  • 1. Data: 2004-10-18 19:42:40
    Temat: sąd właściwy miejscowo?
    Od: "romek" <r...@a...com.pl>

    witam
    mam problem z lokalizacją właściwego miejscowo sądu w sprawie złożenia
    wniosku o wydanie nakazu zapłaty.
    Firma z miasta A wykonywała usługi wyjazdowe w miejscowościach B, C, D...
    (opisy lokalizacji usług są na fakturach) dla firmy z miasta X. Czy mogę
    złożyć pozew przed "moim" A lokalizacyjnie sądem jako miejscem nie
    wywiązania się z obowiązku płatności i miejscem wystawienia faktur? Czy też
    należy to uczynić przed sądem właściwym lokalizacyjnie dla dłużnika, czy
    może przed sądami gdzie usługi wykonywano?
    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-10-19 13:22:19
    Temat: Re: sąd właściwy miejscowo?
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "romek" <r...@a...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > należy to uczynić przed sądem właściwym lokalizacyjnie dla dłużnika, czy
    > może przed sądami gdzie usługi wykonywano?

    Jeśli dochodzisz zapłaty za wykonanie umowy o świadczenie usług spróbowałbym
    złożyć pozew do sądu siedziby Twojego przedsiębiorstwa, z powołaniem się na
    art 34 kpc w związku z art 454 kc, mając w zanadrzu poniższe orzeczenie i
    uzasadniając właściwość w treści pozwu.

    Art. 34. Powództwo o ustalenie istnienia umowy, o jej wykonanie, rozwiązanie
    lub unieważnienie, jako też o odszkodowanie z powodu niewykonania lub
    nienależytego wykonania umowy wytoczyć można przed sąd miejsca jej
    wykonania. W razie wątpliwości miejsce wykonania umowy powinno być
    stwierdzone dokumentem.

    Art. 454. § 1. Jeżeli miejsce spełnienia świadczenia nie jest oznaczone ani
    nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione w
    miejscu, gdzie w chwili powstania zobowiązania dłużnik miał zamieszkanie lub
    siedzibę. Jednakże świadczenie pieniężne powinno być spełnione w miejscu
    zamieszkania lub w siedzibie wierzyciela w chwili spełnienia świadczenia;
    jeżeli wierzyciel zmienił miejsce zamieszkania lub siedzibę po powstaniu
    zobowiązania, ponosi spowodowaną przez tę zmianę nadwyżkę kosztów
    przesłania.
    § 2. Jeżeli zobowiązanie ma związek z przedsiębiorstwem dłużnika lub
    wierzyciela, o miejscu spełnienia świadczenia rozstrzyga siedziba
    przedsiębiorstwa.

    1991.11.08 postanow. SN II CO 16/91 OSNC 1993/3/40

    Określone w art. 454 § 2 k.c. miejsce spełnienia świadczenia należy rozumieć
    w ten sposób, że świadczenie pieniężne powinno być spełnione w zasadzie w
    miejscu zamieszkania lub siedzibie wierzyciela; jeżeli jednak wierzyciel
    prowadzi przedsiębiorstwo i zobowiązanie ma związek z tym przedsiębiorstwem,
    o miejscu spełnienia świadczenia rozstrzyga siedziba przedsiębiorstwa.

    Właściwym sądem jest oczywiście również sąd X jako właściwości ogólnej
    (siedziby pozwanego)oraz uważam że także sądy B,C,D (miejsce wykonania
    umowy).

    Myslę że ważne w tym przypadku jest uzasadnienie właściwości w pozwie, no i
    stanowisko strony przeciwnej w zakresie kwestionowania tej właściwości.

    pzdr

  • 3. Data: 2004-10-19 14:52:07
    Od: "romek" <r...@a...com.pl>

    > Myslę że ważne w tym przypadku jest uzasadnienie właściwości w pozwie, no
    > stanowisko strony przeciwnej w zakresie kwestionowania tej właściwości.

    dzięki wielkie - czyli teoretycznie mogę u siebie - to mi uprości życie
    i jeszcze pytanie natury praktycznej: gdzie na dzień dzisiejszy sprawy
    szybciej są załatwiane - w Katowicach czy Warszawie?

  • 4. Data: 2004-10-20 07:01:35
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    > dzięki wielkie - czyli teoretycznie mogę u siebie - to mi uprości życie
    > i jeszcze pytanie natury praktycznej: gdzie na dzień dzisiejszy sprawy
    > szybciej są załatwiane - w Katowicach czy Warszawie?

    Sąd pracy napewno działa o wiele szybciej w Katowicach, ale co do sądów
    cywilnych nie wiem, chociaż z informacji prasowych wynika że warszawskie
    mają największe zaleglości... Z drugiej jednak strony samo wydanie nakazu
    zapłaty nie powinno trwać zbyt długo nawet w Warszawie, gorzej jak strona
    przeciwna będzie jednak chciała doprowadzić do procesu.