  • 1. Data: 2004-10-18 18:25:34
    Temat: posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce nie jest przestępstwem.
    Od: Raku <r...@a...kom.pl>

    "posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce nie jest
    przestępstwem"

    No własnie, do takiego wniosku próbuje mnie przekonać jeden z
    dyskutantów na liście o Windowsie XP.

    Jego argumenty sa dość ciekawe - mam nadzieje że sie nie obrazi za cytat.
    " Dr hab. Andrzej Adamski (Katedra Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej
    Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu )
    Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów
    komputerowych jest w Polsce przestępstwem?

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego
    przez rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.).
    Zdecydował się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form
    naruszeń autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów
    komputerowych, takich jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117
    ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116
    ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących
    przestępstwa komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom w celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór
    w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie,
    fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec posiadanie
    zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz
    ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. Tej samej karze, podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących
    piratami lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w
    prowadzonej działalności gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci
    opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje
    lub pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności od 3
    miesięcy do lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących
    okoliczności powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą
    czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz
    przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie , karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do
    programu komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą
    paserstwa czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np.
    skopiowanego windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na
    nielegalnym rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale
    jeśli sami dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest
    przestępstwem jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub
    uzyskania korzyści majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić.

    Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce
    nie jest przestępstwem."

    No własnie - czy jest to stek bzdur, czy jest to prawda ?
    cała dyskusja: http://www.centrumxp.pl/forum/viewtopic.php?p=137418
    #top

    --
    #####################
    Raku

  • 2. Data: 2004-10-18 18:36:22
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 18 Oct 2004 20:25:34 +0200, Raku naskrobał(a):

    > No własnie - czy jest to stek bzdur, czy jest to prawda ?
    > cała dyskusja: http://www.centrumxp.pl/forum/viewtopic.php?p=137418
    #top

    zajrzyj do archiwum zamiast odgrzewać stare kotlety.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-10-18 18:42:49
    Od: Raku <r...@a...kom.pl>

    Użytkownik Sebol napisał:

    > zajrzyj do archiwum zamiast odgrzewać stare kotlety.

    http://news.mimuw.edu.pl/newsarchive/
    you don't have permission to access /newsarchive/ on this server.

    niestety nie każdy ma dostęp do archiwum tej grupy

    --
    #####################
    Raku

  • 4. Data: 2004-10-18 18:44:30
    Od: "fi5h" <f...@o...pl>

    Użytkownik "Raku" <r...@a...kom.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."

    masz uprawnienia od autora na kopiowanie ?

    > Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce
    > nie jest przestępstwem."

    taa :)

    a jak sam wykonam dla siebie bron, a bo potrafie. Moge ja posiadac ?
    przeciez to nie jest przestepstwo (nawet jesli nie mam uprawnien na
    posiadanie broni)

  • 5. Data: 2004-10-18 18:48:12
    Od: Raku <r...@a...kom.pl>

    Użytkownik Samotnik napisał:

    > Każdy - groups.google.pl

    wielkie dzięki - tego mi było trzeba :D

    --
    #####################
    Raku

  • 6. Data: 2004-10-18 18:48:29
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <r...@a...kom.pl> napisal(a):

> [...]
    > you don't have permission to access /newsarchive/ on this server.
    >
    > niestety nie każdy ma dostęp do archiwum tej grupy

    "Mnie takie zabawy nie bardzo interesują. Nie gustuje w penisach,
    a od lizania zenskich narządów mozna zachorować na grzybicę twarzy."
    - Casper o seksie oralnym na pl.regionalne.wroclaw

  • 7. Data: 2004-10-18 18:50:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Raku wrote:

    > niestety nie każdy ma dostęp do archiwum tej grupy

    Każdy (google)

  • 8. Data: 2004-10-18 19:06:53
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    fi5h wrote:

> [...]
    > wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."
    >
    > masz uprawnienia od autora na kopiowanie ?

    Ten przepis akurat faktycznie 'nie działa' - zwróc uwagę na "w celu
    rozpowszechniania".

  • 9. Data: 2004-10-18 19:14:04
    Od: "fi5h" <f...@o...pl>

    wiadomości news:cl148d$11m$1@news2.ipartners.pl...

    > Ten przepis akurat faktycznie 'nie działa' - zwróc uwagę na "w celu
    > rozpowszechniania".

    ale jesli pozyczasz plyte i kopiujesz dla siebie jest to rozpowrzechnianie,
    moze nie zarobkowe ale jest bo w koncu jedna kopia wiecej sie pojawila.

    a jak podam na swojej stronie www linka do full wersji ISO to tez nie
    kopiuje, bo przeciez kazdy samemu sciagajac tworzy kopie dla siebie.

    Tak wiec mozna sobie tu sporo polemizowac,

  • 10. Data: 2004-10-18 19:50:17
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 18 Oct 2004 21:14:04 +0200, fi5h naskrobał(a):

    > ale jesli pozyczasz plyte i kopiujesz dla siebie jest to rozpowrzechnianie,
    > moze nie zarobkowe ale jest bo w koncu jedna kopia wiecej sie pojawila.

    'w celu rozpowszechniania' to chyba jasny warunek.

    > a jak podam na swojej stronie www linka do full wersji ISO to tez nie
    > kopiuje, bo przeciez kazdy samemu sciagajac tworzy kopie dla siebie.
    >
    > Tak wiec mozna sobie tu sporo polemizowac,

    nie ma co polemizować - póki co piraty można mieć choć za niedługo się to
    zmieni.