  • 1. Data: 2002-02-26 12:00:54
    Temat: problemy z mieszkaniem ktorego jeszcze nie ma i spoldzielnia mieszkaniowa
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam problem ze spoldzielnia mieszkaniowa. Nie jestem prawniczka wiec z gory
    przepraszam za nie bardzo fachowe slownictwo. Postaram sie przedstawic sprawe
    najlepiej jak umie - czyli opisowo.

    Chodzi o spoldzielnie mieszkaniowa, ktora prowadzi dzialalnosc podobna do firmy
    developerskiej. Czyli sprzedaje mieszkania, ktore sa dopiero w planach,
    nastepnie za uzyskane pieniadze owe mieszkania buduje i oddaje wlascicielą. W
    momencie oddania mieszkania zakladana jest ksiega wieczysta.

    Wszystko wyglada ladnie, tylko, ze w miedzyczasie spoldzielnia popadla w
    klopoty finansowe, a co za tym idzie ma problem z oddaniem tej budowy i jeszcze
    innych.
    Jako, ze jestem wlascicielka jednego z tych pechowych mieszkan, to staram sie
    przewidziec co teraz moze sie stac. Moze mysle troche pesymistycznie ale chce
    wziac wszystkie mozliwe przypadki pod uwage. Oczywiscie najlepiej byloby gdyby
    udalo im sie oddac te mieszkania (zanim zbankrutuja).

    Wlasnie o to chcialam zapytac: co sie teraz moze stac, zakladajac, ze firma
    zbankrutuje lub, ze nadal bedzie miala problemy finansowe.

    Slyszalam, ze jesli firmy developerskie bankrutuja, to wlasciciele dostaja
    mieszkania z obciazeniem hipotecznym. A czy jesli spoldzielnia mieszkaniowa ma
    klopoty finansowe, to czy tez moze sie tak zdazyc, ze beda mieszkania z
    obciazeniem hipotecznym? Czy bez naszej wiedzy spoldzielnia moze zalozyc na
    niewykonczona budowe ksiege wieczysta, a potem obciazyc ja hipoteka?
    czy dokonanie wpisu do ksiegi wieczystej nieruchomosci o obciazeniu hipotecznym
    odbywa sie w momencie przyznania kredytu hipotecznego, czy dopiero w momencie
    niewyplacalnosci?

    Prosze o fachowa pomoc i pozdrawiam

    MK

    p.s Prawnik tej spoldzielni powiedzial mi, ze spoldzielnia mieszkaniowa nie
    ponosi ryzyka z tytulu inwestycji (w przeciwienstwie do firmy developersiej) i
    ze to ryzyko ponosza tylko udzialowcy czyli 'my'. Czy to prawda? Gdzie to jest
    napisane i gdzie moge tego poszukac?

  • 2. Data: 2002-02-26 13:03:16
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    <m...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Wszystko wyglada ladnie, tylko, ze w miedzyczasie spoldzielnia popadla w
    > klopoty finansowe, a co za tym idzie ma problem z oddaniem tej budowy i

    To mozna bylo przewidziec - normalna "piramidka" pierwsi korzystaja....

> [...]
    gdyby
    > udalo im sie oddac te mieszkania (zanim zbankrutuja).

    Jacy "oni". Spoldzienia to rowniez PANI. TO PANI firma moze zbankrutowac...

> [...]
    mieszkaniowa ma
    > klopoty finansowe, to czy tez moze sie tak zdazyc, ze beda mieszkania z

    moze sie zdazyc roznie.
    moze sie zdazyc, ze nie dostanie Pani ani mieszkania, ani pieniedzy...

    > Czy bez naszej wiedzy spoldzielnia moze zalozyc na
    > niewykonczona budowe ksiege wieczysta, a potem obciazyc ja hipoteka?

    A co mowi statut.....?

> [...]

    developersiej) i
    > ze to ryzyko ponosza tylko udzialowcy czyli 'my'. Czy to prawda? Gdzie to

    jak to gdzie - przecie z powiedzial Pani fachowiec
    ze spoldzielni czyli OD WAS.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-02-26 13:33:05
    Od: <m...@p...onet.pl>

    > <m...@p...onet.pl> wrote in message
    > gdyby
    >
    > Jacy "oni". Spoldzienia to rowniez PANI. TO PANI firma moze zbankrutowac...

    Bardzo ladnie powiedziane. Wiem, ze z punktu widzenia prawa ja to 'oni'. Jednak
    w moim osobistym odczuciu nie widzie by byly bronione moje interesy.

    > moze sie zdazyc roznie.
    > moze sie zdazyc, ze nie dostanie Pani ani mieszkania, ani pieniedzy...

    > A co mowi statut.....?

    Nie mam pojecia - niestety.

    Magda

  • 4. Data: 2002-02-26 13:39:37
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    > Nie mam pojecia - niestety.
    >
    > Magda

    Ta grupa nie jest lekarstwem na lenistwo;))

    Leszek

  • 5. Data: 2002-02-26 21:07:27
    Od: "Embyrys" <e...@w...pl>

    Strasznie pomocni ludzie tu piszą :(((

    Jedno wiem - obciazenie hipoteka nastepuje w momencie wziecia kredytu, jest
    to zabezpieczenie dla banku. Natomiast egzekucja bedzie prowadzona dopiero
    od jak to ujelas "niewyplacalnosci".
    Natomiast ryzyko inwestycji - niestety spoldzielnia to takze TY. Chociaz
    rozumiem, ze prawdopodobnie nie widzialas na oczy ani prezesa ani zarzadu.

    Krzysiek

  • 6. Data: 2002-02-26 21:29:09
    Temat: Re: problemy z oddawaniuem pieniędzy innym, zamiast ich przypilnować samemu.
    Od: <b...@p...onet.pl>

    Wziąść, statut, poczytać. Skrzyknąć się z innymi - pogonić aktualny Zarząd, jak
    nie umie zarządzać - jak jest początek spółdzielni, to wszystko jest możłiwe.
    Tak zrobiliśmy u nas - żona jest teraz od roku vice prezeską i w przyszłym
    miesiącu oddaje lokatorom pierwszy budynak na 38 mieszkań - wszystko można, jak
    się chodzi koło swego.
    A po przejęciu spółdzielni zawsze istnieje możłiwość dogadania się z
    ewentualnymi wierzycielami na jakąś ugodę i postawić ją na nogi - tzn SM a nie
    ugodę...
    Aha, i Ci co "rozkręcali" SM to mieli potem kłopoty, czy też nadal mają, z
    prokuraturą...