  • 1. Data: 2003-08-19 10:18:16
    Temat: rozwiazanie umowy kredytowej
    Od: "gabi" <g...@r...net>

    witam
    czy jezeli w umowie kredytowej znajduje sie pkt:
    W przypadku niedotrzyamnia przez kredytobiorce warunkow udzielenia kredytu
    (...) bank ma prawo wypowiedziec,z zachowaniem 30 dniowego terminu
    wypowiedzenia kredytu w calosci lub czesci ustalajac nowy (ostateczny)
    termin platnosci calego zadluzenia z tytulu kredytu wraz z odsetkami
    umownymi. (...)

    to w przypadku powstania zaleglosci ze splatami pismo "Wezwanie do zapłaty"
    dot. nakazu splaty calej kwoty kredytu w terminie 7 dni od daty otrzymania
    pisma nalezy traktowac jako rozwiazanie umowy kredytowej?
    ten sam regulamin zawiera rowniez pkt, iz " o dokonaniu czynnosci (z pkt o
    ktorym pisalam powyzej)
    (...) oraz o wystawieniu bankowego tytulu egzekucyjnego bank zawiadamia
    (listem poleconym) kradytobiorce i poreczycieli"

    dodatkowo:
    po pismie z banku zostala wyslana prosba o rozlozenie kwoty ostatecznej na
    raty i w odpowiedzi bank zgodzil sie na to w drodze "ostatniej szansy
    ugodowego rozwiazania problemu zadluzenia"

    po splacie kwoty przedstawionej w "wezwaniu do zaplaty" (ok 8000 rozbite na
    raty po 900 zl)okazalo sie iz nalezy jeszcze doplacic ponad 1700 zl odsetek
    windykacyjnych

    regulamin kredytu zawiera wpeawdzie pkt informujacy iz "od niesplaconego w
    umownym terminie kredytu bank pobiera odsetki za opoznienie wedlug (...)"
    jednak po ugodzie wszystkie "raty" byly spalacne terminowo i kredyt w
    efekcie zostal splacony z rocznym wyprzedzeniem

    czy mozna stwierdzic, ze bank nieslusznie naliczyl odsetki windykacyjne?
    ponadto w oddziale banku nie potrafia niczego konkretnie wyjasnic a centrum
    kredytowe uparcie nie chce przeslac dokladnego rozliczenia kredytu

    z powazaniem
    Gabi

    ---

  • 2. Data: 2003-08-19 13:19:13
    Temat: Re: rozwiazanie umowy kredytowej
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "gabi" <g...@r...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > dot. nakazu splaty calej kwoty kredytu w terminie 7 dni od daty otrzymania
    > pisma nalezy traktowac jako rozwiazanie umowy kredytowej?

    IMO nie. Jeżeli więc np. bank uznał umowę za rozwiązaną i naliczał odsetki
    karne od całości kredytu a nie od zaległych rat - mogły powstać bezprawne
    różnice na twoją niekorzyść.

> [...]
    > efekcie zostal splacony z rocznym wyprzedzeniem
    > czy mozna stwierdzic, ze bank nieslusznie naliczyl odsetki windykacyjne?

    trzeba usiąść sobie z kalkulatorem w ręku i wszystko dokładnie wyliczyć
    opierając się na umowach, regulaminach,tabelach opłat i prowizji, dowodach
    przelewu - ciężka fucha ale bez tego się nie obejdzie. Jeżeli wyjdą
    różnice - pozwać bank !

    > ponadto w oddziale banku nie potrafia niczego konkretnie wyjasnic a
    centrum
    > kredytowe uparcie nie chce przeslac dokladnego rozliczenia kredytu

    jeżeli nie ma tego w umowie ani w regulaminie - nie można chyba zmusić banku
    do wydruku historii rachunku kredytowego

    ciekawe co to za bank?

    Burenezo

  • 3. Data: 2003-08-19 13:52:47
    Od: "Wojciech" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tom" <...@f...pl> napisał w wiadomości

    > IMO nie. Jeżeli więc np. bank uznał umowę za rozwiązaną i naliczał odsetki
    > karne od całości kredytu a nie od zaległych rat - mogły powstać bezprawne
    > różnice na twoją niekorzyść.

    Bank nie może "uznać" umowy za rozwiązaną. Jeśli bank wypowiada umowę musi
    zrobić to pisemnie z zachowaniem 30 dniowego terminu wypowiedzenia.
    Jeśli nie było wypowiedzenia a tylko wezwanie do zapłaty całej kwoty w
    terminie 7 dni, wezwanie było nieprawne.

    > na
    > odsetek

    Chyba im nie zapłaciłaś. Należy wnioskować o umorzenie.

    > centrum
    >
    > jeżeli nie ma tego w umowie ani w regulaminie - nie można chyba zmusić
    banku
    > do wydruku historii rachunku kredytowego

    Bank musi przysłać rozliczenie. Może zrobić to odpłatnie - ceny ustalone w
    tabeli opłat o prowizji - ale rozliczyć kredyt musi.

    Czy napisałaś do nich chociaż jedno pismo? jeśli wszystko załatwiasz "na
    gęgę" to nie dziwię się efektom.

    > ciekawe co to za bank?

    Właśnie, interesujące.

    Pozdrawiam

    Wojciech

  • 4. Data: 2003-08-19 17:45:54
    Od: "gabi" <g...@r...net>

    > Chyba im nie zapłaciłaś. Należy wnioskować o umorzenie.

    nie , nie zaplacilam

> [...]
    > tabeli opłat o prowizji - ale rozliczyć kredyt musi.
    >
    > Czy napisałaś do nich chociaż jedno pismo? jeśli wszystko załatwiasz "na

    w pismie do centrum kredytowego byla prosba o rozpisanie kredytu i
    rozpisali(!):
    naleznosc glowna tyle a tyle
    odsetki windykacyjne tyle a tyle
    koszty - na szczescie tu bylo 0
    tylko ze nie o to przeciez chodzilo, w dalszym ciagu nie wiemy skad im sie
    te kwoty wziely

    w pismie tym napisali tez o odsetkach lombardowych powiekszonych o marze
    banku (29pkt)
    o czym nie pisali wczesniej w pismie "ugodowym", fakt bylo o tym w
    regulaminie ale nie wiedzialam ze kredyt jest windykowany i zostaja one
    doliczane

    (dla porownania: pisalam juz o tej sprawie na grupe 06-08-03 "rozliczenie
    kredytu bankowego - dosc dlugie - tam jest troche wiecej "wody" - od tego
    czasu przetrawilam regulamin a maz probowal jeszcze dogadac sie
    telefonicznie z centrum kredytowym - teraz znow wyslemy do nich pisemko )

    > ciekawe co to za bank?
    >
    >Właśnie, interesujące.

    Bank Zachodni WBK SA

    dziekuje za odpowiedzi
    Gabi

    ---

  • 5. Data: 2003-08-19 18:07:57
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    > banku
    > >

    > Bank musi przysłać rozliczenie. Może zrobić to odpłatnie - ceny ustalone w
    > tabeli opłat o prowizji - ale rozliczyć kredyt musi.
    rozliczyć musi owszem - ale dopiero po jego spłacie (czyli po zapłaceniu
    spornej kasy)
    rozliczenie te może być mało szczegółowe np: kapitał:10000zł, naliczone
    odsetki 4563zł, suma spłat:14563 saldo:0
    w takim wypadku jako materiał służący do kontroli prawidłowości wyliczeń
    banku niewiele da

    burenezo

  • 6. Data: 2003-08-21 07:32:33
    Od: "Wojciech" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik "burenezo" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odsetki 4563zł, suma spłat:14563 saldo:0
    > w takim wypadku jako materiał służący do kontroli prawidłowości wyliczeń

    Jeżeli zażyczysz sobie po prostu rozliczenia to owszem, takie ono będzie,
    ale jeśli złożysz pisemny wniosek o
    - szczegółową analitykę udzielonego kredytu od dnia zawarcia umowy do dnia
    odpowiedzi na niniejsze pismo wraz z rozliczeniem i opisem dokonanych wpłat,
    - szczegółową analitykę istniejącego zadłużenia z podziałem na kapitał
    należny, kapitał zapadły, odsetki naliczone, odsetki zapadłe, odsetki karne
    i inne koszty na dzień sporządzania przez Państwa odpowiedzi,
    - podanie stawek oprocentowania w poszczególnych miesiącach kredytu, w tym
    dla kapitału należnego i zapadłego,

    oraz podasz dokładny termin, w którym bank ma to zrobić - odpłatnie lub
    nie - bank to zrobi.
    A jeśli zignoruje, to pisze się do Komisji Nadzoru Bankowego skargę. No i
    bank przysłya rozliczenie. To nie jest tajne. Każdy ma prawo wiedzieć jak
    wierzyciel rozlicza jego kredyt.
    A że bank nie chce ... no cóż bank z reguły nic nie chce jeśli się go nie
    przymusi. Chce tylko brać kasę a cała reszta to już problem.

    Pozdrawiam
    Wojciech