  • 1. Data: 2005-06-20 21:25:09
    Temat: renta rodzinna a umowa o prace...
    Od: Tomasz Antkowiak <a...@o...usunto.pl>

    witam wszytskich!

    uprzejmie prosze o pomoc w rozwianiu moich watpliwosci...mianowicie
    sytuacja wyglada nastepujaco:
    wlasnie koncze studia i rozpoczynam prace zarobkowa, od 1 lipca mam
    podjac prace (narazie na czas okreslony - 2 miesiece)
    jako student, od niespelna roku otrzymywalem z tytulu smierci Mamy rente
    rodzinna, ktora zostala mi przyznana do konca wrzesnia biezacego roku

    pytanie moje brzmi, czy podejmujac prace automatycznie strace prawo do
    pobierania tego swiadczenia? jesli tak, to czy istnieje mozliwosc
    (oczywiscie zgodna z prawem) aby tak sie nie stalo (pierwsze 2 miesiace
    bede otrzymywal minimalne wynagrodzenie co z bolem starczy na wynajecie
    czegos do mieszkania, stad wolalbym nie stracic renty az do wrzesnia)

    jakie mam mozliwosci? z gory bardzo dziekuje za wyjasnienia. Pozdrawiam

    Ps. przepraszam, jesli moje pytania jest trywialne, niestety niemam
    pojecia zadnego ani gdzie szukac odpowiedzi ani tymbardziej jaka ona jest

    --
    Tomasz Antkowiak
    antek VW 1500'66 Brown Sugar www.brownsugar.friko.pl

  • 2. Data: 2005-06-20 21:32:35
    Temat: Re: renta rodzinna a umowa o prace...
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > pytanie moje brzmi, czy podejmujac prace automatycznie strace prawo do
    > pobierania tego swiadczenia?

    Nie. Musialbys zarobic przez te dwa miesiace kwote rowna 9 x 130%
    przecietnego wynagrodzenia /dlatego ze kwote progowa mozna rozliczac w
    stosunku calego okresu pobierania siwadczenia czyli do wrzesnia tj 9mcy/. Z
    tego co piszesz nie grozi Ci to.

    Bedziesz tylko musial do konca lutego roku nastepnego zlozyc zusowi
    oswiadczenie o dochodach osiagnietych w roku za ktory pobierales
    swiadczenie.

    Dan.

    Dan

  • 3. Data: 2005-06-20 21:45:52
    Od: Tomasz Antkowiak <a...@o...usunto.pl>

    dan napisał(a):

> [...]
    >
    > Bedziesz tylko musial do konca lutego roku nastepnego zlozyc zusowi
    > oswiadczenie o dochodach osiagnietych w roku za ktory pobierales

    ok rozumiem...narazie ;)

    a co jesli po uplywie tych 2 miesiecy pracodawca zdecyduje aby zatrudnic
    mnie na stale i moje wynagrodzenie wzrosnie? podejrzewam ze nie bedzie
    to mialo wplywu juz poniewaz okres pobierania swiadczenia z ZUS'u
    skonczy sie, no ale lepiej jednak miec pewnosc:) stad moje pytania:)

  • 4. Data: 2005-06-20 21:58:32
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > mialo wplywu juz poniewaz okres pobierania swiadczenia z ZUS'u skonczy
    > sie, no ale lepiej jednak miec pewnosc:) stad moje pytania:)

    Jezeli w roku w ktorym otrzymujesz swiadczenie uzyskasz z innych zrodel
    przychod nie przekraczajacy 15 tys zl /w przyblizeniu/ to swiadczenie nie
    ulega zmianie, jezeli zarobisz miedxy 15 tys a 28 tys /w przyblizeniu/ to
    swiadczenie ulegnie zmniejszeniu o kworte przekroczenia / bedziesz musial
    zwrocic tyle ile przekroczyles ponad 15 tys/. Jesli zarobisz ponad 28 tys
    bedziesz musial zwrocic swiadczenie. Kwoty przy zalozeniu ze pobierasz rente
    przez 9 mcy.

    Od wrzesnia do grudnia mozesz wiec zarobic 15 tys brutto /zakladajac ze
    wczesniej nie miales zadnych przychodow/

    Dan

  • 5. Data: 2005-06-20 22:05:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dan wrote:

> [...]
    >
    > Od wrzesnia do grudnia mozesz wiec zarobic 15 tys brutto /zakladajac ze
    > wczesniej nie miales zadnych przychodow/

    Dan, a jak się ma to do faktu, że on właśnie skończył studia?

  • 6. Data: 2005-06-20 22:06:41
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    a tak w ogole jesli nie masz jeszcze 25 lat to skladaj papiery na byle
    uczelnie i byle kierunek. Pociagniesz drugie studia rok /nawet pol/ i
    bedziesz dostawal rente do konca 25 r.z. A przy tym bedziesz se zarabial.
    Jak zarobisz za duzo to ci pomniejsza rente. Jak nie to dostaniesz ja w
    calosci.Tak czy inaczej zawsze to kasa.

    Dan

  • 7. Data: 2005-06-20 22:10:20
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Dan, a jak się ma to do faktu, że on właśnie skończył studia?

    Renta przysluguje do konca roku akademickiego, w ktorym uprawniony konczy
    studia, chyba ze wczesniej zostanie skreslony.

    Dan.

  • 8. Data: 2005-06-20 22:13:17
    Od: Tomasz Antkowiak <a...@o...usunto.pl>

    dan napisał(a):

    > Renta przysluguje do konca roku akademickiego, w ktorym uprawniony konczy
    > studia, chyba ze wczesniej zostanie skreslony.

    dziekuje!!

  • 9. Data: 2005-06-20 22:39:28
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dan wrote:

    > Renta przysluguje do konca roku akademickiego, w ktorym uprawniony konczy
    > studia, chyba ze wczesniej zostanie skreslony.

    no właśnie o to mi chodziło.
    On w czerwcu kończy studia, w lipcu podejmuje pracę.
    Rok akademicki zdaje się kończy się w czerwcu (różnie na różnych
    uczelniach), czyli z renty rodzinnej będą nici jeśli nie zacznie się
    uczyć gdzieś dalej. Nawet zwykła szkoła podyplomowa jest wystarczająca.
    Byle tylko się uczyć.

  • 10. Data: 2005-06-20 22:54:05
    Od: Tomasz Antkowiak <a...@o...usunto.pl>

    witek napisał(a):

> [...]
    > uczelniach), czyli z renty rodzinnej będą nici jeśli nie zacznie się
    > uczyć gdzieś dalej. Nawet zwykła szkoła podyplomowa jest wystarczająca.

    renta zostala przyznana do 30 wrzesnia, na podstawie zaswiadczenia z
    uczelni o wpisaniu na kolejny rok akademicki ktory to konczy sie wlasnie
    30 wrzesnia. dla przykladu moja siostra otrzymala decyzje odrazu na 2
    lata, (studiuje na AM i tam ich co 2 lata rozliczaja)

    prace bronil bede i tak we wrzesniu (do 30 czerwca oddam)