  • 1. Data: 2005-01-26 15:07:20
    Temat: prawa obywatelskie
    Od: maHo <m...@p...net>

    Witam.

    W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 VI 87 (obowiązująca
    do dzisiaj) w sprawie tłumaczy przysięgłych jest taki punkt:

    .
    .

    par 17. Tłumaczem języka obcego może zostać ustanowiona osoba która:
    1) korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich

    wcześniej par17 pkt 1. brzmiał "Posiada obywatelstwo polskie i korzysta
    z pełni praw cywilnych i obywatelskich" (został zmieniony
    rozporządzeniem z 21 XII 2000).

    I teraz pytanie: jaki jest sens zmiany takiego punktu. Tzn może być
    sytuacja taka że ktoś obywatelem polskim nie jest, ale ma w Polsce
    pełnię praw obywatelskich?.

    pozdrav

    maHo

  • 2. Data: 2005-01-26 16:21:09
    Temat: Re: prawa obywatelskie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "maHo" <m...@p...net> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > I teraz pytanie: jaki jest sens zmiany takiego punktu. Tzn może być
    > sytuacja taka że ktoś obywatelem polskim nie jest, ale ma w Polsce

    Nie. I pewnie z tego powodu to usunęli.

  • 3. Data: 2005-01-26 21:48:15
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie. I pewnie z tego powodu to usunęli.

    Chyba za szybko czytasz :-P

    M.

  • 4. Data: 2005-01-27 05:48:12
    Od: maHo <m...@p...net>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "maHo" <m...@p...net> napisał w wiadomości

    > Nie. I pewnie z tego powodu to usunęli.

    to znaczy co usunęli?.

    bo problem jest taki, że usunęli "Posiada obywatelstwo polskie i", i
    zostało gołe "korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich".

    i zastanawia mnie, jaka jest różnica między "posiadaniem obywatelstwa
    polskiego i korzystaniem z pełni praw cywilnych i obywatelskich" a
    "korzysttaniem z pełni praw cywilnych i obywatelskich", kiedy (może się
    mylę) do korzystania z praw obywatelskich potrzebne chyba jest
    posiadanie obywatelstwa.

    pozdrav

    maHo

  • 5. Data: 2005-01-27 13:51:25
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    maHo wrote:

> [...]
    > "korzysttaniem z pełni praw cywilnych i obywatelskich", kiedy (może się
    > mylę) do korzystania z praw obywatelskich potrzebne chyba jest

    A kto powiedział, że ta pełnia praw obywatelskich musi być polska.
    Usunęli, bo tłumaczem może zostać osoba nie mająca obywatelstwa
    polskiego, a w swoim kraju ma pełne prawa obywatelskie.

  • 6. Data: 2005-01-27 14:09:39
    Od: maHo <m...@p...net>

    witek wrote:
    > maHo wrote:
    [ciach]

    > A kto powiedział, że ta pełnia praw obywatelskich musi być polska.
    > Usunęli, bo tłumaczem może zostać osoba nie mająca obywatelstwa
    > polskiego, a w swoim kraju ma pełne prawa obywatelskie.

    hmm, szczerze mówiąc taka interpretacja mi pasuje, tylko czy jest
    prawdziwa?.

    jeżeli obcokrajowiec niebędący obywatelem UE złożył wniosek o
    ustanowienie tłumaczem przysięgłym, i prawdopodobnie wniosek zostanie
    odrzucony ze względu właśnie na ten punkt, to jest sens się odwoływać
    powołując się na to że w swoim kraju ma pełnię praw obywatelskich i
    cywilnych?.

    drugie pytanie: wniosek został złożony w ostatnim dniu obowiązywania
    rozporządzenia. następnego dnia wchodzi w życie ustawa która reguluje to
    inaczej. czy w przypadku decyzji o odrzuceniu wniosku - czy odwołanie
    od tej decyzji będzie rozpatrywane na podstawie rozporządzenia
    obowiązującego w dniu składania wniosku, czy już wg. nowej ustawy?

    pozdrav

    maHo

  • 7. Data: 2005-01-27 14:49:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    maHo wrote:

    > hmm, szczerze mówiąc taka interpretacja mi pasuje, tylko czy jest
    > prawdziwa?.
    nie mam pojęcia :)

> [...]
    > od tej decyzji będzie rozpatrywane na podstawie rozporządzenia
    > obowiązującego w dniu składania wniosku, czy już wg. nowej ustawy?

    co za różnica.
    Składa jeszcze raz. Wtedy na pewno pójdzie po nowemu.

  • 8. Data: 2005-01-27 15:00:46
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > hmm, szczerze mówiąc taka interpretacja mi pasuje, tylko czy jest
    > prawdziwa?.

    Błagam, nieco jaśniej.

    U mnie jest tak: żona jest w Polsce kilkanaście lat, ukończyła tu studia, ale
    nie lingwistyczne. Obywatelstwa nie ma i mieć nie będzie, bo prawo jej kraju
    (Japonia) zabrania mieć podwójne obywatelstwo a zrzec się starego strach. Ma
    Kartę Stałego Pobytu, stały meldunek, NiP itd., płaci podatki w Polsce. Nie
    może głosować, ale w swoim kraju ma pełne prawa obywatelskie. Czy w tej
    sytuacji jest jakakolwiek szansa na zostanie tłumaczem przysięgłym w Polsce?

    > jeżeli obcokrajowiec niebędący obywatelem UE złożył wniosek o
    > ustanowienie tłumaczem przysięgłym, i prawdopodobnie wniosek zostanie
    > odrzucony

    Czy były jakieś precedensy? Gdzie mogę to wyszukać?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 9. Data: 2005-01-27 16:23:27
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Czapla wrote:

> [...]
    > sytuacji jest jakakolwiek szansa na zostanie tłumaczem przysięgłym w Polsce?

    niech złoży papiery, to się dowie.

  • 10. Data: 2005-01-27 16:35:05
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > niech złoży papiery, to się dowie.

    No tak, tylko jak jej odmówią, to wtedy ja dostanę tłuczkiem po łbie :).
    Myślałem, że może już ktoś przez to przechodził, to bym wiedział, czy w ogóle
    warto składać.

    Pozdrawiam

    Czapla