  • 1. Data: 2004-07-08 12:59:20
    Temat: prawa autorskie - fotografia
    Od: "lukasz" <l...@b...ru>

    Witam,

    Mam problem z odzyskaniem pieniędzy od pewnej firmy za prawa autorskie.

    Sprawa wygląda następująco:

    Jestem fotografem, prowadzę jednoosobową firmę świadczącą usługi foto.
    Zawarłem ustną umowę z firmą na wykonanie zdjęć reklamowych. Zdjęcia
    wykonywane były na terenie firmy, zostały wstępnie zaakceptowane przez osobę
    odpowiedzialną za dział promocji. Po zakończeniu pracy (trwało to kilka
    tygodni) przekazałem klientowi zdjęcia w postaci plików na płycie CD, do płyty
    dołączony był rachunek. Wszystko odbyło się zgodnie z umową ustną. W
    międzyczasie zwolniono osobę z działu promocji, która nadzorowała moją pracę,
    a jego przełożony wysłał mi e-mail, że przygotowane przeze mnie zdjęcia nie
    odpowiadają wcześniejszej umowie i zostały odrzucone. Zaproponowałem kolejną
    sesję zdjęciową na mój koszt, bo zawsze załatwiałem sprawy tak, żeby klient
    był zadowolony. Dostałem e-mail typu: "Skontaktujemy się z Panem"

    Sprawa zastygła, nie było kontaktu ze strony klienta, nie otrzymałem zapłaty
    za wystawioną fakturę.

    Po pewnym czasie (ok.3 miesiące) natknąłem się na folder reklamowy tej firmy
    zawierający m.in. moje zdjęcia.

    Chciałem się dowiedzieć jakie mam możliwości odzyskania pieniędzy od firmy.
    Nie przekazałem tej firmie praw autorskich do wykorzystania tych zdjęć. Czy w
    związku z tym mam prawo ubiegać się o jakąś formę odszkodowania?

    z góry dziękuję za pomoc

  • 2. Data: 2004-07-08 15:37:50
    Temat: Re: prawa autorskie - fotografia
    Od: "Tomi" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lukasz" <l...@b...ru> napisał w wiadomości
> [...]
    Czy w
    > związku z tym mam prawo ubiegać się o jakąś formę odszkodowania?

    )*)&$%)*%)(#$* ja proponuje zainwestować albo w adwokata albo od razu w
    smutnego pana, który wykona wyrok ;-). Szerze mowiac - niewiarygodnie wkurza
    mnie takie postepowanie :[

    pg.

  • 3. Data: 2004-07-08 15:40:50
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik Tomi napisał:

    > )*)&$%)*%)(#$* ja proponuje zainwestować albo w adwokata albo od razu w
    > smutnego pana, który wykona wyrok ;-). Szerze mowiac - niewiarygodnie wkurza
    > mnie takie postepowanie :[

    A mnie takie cytowanie z łamaniem wierszy ...

    --
    Stasio Podróżnik
    Black 525 tds E-34 nr rej.RP XXXXX (pl.misc.samochody-bez naklepki ;))

  • 4. Data: 2004-07-08 15:47:26
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

> [...]
    > Witam,
    >
    > Mam problem z odzyskaniem pieniędzy od pewnej firmy za prawa autorskie.

    Sad cywilny. Wnosisz sprawe i tyle. Mozesz wynajac prawnika, polecam pojsc
    do kancelarii i przedstawic sprawe. Ty masz prawa do zdjec.

    Masz e-mail, w ktorym dostales odp., ze zdjecia sie nie nadaja? Przyda sie.
    Generalnie musisz udowodnic fakt, ze zawarta byla umowa.

    Zrobiles spory blad dajac im materialy. Trzeba bylo nawet w GIMPie walnac
    przez fotke swoje polprzezroczyste imie i nazwisko-praktycznie nie do
    usuniecia.

  • 5. Data: 2004-07-08 15:49:59
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Jaroslaw Soja wrote:
    > Generalnie musisz udowodnic fakt, ze zawarta byla umowa.

    Chyba niekoniecznie. IMHO nawet jak nie udowodni że wcześniej była
    zawarta ustna umowa, to o ile potrafi dowieść, że zdjęcia są jego
    autorstwa, to firma i tak będzie miała problem - przecież skoro nie ma
    umowy, to znaczy że wykorzystała te materiały bezprawnie.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 6. Data: 2004-07-08 16:02:13
    Od: l...@b...ru

    Zwykle miałem zaufanie do ludzi w tych sprawach i nigdy nie było problemu
    ile może trwać postępowanie w tego typu sprawie ??

  • 7. Data: 2004-07-08 16:04:19
    Od: l...@b...ru

    kiedy wpadł mi w ręce ten folder sam miałem ochote przejechać się i załatwić
    sprawe za pomocą narzędzi tępych
    ale to taka pierwsza myśl :)

  • 8. Data: 2004-07-08 16:07:47
    Od: l...@b...ru

    no właśnie
    możnaby domagać się jedynie odszkodowania/wynagrodzenia z tytyłu praw do
    publikacji

  • 9. Data: 2004-07-08 16:28:42
    Od: "Jaroslaw Soja" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > autorstwa, to firma i tak będzie miała problem - przecież skoro nie ma
    > umowy, to znaczy że wykorzystała te materiały bezprawnie.

    Alez oczywiscie, ale lepiej udowodnic fakt zawarcia umowy.
    Jestem pewien ( no powiedzmy na 99%), ze kwota na fakturze jest wyzsza, niz
    ewentualna wygrana w procesie jedynie o wykorzystanie jego zdjec.

    Jesli dobrze zrozumialem, to w tym prospekcie byly TAKZE zdjecia lukasza?
    Czyli wykorzystano jedynie czesc jego pracy?

    Oczywiscie w razie niemoznosci udowodnienia istnienia umowy pozostaje drugie
    wyjscie.

  • 10. Data: 2004-07-08 17:26:34
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Poszukaj w archiwach pl.rec.foto jeden z ulubionych tematów.
    JaC
    Zazdroszczę Ci, też potrzebuję górę kasy :-))