  • 41. Data: 2004-06-22 13:52:18
    Temat: Re: pomylkowa druga wyplata - zwrot ?
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 3:46 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > :-)
    >
    > wrednością? nie zauważyłem, oprócz tego, że wszystkich byś od razu do
    > karceru :P

    Wszystkich to nie - co najwyżej wybranych;
    Wbrew temu, co może wynikać z moich postów, uważam, że racja moralna
    może leżeć po stronie tego, komu przelano dwukrotnie - na jego miejscu
    być może zachowałbym się "cywilistycznie" tj. przekazał otrzymaną kwotę
    do "nieoprocentowanego depozytu" jako zabezpieczenie dochodzonych
    roszczeń z tyt. niewypłaconego wynagrodzenia za nadgodziny - a to juz
    duzo ładniej wygląda.

    Pzdr: Catbert

  • 42. Data: 2004-06-22 15:49:34
    Od: "kyzio" <k...@w...pl>

    > Art. 286. [Oszustwo] § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
    > doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub
    > cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu
    > lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,..."
    >
    > Oszust (?) poprzez wyzyskanie błędu banku wchodzi w fizyczne władanie
    > cudzą kasą - sam rozporzadza tym mieniem (cudzym) - środki na koncie
    > bankowym nie są własnością właściciela konta bez tytułu prawnego.

    "Rozporządzanie mieniem" o jakim mowa w tym przepisie nie opisuje
    zachowania oszusta lecz oszukanego.

    > O jakim zamiarze pracodawcy? Popełnienia błedu? Przecież immanentną
    > cechą błedu jest brak swiadomości - inaczej nie jest to błąd!

    Chodziło mi o zamiar dokonania wypłaty przez pracodawcę na rzecz pracownika.
    Pracodawca jest w błędzie a pracownik wie o tym błędzie i milczy po to,
    by pracodawca wypłacił.

    > Bank dokonując omyłkowej wypłaty nie przenosi prawa własności -
    > przeniesienie takie może wynikać z umowy - a takowej na tą konkretną
    > wypłatę nie ma, jest ona (wypłata) skutkiem błędu.
    > Do rozporzadzenia mieniem dochodzi nie w chwili przelewu (chociaż też,
    > ale nie jest to tu istotne) lecz w chwili skonsumowania błędu, tj.
    > objęcia fizycznego władania środkami (wypłata z konta, przelew na inne,
    > odmowa zwrotu).

    Powyższa interpretacja nie znajduje żadnego oparcia w brzmieniu Art. 286 KK.
    Przecież tam wyraźnie chodzi o niekorzystne rozporządzenie mieniem (własnym
    lub cudzym) przez osobę inną niż oszust.

    > Załóżmy hipotetycznie, że wyślesz komuś omyłkowo towar, a ten ktoś
    > odmówi za niego zapłaty i nim będzie dysponował, np. sprzeda go dalej?
    > Co to będzie? Spór cywilny?

    W grę może wchodzić przywłaszczenie (kk284) ale na pewno nie oszustwo.

    Pozdrawia kyzio!

  • 43. Data: 2004-06-22 18:25:42
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > W grę może wchodzić przywłaszczenie (kk284) ale na pewno nie oszustwo.

    Obie strony przedstawily dość silne argumenty na to czy jestem czy nie jestem
    oszustem (zgodnie z
    paragrafami) i szczerze mówiąc dalej nie wiem. Muszę to jeszcze przemysleć.
    Aczkolwiek cala sprawa zaczela się, bo sobie pomyslalem, jak fajnie bedzie wyjsc z
    pracy o 3h
    wcześniej, bo niby dlaczego mam marnować jeszcze dodatkowo mój czas po pracy (skoro i
    tak już wale
    te nadgodziny za darmo a blad popelnil ktos inny). Nigdy nie twierdzilem, że nie chcę
    oddać tych
    pieniędzy (i że ich nie mam). Leżą caly czas na koncie. No niby mam korzysc, odsetki
    na rorze :).
    Faktycznie trochę zwlekalem z oddaniem tych pieniedzy od momentu gdy się o nich
    dowiedzialem, ale to
    z lenistwa i glownie checi otrzymania czasu wolnego.

    To, że zapytalem się czy muszę je oddać to tylko przy okazji, a ważniejsze dla mnie
    pytnania, na
    które mi nikt nie odpowiedzial to:
    1) Czy pracodawca ma obowiązek dać mi czas wolny, abym mógl pojechac do banku,
    wyciągnąc te
    pieniądze i przyjechać je wplacić ?
    2) I czy ma obowiązek zaplacic mi za bilet na pociąg ?

    No i teraz mam najważniejsze dla mnie pytanie !
    3) Straszą mnie dyscyplinarką, że nie oddalem jeszcze tych pieniędzy. Czy mają
    podstawę (np. przez
    cięzkie naruszenie obowiązków pracownika) ?
    (bo zwolnić mnie mogą z byle powodu, plakal nie bede, ale szkoda by mi bylo marnowac
    czas w sadzie
    pracy, aby mi wyczyscil swiadectwo pracy, ale jak już bym musial, to o te nadgodziny
    tez bym sie
    upomnial :) )

    Wszystkim bardzo dziękuję. Proszę jeszcze o odpowiedzi na kolejne moje pytania.
    Pozdrawiam,
    Andrzej

    PS. Tak się zacząlem zastanawiac, komu de facto mam oddać te pieniądze ? Pracodawcy
    czy bankowi?
    skoro pracodawca napisal mi, ze to byl blad systemu bankowego, to chyba pracodawca
    powinien domagac
    się tego od banku a bank ode mnie ? Dlaczego w takim razie pracodawca chce tych
    pieniędzy ode mnie ?

  • 44. Data: 2004-06-22 19:42:02
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 8:25 PM, Andrzej wrote:

    > Obie strony przedstawily dość silne argumenty na to czy jestem czy nie jestem
    oszustem (zgodnie z
    > paragrafami) i szczerze mówiąc dalej nie wiem. Muszę to jeszcze przemysleć.

    Pieniadze znalazły się na Twoim koncie bez twojej woli - więc tu żadnego
    oszustwa nie ma - oszustem mógłbyś ewentualnie zostać, gybyś swiadomie
    te pieniadze sobie przywłaszczył.

> [...]
    dowiedzialem, ale to
    > z lenistwa i glownie checi otrzymania czasu wolnego.

    Pracodawca powinien dać mozliwość takiego ich zwrotu, byś nie ponosił z
    tego tytułu żadnych kosztów - to czywiste. Watpię, czy reguluje to jakiś
    przepis szczegółowy - wystarczyłoby, aby pracodawca zachował się
    przyzwoicie - nic więcej. Mozna wprawdzie odwołac się do zapisów kodeksu
    cywilnego w zakresie "odkręcania" takich spraw - ale w mojej ocenie
    wszczynanie sporu w tak prostej sprawie nie bardzo ma sens, chyba, że
    chcesz poczołgać nieco swego zwierzchnika.

> [...]
    wyciągnąc te
    > pieniądze i przyjechać je wplacić ?
    > 2) I czy ma obowiązek zaplacic mi za bilet na pociąg ?

    Czas to pieniądz - jego sprawa powinna być załatwiona w "jego" czasie.
    Pracodawca zapewne zapyta, czy w celu skorzystania z "normalnej" pensji
    też jedziesz po nią pociągiem - i pewnie trudno będzie go przekonać, że
    akurat w jego sprawie jest to konieczne.

> [...]
    marnowac czas w sadzie
    > pracy, aby mi wyczyscil swiadectwo pracy, ale jak już bym musial, to o te

    Jeżeli istnieje obiektywna trudność w niezwłocznym oddaniu, to są co
    najmniej nieeleganccy.

> [...]
    powinien domagac
    > się tego od banku a bank ode mnie ? Dlaczego w takim razie pracodawca chce tych

    Tutaj upewniłbym się w banku - aby nie stało się tak, że Ty kasę oddasz,
    a bank i tak ja ściągnie z konta - więc oddasz dwa razy.

    Pzdr: Catbert

  • 45. Data: 2004-06-22 20:14:27
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > ELEMENTARNEJ UCZCIWOŚCI.

    tylko, że zawsze mi się wydawalo, że powinno to obowiązywać obydwie strony, a
    niestety obowiązuje
    tylko slabszą :(

    pozdr.
    Andrzej

  • 46. Data: 2004-06-22 20:22:05
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 10:14 PM, Andrzej wrote:

    > tylko, że zawsze mi się wydawalo, że powinno to obowiązywać obydwie strony, a
    niestety obowiązuje
    > tylko slabszą :(

    Miałem do czynienia z róznymi pracodawcami - także z nieuczciwymi, więc
    wiem, co to znaczy. Pewnego dnia miałem na tyle dosyć, że sam nim
    zostałem; Nadal mam do czynienia z ludźmi nieuczciwymi (w mojej branży
    to na szczęście margines) - tyle, że kwoty wzrosły :-(

    Pzdr: Catbert

  • 47. Data: 2004-06-22 20:30:21
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    > Pieniadze znalazły się na Twoim koncie bez twojej woli - więc tu żadnego
    > oszustwa nie ma - oszustem mógłbyś ewentualnie zostać, gybyś swiadomie
    > te pieniadze sobie przywłaszczył.

    Czegoś tu nie rozumię. W poprzednich postach twierdziles, że jestem oszustem, a
    powyżej już nie.
    Dlaczego tak nagle zmieniles zdanie ?

    > Pracodawca powinien dać mozliwość takiego ich zwrotu, byś nie ponosił z
    > tego tytułu żadnych kosztów - to czywiste. Watpię, czy reguluje to jakiś

    więc mogę spokojnie czekać, aż pozwoli mi pisemnie wyjść z pracy ? :)

    > przepis szczegółowy - wystarczyłoby, aby pracodawca zachował się

    a nie przypadkiem 408 ? (jak już zaczalem czytać te przepisy to cos takiego
    znalazlem)

    > przyzwoicie - nic więcej. Mozna wprawdzie odwołac się do zapisów kodeksu
    > cywilnego w zakresie "odkręcania" takich spraw - ale w mojej ocenie

    biorąc pod uwagę, ze straszy mnie dyscyplinarką, zaczęlo mnie to wlasnie obchodzić.
    Czy Ty/Ktoś
    wiesz coś na ten temat ?

    > wszczynanie sporu w tak prostej sprawie nie bardzo ma sens, chyba, że
    > chcesz poczołgać nieco swego zwierzchnika.

    zgadzam się, ale to on zacząl mnie straszyć

> [...]
    marnowac czas w
    sadzie

    > Jeżeli istnieje obiektywna trudność w niezwłocznym oddaniu, to są co

    hm.. możesz trochę konkretniej i rozwinąć (bo nie chcę się domyslać rzeczy, których
    nie chciales
    powiedziec)?

    > Tutaj upewniłbym się w banku - aby nie stało się tak, że Ty kasę oddasz,
    > a bank i tak ja ściągnie z konta - więc oddasz dwa razy.

    I jeszcze jedno pytanie:
    Ile mam czasu na oddanie tych pieniędzy? Czy musi to być natychmiastowe ? czy mam
    jakiś czas na to,
    np. żeby się zorientować czy bank za chwilę nie bedzie domagal się tego samego ?
    Jakieś ustawowe
    terminy ?

    pozdr.,
    Andrzej

  • 48. Data: 2004-06-22 22:14:37
    Od: "kyzio" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czegoś tu nie rozumię. W poprzednich postach twierdziles, że jestem
    oszustem, a powyżej już nie.
    > Dlaczego tak nagle zmieniles zdanie ?

    Z całą stanowczością należy wykluczyć możliwość kwalifikacji tej sytuacji
    jako oszustwa (kk286)
    i to niezależnie od tego czy te pieniądze są nadal na rachunku czy zostały
    rozdysponowane przez
    posiadacza rachunku.
    Nie widzę również możliwości jakiejkolwiek innej karnej kwalifikacji takiego
    zachowania.
    Zagadnienie jest czysto cywilne i uregulowane w kc 405-414.

    > więc mogę spokojnie czekać, aż pozwoli mi pisemnie wyjść z pracy ? :)

    > a nie przypadkiem 408 ? (jak już zaczalem czytać te przepisy to cos
    takiego znalazlem)

    408 - raczej nie, bo przez nakłady konieczne rozumie się takie, które są
    niezbędne
    do utrzymania rzeczy w stanie zdatnym do użytku.
    Pracodawca powinien się zachować zgodnie z dyspozycją z kc354.2
    Moim zdaniem odpowiada również za szkodę na zasadach ogólnych - 415 kc
    W tym wypadku pracodawca poprzez swoje nieprawidłowe i zawinione zachowanie
    spowodował, że pracownik stał się jego dłużnikiem
    zobowiązanym do świadczenia polegającego na zwrocie. Jest więc zobowiązany
    do naprawienia szkody, czyli sumy strat (wydatki na dojazd itd.) i
    nieosiągniętych korzyści
    (utracone zarobki itd.).

    Czy mają podstawę (np.
    > przez

    Typowa groźba bezprawna.

> [...]
    czy mam jakiś czas na to,
    > np. żeby się zorientować czy bank za chwilę nie bedzie domagal się tego

    Oddać trzeba niezwłocznie (czyli bez nieuzasadnionej zwłoki) po wezwaniu.
    Ale jeśli pracodawca twierdzi, że to był "blad systemu bankowego" to
    uzasadniona jest wątpliwość
    komu należy się zwrot. Jeśli bank bez polecenia obciążył rachunek pracodawcy
    to pracodawca ma roszczenie
    do banku a nie do pracownika. Jeśli mimo tego żąda od pracownika zwrotu to
    chyba jest to
    usiłowanie oszustwa!
    Chyba można by skorzystać z kc 467-470.

    Pozdrawia Kyzio

  • 49. Data: 2004-06-23 09:52:14
    Od: "Łukasz" <l...@p...onet.pl>

    > w firmie pracuje kilkadziesiąt osób, nikt nie ma jaj :((

    > to by bylo zgodnie z prawem, a nie z sumieniem, nie myl tych dwóch rzeczy, bo
    to często są dwie
    > zupelnie różne/sprzeczne rzeczy.

    > no to już przesadziles :(

    > to czy mi się należą czy nie to jedna rzecz, to czy je oddam, czy nie to
    druga, ale na pewno nie
    > będę przez to oszustem, bo _nikogo_ nie oszukalem. Poczytaj definicje
    oszustwa.

    > pozdr.,
    > Andrzej

    wydałes już tę kasę??Jak tak to co najwyżej szefowi możesz odddać to co
    zakupiłeś jeśli jeszcze ta rzecz istnieje;) Patrz KC i pp o bezpodstawnym
    wzbogaceniu.