  • 1. Data: 2005-06-20 21:01:58
    Temat: przedawnienie weksla
    Od: "Benjamin" <k...@o...pl>

    Mam dłużnika, któremu w dniu 25.04.2001r. została wypowiedziana umowa kredytowa.
    Wypowiedzenie
    odebrał dłużnik główny i poręczyciele wekslowi. W sprawie dłuznika głównego było
    prowadzone
    postępowanie egzekucyjne, które zostało umorzone. Od poręcztycieli wekslowych nigdy
    nikt nie
    dochodził roszczeń. Weksel w dalszym ciągu nie został wypełniony. Czy w tej sytuacji
    można dochodzić
    spłaty zadłużenia od poręczycieli wekslowych ? Czy sprawa jest już przedawniona?
    Wg prawa wekslowego po 3 latach od wypełnienia weksla jest mowa o przedawnieniu, ale
    weksel nie był
    wypełniony.
    Proszę o pomoc w powyższej sprawie

    Ania

  • 2. Data: 2005-06-20 21:13:45
    Temat: Re: przedawnienie weksla
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    przedawniona?
    > Wg prawa wekslowego po 3 latach od wypełnienia weksla jest mowa o

    Weksel własny przedawnia się w ciągu trzech lat od dnia płatności (wobec
    wystawcy i jego poręczycieli). Jak wpiszesz datę płatności na 2154r., to
    przedawni się w roku 2157.

    Ale: zgodnie z linią orzecznictwa, nie można dochodzić należności wekslem,
    który był kiedyś in blanco, jeśli wierzytelność, którą ten weksel zabezpiecza
    jest już przedawniona.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2005-06-20 23:03:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    wekslem,
    > który był kiedyś in blanco, jeśli wierzytelność, którą ten weksel

    Mógłbyś to orzecznictwo przytoczyć. Jestem akurat tego samego zdania, o
    Ty, ale doszedłem do tego inaczej. Ten argument by się bardzo mi
    przydał - no nie mi, tylko komuś, komu chcę pomóc akurat :-)

  • 4. Data: 2005-06-20 23:10:48
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ty, ale doszedłem do tego inaczej. Ten argument by się bardzo mi
    > przydał - no nie mi, tylko komuś, komu chcę pomóc akurat :-)

    1. W jaki inny sposób do tego doszedłeś? :)

    2. Na ten temat pisałem na grupie niemal dokładnie rok temu. Oto co
    przypomniał mi google:

    Orzeczenie SN VI CZ 1322/39 z 08.06.1938r. - Teza: Weksel gwarancyjny traci
    moc, jeżeli roszczenie, na którego zabezpieczenie weksel został dany wygasło
    przez przedawnienie.

    Wyrok SN I CR 63/70 z 10.04.1970r. - Teza: Jeżeli wystawca weksla in blanco
    wydanego dla zabezpieczenia roszczeń wykaże, że weksel został wypełniony przez
    posiadacza datą płatności wykraczającą poza okres terminu przedawnienia
    (perkluzji) roszczenia, które weksel ten zabezpieczał, to gdy nie zachodzą
    szczególne okoliczności uzasadniające prolongatę płatności np. wynikające z
    umowy stron, zarzut taki z reguły uzasadnia naruszenie przepisu art. 10 prawa
    wekslowego, co prowadzi do uchylenia nakazu zapłaty i oddalenia powództwa
    wekslowego...

    Wyrok SN I PR 407/70 z 18.11.1970r. - Teza: Weksel gwarancyjny nie jest
    wekslem
    abstrakcyjnym lecz wekslem gwarantującym wykonanie zobowiązania, a
    więc "kauzalnym". Odpowiedzialność poręczycieli nie jest odpowiedzialnością
    samoistną, lecz wtórną - wynikającą z odpowiedzialności dłużnika...

    wyrok SN V CKN 264/00 z 31.05.2001r. - Teza: 1. W wypadku wystawienia weksla
    mającego na celu zabezpieczenie wierzytelności, zobowiązanie cywilne wystawcy
    nie wygasa, lecz istnieje nadal. Wskutek tego wierzycielowi przysługuje, obok
    roszczenia pierwotnego wynikającego ze stosunku cywilnoprawnego, nowe
    roszczenie oparte na wekslu. Przedmiot obu roszczeń jest jednak ten sam i
    zaspokojenie wierzyciela następuje tylko raz, przy czym z chwilą zaspokojenia
    wygasa zobowiązanie dłużnika i wierzyciel powinien zwrócić mu weksel. Jeśliby
    dochodził wierzytelności wekslowej, to spotkałby się z zarzutem, że
    wierzytelność, na której zabezpieczenie został wystawiony weksel, nie
    istnieje,
    a zatem zobowiązanie wekslowe także wygasło. Ponieważ weksel jedynie
    zabezpiecza wierzytelność cywilną, przeto dłużnikowi przysługują przeciwko
    roszczeniu wekslowemu te wszystkie zarzuty, jakie mu przysługują przeciwko
    roszczeniu cywilnemu...

    Na razie tyle.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2005-06-21 06:22:07
    Od: g...@p...onet.pl

    Dzieki. Ja też przy okazji skorzystałem z wiedzy. A co kiedy weksel odda sie do
    dyskonta w banku np?

  • 6. Data: 2005-06-21 06:46:49
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Dzieki. Ja też przy okazji skorzystałem z wiedzy. A co kiedy weksel odda
    sie do
    > dyskonta w banku np?

    To dostaniesz pieniądze, pomniejszone o odsetki dyskontowe. W Polsce
    przeważa dyskonto z prawem regresu do podawcy (dyskontera) - w przypadku
    niewypłacalności wystawcy (trasata) to właśnie dyskonter musi spłacić
    weksel.

    L.

  • 7. Data: 2005-06-21 09:48:37
    Od: t...@p...onet.pl

    > Użytkownik <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > sie do
    >

    >  To dostaniesz pieniądze,

    a co dalej z wekslem?
    jakby go tak w dobrej wierze puścic w obieg?
    na podst. art.10 nie będzie mozna podnieść zarzutu wypełnienia niezgodnie z
    porozumieniem
    na podst art. 17 uciąć relację z remitentem

    i moim zdaniem można powalczyć
    oczywiście licząc się z osobnym roszczeniem dłużnika do remitenta
    ale wtedy pieniądze będą po już "właściwej stronie"

    pozdr
    Traaq

  • 8. Data: 2005-06-21 11:12:39
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > oczywiście licząc się z osobnym roszczeniem dłużnika do remitenta
    > ale wtedy pieniądze będą po już "właściwej stronie"

    Ale to odnośnie wątku z dyskontem weksla w banku? Napisz coś więcej, bo
    związku nie widzę :)

    A co do puszczenia weksla w obieg - masz rację. I dlatego na wekslu powinna
    być przynajmniej wzmianka, że jest do niego umowa wekslowa. Wtedy nabywca nie
    będzie mógł się powoływać na swoją dobrą wiarę, jeśli z umową się nie zapoznał.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2005-06-21 11:14:50
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    nie
    > będzie mógł się powoływać na swoją dobrą wiarę, jeśli z umową się nie

    A tak poza tym to weksle in blanco powinny być wystawiane wyłącznie z
    zakazem indosowania. Co to za poroniony pomysł, aby dopuszczać kursowanie
    weksla in blanco na drodze indosu...

    L.

  • 10. Data: 2005-06-21 12:43:56
    Od: t...@p...onet.pl

    > Co to za poroniony pomysł, aby dopuszczać kursowanie
    > weksla in blanco na drodze indosu...

    mówią, że takie jest życie i pewnego rodzaju ludzi nie sieją.

    dzieki takiej sytuacji jeden gapcio co przegapił terminy przedawnienia może w
    miarę skutecznie podskubac drugiego gapcia co przegapił zastrzeżenie indosu.

    pozdr
    Traaq