (wyjaśnienia w cytacie poniżej).

    Sluszna uwaga

    > 2)stwierdzenia dotyczące podżegania, które wysnuwa autorka, wydają się
    > rzeczywiście nieuprawnione (i tu rację ma, wg mnie, p. Marcin Dębowski),
    > gdyż w polskim prawie karnym podżeganie, pomocnictwo są ODRĘBNYMI od
    > sprawczych form popełnienia czynu zabronionego (to już koncepcja J.
    > Makarewicza) i dlatego kobieta powinna, wg mnie, odpowiadać w granicach
    > swego zawinienia.

    Niestety dla mnie bede musial zgodzic sie z tym twierdzeniem. Poniewaz dawno
    nie zajmowalem sie prawem karny matewrjalnym to pewne sprawy ulegly zatarciu
    w mojej pamieci :( Analaizujac ten przepis pobierznie oparlem sie na
    zalozeniu ze kobieta nie nalezy do adresatow tego przepisy a tylko jest
    elementem okolicznosci ("za zgoda") i to byl moj pierwszy blad drugi wynikal
    z pierwszego bo skoro kobieta nie byla adresatem to (i tu zkorzystalem z
    opini pani E. Zielinskiej ) sprzeczne z intencja ustawodawcy bylo by karanie
    za podzeganie.

    Co do kwesti adresata. Dokonujac wykladni tego przepisu otrzymujemy
    nastepujace wyrażenie normo ksztaltne: "Kazdemu (swiadczy o tym
    sformulowanie "kto" ) w przypadku zgody kobiety i z naruszenia przepisow
    ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach
    dopuszczalności przerywania ciąży,
    (to sa okolicznosci ) zakazane jest (zakaz) przerywanie ciazy (zachowanie)"
    Otrzymujemy norme merytoryczna.

    Biorac powyzsze na uwage mozna przewidziec taka sytuacje, gdy to sama
    kobieta doprowadzilaby do przerwania ciazy i w tedy ona rowniez nalezalaby
    do adresatow normy - swiadczy o tym sformulowanie "kazdy" tak wiec moglaby
    ona ponosic odpowiedzialnosc karna z mocy tego przepisu (152 kk).
    Sa to byc moze zbyt daleko posuniete dywagacje i byc moze bledne wiec
    prosilbym o ewentualne ich poprawienie :)
    Co do kwesti podzegania to tak jak juz wczesniej stwierdzielm dawno nie
    zajmowalem sie prawem karnym i moj blad wynikal z zapomnienia.Po odsiwezeniu
    pamieci musze sie zgodzic z twierdzeniem pan Jubei ze podzeganie i
    pomocnictwo sa odrebymi od sprastwa formami popelnienia czyny zabronionego
    Bez sporne jest takze powolanie sie na poglady Makarewicza gdyz nie budzi
    watpliwosci fakt, ze to wlasnie majac jego poglady na uwadze ustawodawca
    umiejscowil podzeganie i pomocnictwo w czesci szczegolnej Kodeksu Karnego (a
    nie oparl sie na przyklad na koncepcji norwega Gaze bodajze i nie umiescil
    form pomocnicta i podzegania osobno przy kazdym czynie zabroniony w czesci
    szczegolnej)

    Tak wiec mea culpa :) obiecuje sie poprawic :)

    > Kłaniam się w pas
    > Jubei

    Pozdrawiam serdeczenie
    Przemek Iwan