  • 1. Data: 2005-03-08 16:59:57
    Temat: prawo spółdzielcze - pytanko i prośba o pomoc
    Od: "Peter" <p...@W...gazeta.pl>

    Witam!
    Mam taki kłopot.
    Otóż chciałem zapytać w jaki sposób w świetle aktualnego prawa spółdzielczego
    można zostać członkiem spółdzielni?

    kiedyś był art 215 § 5. Członkami spółdzielni mogą być oboje małżonkowie,
    choćby spółdzielcze prawo do lokalu przysługiwało tylko jednemu z nich.

    Aktualnie nie mogę go znaleźć (pewnie został uchylony)

    Właśnie chodzi mi dokładnie o tą sprawę, gdy mąż jest członkiem spółdzielni i
    żona chciałaby bez jego wiedzy również zostać jej członkiem i otrzymać równe
    prawo do lokalu.
    Istnieje wogóle taka możliwość aby bez wiedzy męża otrzymać równe prawo do
    lokalu, czy on musi wyrazić zgodę?
    Jak to wogóle formalnie załatwić? Czy istnieje taka możliwość?

    Wielkie dzięki za pomoc

    pzdr, P.

  • 2. Data: 2005-03-09 08:15:41
    Temat: Re: prawo spółdzielcze - pytanko i prośba o pomoc
    Od: Milamber <m...@w...pl>

> [...]
    > lokalu, czy on musi wyrazić zgodę?
    > Jak to wogóle formalnie załatwić? Czy istnieje taka możliwość?

    Pierwsza kwestia. Jeśli maż nabył prawo do spółdzielczego własnościowego
    przed wejściem w zycie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych a więc przez
    2001 rokiem to prawo nalezy do obojga bez względu na panujące pomiędzy nimi
    stosunki majątkowe.

    Druga. stosunek członkowstwa nie ma znaczenia dla prawa do spół.
    własnościowego. Można mieć to prawo i nie być członkiem spółdzielni. (Wyrok
    TK z zeszłego roku)
    Znaczenie ma prawo rodzinne i stosunki majątkowe a w szczególności za co
    mąż prawo to kupił. Jesli z kwot otrzymanych np w spadku to nalezy to tylko
    i wyłacznie do niego. Jesli z majątku "dorobkowego" to prawo należy i tak
    do obojga (pomijam rozdzielności majątkowe itp).

  • 3. Data: 2005-03-09 11:45:10
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Milamber wrote:

    > Druga. stosunek członkowstwa nie ma znaczenia dla prawa do spół.
    > własnościowego. Można mieć to prawo i nie być członkiem spółdzielni.

    Dodam - można być członkiem spółdzielni i nie mieć prawa do lokalu.
    Piotr