  • 31. Data: 2004-06-22 13:09:20
    Temat: Re: pomylkowa druga wyplata - zwrot ?
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 1:52 PM, kyzio wrote:

    > Zgodnie z art. 286 KK:
    >
    > 1) osoba niekorzystnie rozporządza swoim mieniem
    > 2) jest w stanie błędu lub niezdolności do należytego pojmowania
    > przedsiębranego działania
    > 3) oszust WYZYSKUJĄC stan 2) DOPROWADZA (lub choćby DOPUSZCZA) do 1).

    Art. 286. [Oszustwo] § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
    doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub
    cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu
    lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania,..."

    Oszust (?) poprzez wyzyskanie błędu banku wchodzi w fizyczne władanie
    cudzą kasą - sam rozporzadza tym mieniem (cudzym) - środki na koncie
    bankowym nie są własnością właściciela konta bez tytułu prawnego.

    > W sytuacji kiedy pracownik dowiedział się o nienależnej wypłacie po jej
    > dokonaniu nia ma mowy o oszustwie.
    > Co innego gdyby pracownik przed dokonaniem nienależnej wypłaty wiedział o
    > takim zamiarze pracodawcy i milczał - wówczas byłoby to oszustwo.

    O jakim zamiarze pracodawcy? Popełnienia błedu? Przecież immanentną
    cechą błedu jest brak swiadomości - inaczej nie jest to błąd!

    > Niekorzystne rozporządzenie w tym wypadku polega na wypłacie nienależnej
    > kwoty.

    Bank dokonując omyłkowej wypłaty nie przenosi prawa własności -
    przeniesienie takie może wynikać z umowy - a takowej na tą konkretną
    wypłatę nie ma, jest ona (wypłata) skutkiem błędu.
    Do rozporzadzenia mieniem dochodzi nie w chwili przelewu (chociaż też,
    ale nie jest to tu istotne) lecz w chwili skonsumowania błędu, tj.
    objęcia fizycznego władania środkami (wypłata z konta, przelew na inne,
    odmowa zwrotu).

    Podobnie byłoby, gdyby pracodawca omyłkowo zostawił swoje pieniądze w
    domu "beneficjenta" w kopercie "wypłata" - ale gdyby zdążył się po nie
    wrócić, to "beneficjent" nie zdążyłby rozporzadzić się mieniem.
    Specyfika przelewu uniemozliwia "cofnięcie się".

    > Późniejsze korzystanie z tych pieniędzy nie jest objęte tym przepisem KK.
    > Może wywołać ono pewne skutki w zakresie odpowiedzialności z tytułu
    > bezpodstawnego wzbogacenia
    > ale to już kwestia cywilnoprawna a nie karna.

    Bezpodstawne wzbogacenie wynikło z "bezpodstawnego zubożenia" - dochodzi
    do niego przy odmowie zwrotu - czyli fizycznego rozporzadzenia mieniem,
    z wykorzystaniem błedu.

    Załóżmy hipotetycznie, że wyślesz komuś omyłkowo towar, a ten ktoś
    odmówi za niego zapłaty i nim będzie dysponował, np. sprzeda go dalej?
    Co to będzie? Spór cywilny?

    Pzdr: Catbert

  • 32. Data: 2004-06-22 13:10:52
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 2:41 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ale co właściwie tu pracodawca ma wyprawiać - tu bank popełnił błąd i bank
    > ma się martwić. Pracodawca w żaden sposób nie może tu być pokrzywdzony.

    Dopóki kasa nie wróci na jego konto jest pokrzywdzony.

    Pzdr: Catbert

  • 33. Data: 2004-06-22 13:13:18
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > On 6/22/2004 2:41 PM, seb wrote:
    >
    > Dopóki kasa nie wróci na jego konto jest pokrzywdzony.

    raczej poszkodowany... A zwracać to się może do Banku, a nie bezprawnie
    potrącać z wynagrodzenia pracownika.

    seb

  • 34. Data: 2004-06-22 13:21:50
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 2:43 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > i jakie znowu przywłaszczenie. Ty to byś wszystkich od razu do pierdla
    > wsadzał :P
    > Ten przypadek to nic innego niż bezpodstawne wzbogacenie z kc.

    Art. 405. [Bezpodstawne wzbogacenie] Kto bez podstawy prawnej uzyskał
    korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania
    korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.

    W chwili otrzymania kasy mamy j.w. - z chwilą wypłaty i wydania, przy
    swiadomości błedu mamy delikt z kk.

    Pzdr: Catbert

  • 35. Data: 2004-06-22 13:23:06
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 3:13 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > raczej poszkodowany... A zwracać to się może do Banku, a nie bezprawnie
    > potrącać z wynagrodzenia pracownika.

    Zakładając, że to bank się pomylił, póki co tak twierdzi księgowa, ale
    może kłamać, bo sama się kropnęła.

    Pzdr: Catbert

  • 36. Data: 2004-06-22 13:29:02
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > W chwili otrzymania kasy mamy j.w. - z chwilą wypłaty i wydania, przy
    > swiadomości błedu mamy delikt z kk.

    No i wracamy do początku - kto mu udowodni świadomość. Zresztą nie zgadzam
    się w dalszym ciągu z Twoją interpretacją wyzyskania błędu.

    seb

  • 37. Data: 2004-06-22 13:32:16
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 3:29 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No i wracamy do początku - kto mu udowodni świadomość. Zresztą nie zgadzam
    > się w dalszym ciągu z Twoją interpretacją wyzyskania błędu.

    OK, każdy ma prawo pozostać przy swoim;
    Natomiast na potrzeby tej dyskusji przyjąłem, że pytający ma świadomość
    błedu, bo sam to zadeklarował.

    Pzdr: Catbert

  • 38. Data: 2004-06-22 13:33:31
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > OK, każdy ma prawo pozostać przy swoim;
    > Natomiast na potrzeby tej dyskusji przyjąłem, że pytający ma świadomość
    > błedu, bo sam to zadeklarował.

    Szkoda, że tak mało osób wtrąca tu swoje trzy grosze na ten temat...

    seb

  • 39. Data: 2004-06-22 13:44:30
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 3:33 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Szkoda, że tak mało osób wtrąca tu swoje trzy grosze na ten temat...

    Może się wtrącą, jak obiecam, że będę cicho siedział ze swoją wrednością :-)

    Pzdr: Catbert

  • 40. Data: 2004-06-22 13:46:07
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > Może się wtrącą, jak obiecam, że będę cicho siedział ze swoją wrednością
    :-)

    wrednością? nie zauważyłem, oprócz tego, że wszystkich byś od razu do
    karceru :P

    seb