  • 1. Data: 2003-08-19 10:04:12
    Temat: Kursu korespondencyjny uprawnieniem do renty rodzinnej ?
    Od: "Adam Zeinowski" <a...@w...pl>

    Witam uprzejmnie.

    Mam pewne pytanie z zakresu ubezpieczen spolecznych.

    Znajomy pobiera rente rodzinna po zmarlym ojcu. We wrzesniu 2003 konczy studia
    magisterskie i renta zostanie wstrzymana. Ustawowe 25 lat konczy w polowie
    stycznia 2004 roku. Znalazlem w internecie dosc ciekawy tekst, z ktorego
    wynika, ze prawo do renty (przez najblizsze 5 miesiecy, czyli do ukonczenia 25
    lat) przysluguje mu m.in. na podstawie pobierania kursow korespodnecyjnych,
    jezykowych, itd. w dowolnym osrodku .

    Oto ten tekst:

    ---------------------------
    Stosownie do przepisów art. 68 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach
    rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. nr 162, poz. 1118 ze zm.) &#8211;

    dzieci w wieku powyżej 16 lat mają prawo do renty rodzinnej pod warunkiem
    nauki w szkole, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia wieku 25 lat.
    Jeżeli dziecko skończyło 25 lat, będąc na ostatnim roku studiów w szkole
    wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego roku
    studiów.

    Do renty rodzinnej uprawnia kształcenie się w formach szkolnych i
    pozaszkolnych, które może odbywać się w systemie stacjonarnym, zaocznym,
    wieczorowym, korespondencyjnym, a także eksternistycznym.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Zgodnie z par. 8 rozporządzenia ministra edukacji narodowej oraz ministra
    pracy i polityki socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i
    warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego

    orosłych (Dz.U. nr 103, poz. 472 ze zm.) &#8211; podstawowymi formami kształcenia,

    dokształcania, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych są:
    &#8226; studia podyplomowe,
    &#8226; kursy,
    ^^^^^^
    &#8226; seminaria.

    W związku z tym należy uznać, że nauka na studiach podyplomowych, jako
    pozaszkolna forma kształcenia, uprawnia do pobierania renty rodzinnej, o ile
    nauka na tych studiach trwa co najmniej 3 miesiące oraz osoba uprawniona do
    renty rodzinnej nie ukończyła 25 lat.

    Osoba, która nie ukończyła 25 lat, ucząca się na studiach podyplomowych
    trwających co najmniej 3 miesiące, ma prawo do renty rodzinnej, o ile są
    spełnione pozostałe warunki niezbędne do jej przyznania.
    ---------------------------

    Czy sznowni gropowicze sa w stanie zrewidowac ten poglad ?

    Z gory dziekuje w imieniu kolegi za pomoc i pozdrawiam.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-08-19 13:29:18
    Od: "Marcin Jackowski" <m...@p...pl>

    > Jeżeli dziecko skończyło 25 lat, będąc na ostatnim roku studiów w szkole
    > wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego roku
    > studiów.

    Mnie ciekawi kiedy obowiazuje zdanie "bedac na ostatnim roku studiow"?
    Czy okres wakacyjny pomiedzy przedostatnim, a ostatnim rokiem
    studiow przynalezy do ostatniego roku? Chodzi o sytuacje, gdy poierajacy
    rente rodzinna konczy 25 lat w okresie wakacyjnym.

    Marcin

  • 3. Data: 2003-08-19 16:27:17
    Od: "bAnan" <n...@n...pl>

    Marcin Jackowski wrote:
> [...]
    > studiow przynalezy do ostatniego roku? Chodzi o sytuacje, gdy
    > poierajacy rente rodzinna konczy 25 lat w okresie wakacyjnym.

    do 30.09 jest rok "biezacy", od 01.10 "nowy"

    --
    pozdro, bAnan