  • 1. Data: 2008-12-18 11:48:21
    Temat: prace naukowe w czasopismach a zakas publikacji
    Od: A <...@...pl>

    Witam,
    Pracownik naukowy publikuje różne artykuły w czasopismach, jednak
    niektóre z nich wymagają "zrzeczenia się praw autorskich" co ma
    oznaczać, że autor nie może tego już nigdzie indziej publikować.
    I tu kilka pytań:
    1. Czy można wg polskiego prawa, zakazać publikacji takich prac?
    2. przy założeniu, że można to czy jak to się ma do pracy doktorskiej,
    która jest jakby opisem dokonań.

    3. Opublikowanie tego samego co do zawartości merytorycznej (np.: te
    same wyniki pomiarów) ale innego co do treści. Ubranie w inne słowa,
    zmiana układu czy rozwinięcie lub skrócenie niektórych części przez
    autora umożliwia ominięcie takiego zakazu?

    bo można by potraktować taką pracę jako osobne dzieło.

    A.

  • 2. Data: 2008-12-18 12:57:12
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 18 Dec 2008 12:48:21 +0100, A napisał(a):

> [...]
    > oznaczać, że autor nie może tego już nigdzie indziej publikować. I tu
    > kilka pytań: 1. Czy można wg polskiego prawa, zakazać publikacji takich

    Zrzec się nie można, można zbyć albo przenieść.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2008-12-18 13:38:59
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    A pisze:
> [...]
    > niektóre z nich wymagają "zrzeczenia się praw autorskich" co ma
    > oznaczać, że autor nie może tego już nigdzie indziej publikować.

    Ściśle biorąc wydawnictwo nabywa autorskie prawa majątkowe do
    publikowanych artykułów. Autor zbywa te prawa, czyli później już ich nie ma.

    > I tu kilka pytań:
    > 1. Czy można wg polskiego prawa, zakazać publikacji takich prac?

    Można tak to określić - wydawnictwo, jako właściciel praw może
    przeciwstawiać się takiej publikacji, a autor przekazując ten artykuł do
    publikacji gdzie indziej narusza prawa wydawnictwa.

    > 2. przy założeniu, że można to czy jak to się ma do pracy doktorskiej,
    > która jest jakby opisem dokonań.

    A czy praca doktorska jest po prostu zbiorem artykułów? Czy w pracy
    doktorskiej będą wykorzystane te artykuły w całości lub znacznych
    fragmentach bez zmian?

> [...]
    > zmiana układu czy rozwinięcie lub skrócenie niektórych części przez
    > autora umożliwia ominięcie takiego zakazu?

    Pomiary, odkrycia i teorie naukowe itp nie są same w sobie chronione
    prawem autorskim ( ani żadnym innym). Chroniony jest sposób ich
    przedstawienia czyli właśnie słowa, układ itd.
    Oczywiście, ze napisanie tego inaczej będzie nowym utworem i nie ma
    wtedy ograniczeń co do tego utworu, wynikających z poprzedniej umowy.

    Innymi słowy: nawet jeżeli w ramach umowy z wydawnictwem zbywam prawa
    autorskie, to można na ten sam temat publikować w różnych miejscach
    różne artykuły, nie można jednak publikować w różnych miejscach tych
    samych artykułów

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 4. Data: 2008-12-18 14:26:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.12.2008 A <...@...pl> napisał/a:
> [...]
    > I tu kilka pytań:
    > 1. Czy można wg polskiego prawa, zakazać publikacji takich prac?

    Jeśli zrzekniesz się praw majątkowych to pewnie tak.

    > 2. przy założeniu, że można to czy jak to się ma do pracy doktorskiej,
    > która jest jakby opisem dokonań.

    Zależy, ale MZ najczęściej nijak, bo jeszcze nie widziałem pracy
    doktorskiej która byłaby dosłownowyrazowym zlepkiem publikacji.

> [...]
    > autora umożliwia ominięcie takiego zakazu?
    >
    > bo można by potraktować taką pracę jako osobne dzieło.

    Zawartość merytoryczna nie jest chroniona PA więc można zrobić dokładnie
    to co mówisz - napisać innymi słowami.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2008-12-18 17:33:17
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "A" <...@...pl> wrote
> [...]
    > wyniki pomiarów) ale innego co do treści. Ubranie w inne słowa, zmiana
    > układu czy rozwinięcie lub skrócenie niektórych części przez autora

    Tak. To tak jak dwie książki o tym samym zagadnieniu, ale innymi słowami to
    w rozumieniu prawa autorskiego całkiem odrębne utwory, nawet jak co do
    meritum niczym sie nie róznia.

  • 6. Data: 2008-12-18 19:42:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Można tak to określić - wydawnictwo, jako właściciel praw może
    > przeciwstawiać się takiej publikacji, a autor przekazując ten artykuł do
    > publikacji gdzie indziej narusza prawa wydawnictwa.

    Pytanie, które mi się nasuwa, to czy praca doktorska jest publikacja sama w
    sobie. moim zdaniem nie. Zresztą podejrzewam, ze to kwestia porozumienia
    się z wydawnictwem i stosownej klauzuli w umowie zezwalającej na publikację
    w pracy doktorskiej.

    > A czy praca doktorska jest po prostu zbiorem artykułów? Czy w pracy
    > doktorskiej będą wykorzystane te artykuły w całości lub znacznych
    > fragmentach bez zmian?

    Pewnie będzie trudno uniknąć całych cytatów. Z reguły jak ta sama osoba
    pisze o tym samym, to istnieje tendencja do pisania przynajmniej w podobny
    sposób. Pomijam już fakt, ze często takie parce się robi przez kopiuj /
    wstaw.

> [...]
    > autorskie, to można na ten sam temat publikować w różnych miejscach różne
    > artykuły, nie można jednak publikować w różnych miejscach tych samych

    No chyba, ze wydawnictwo wyrazi zgodę - a pewnie w tym wypadku wyrazi.

  • 7. Data: 2008-12-18 23:01:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.12.2008 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > się z wydawnictwem i stosownej klauzuli w umowie zezwalającej na publikację

    Egzemplarze pracy doktorskiej zwyczajowo udostępnia się w uczelnianej
    bibliotece i chyba w większości przypadków dostęp do nich jest bez
    ograniczeń. Dość często są też udostępniane w Internecie.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2008-12-19 15:46:48
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > porozumienia się z wydawnictwem i stosownej klauzuli w umowie
    > zezwalającej na publikację w pracy doktorskiej.

    Wiesz - jest dużo literatury np. prawnej, będącej niczym więcej jak
    publikacją pracy doktorskiej. W jego dziedzinie może być podobnie.