    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przedawnienie weksla
    Date: 21 Jun 2005 01:10:48 +0200

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > wekslem,
    > zabezpiecza
    >
    > Mógłbyś to orzecznictwo przytoczyć. Jestem akurat tego samego zdania, o
    > Ty, ale doszedłem do tego inaczej. Ten argument by się bardzo mi
    > przydał - no nie mi, tylko komuś, komu chcę pomóc akurat :-)

    1. W jaki inny sposób do tego doszedłeś? :)

    2. Na ten temat pisałem na grupie niemal dokładnie rok temu. Oto co
    przypomniał mi google:

    Orzeczenie SN VI CZ 1322/39 z 08.06.1938r. - Teza: Weksel gwarancyjny traci
    moc, jeżeli roszczenie, na którego zabezpieczenie weksel został dany wygasło
    przez przedawnienie.

    Wyrok SN I CR 63/70 z 10.04.1970r. - Teza: Jeżeli wystawca weksla in blanco
    wydanego dla zabezpieczenia roszczeń wykaże, że weksel został wypełniony przez
    posiadacza datą płatności wykraczającą poza okres terminu przedawnienia
    (perkluzji) roszczenia, które weksel ten zabezpieczał, to gdy nie zachodzą
    szczególne okoliczności uzasadniające prolongatę płatności np. wynikające z
    umowy stron, zarzut taki z reguły uzasadnia naruszenie przepisu art. 10 prawa
    wekslowego, co prowadzi do uchylenia nakazu zapłaty i oddalenia powództwa
    wekslowego...

    Wyrok SN I PR 407/70 z 18.11.1970r. - Teza: Weksel gwarancyjny nie jest
    wekslem
    abstrakcyjnym lecz wekslem gwarantującym wykonanie zobowiązania, a
    więc "kauzalnym". Odpowiedzialność poręczycieli nie jest odpowiedzialnością
    samoistną, lecz wtórną - wynikającą z odpowiedzialności dłużnika...

    wyrok SN V CKN 264/00 z 31.05.2001r. - Teza: 1. W wypadku wystawienia weksla
    mającego na celu zabezpieczenie wierzytelności, zobowiązanie cywilne wystawcy
    nie wygasa, lecz istnieje nadal. Wskutek tego wierzycielowi przysługuje, obok
    roszczenia pierwotnego wynikającego ze stosunku cywilnoprawnego, nowe
    roszczenie oparte na wekslu. Przedmiot obu roszczeń jest jednak ten sam i
    zaspokojenie wierzyciela następuje tylko raz, przy czym z chwilą zaspokojenia
    wygasa zobowiązanie dłużnika i wierzyciel powinien zwrócić mu weksel. Jeśliby
    dochodził wierzytelności wekslowej, to spotkałby się z zarzutem, że
    wierzytelność, na której zabezpieczenie został wystawiony weksel, nie
    istnieje,
    a zatem zobowiązanie wekslowe także wygasło. Ponieważ weksel jedynie
    zabezpiecza wierzytelność cywilną, przeto dłużnikowi przysługują przeciwko
    roszczeniu wekslowemu te wszystkie zarzuty, jakie mu przysługują przeciwko
    roszczeniu cywilnemu...

    Na razie tyle.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz