  • 81. Data: 2004-06-01 17:57:23
    Temat: Re: podatek katastr(of)alny - GP
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Tue, 1 Jun 2004 16:36:47 +0000 (UTC),

    ---->900 zakladach zatrudniajacych 21 tysiecy ludzi i osiagajacych ogromne zyski)
    ---->ale powszechnie nigdy tak nie będzie. Wpływa na to wiele czynników typu
    ---->wykształcenie,zaradność itp. Dlatego tez pogłówny bedzie zawsze łupił
    ---->biedniejszych. I to nie jest zadne socjalistyczne myslenie.Chodzi o
    ---->elementarna równość wobec prawa i zaufanie obywatela do panstwa. Poglowne
    ---->obok podatku importowego to jeden z najglupszych podatkow o jakim
    ---->slyszalem.Proteza na krotką mete i tyle.
    ---->

    Nie chodzi o to żeby zarabiał 50 000 zł miesięcznie, ale żeby zamiast 800 zł zaczął
    zarabiać 2000 zł. O nie ma się zrównywać z bogaczem tylko dążyć do lepszego zarobku.

    ---->
    ---->> A jednak Słowacja zrobiła krok w dobrym kierunku. Jak się chce to się da.
    ---->>
    ---->
    ---->Podobnie uczyniły państwa bałtyckie i Rosja. A ponieważ z pustego to i
    ---->Salomon nie naleje to zgadnij czym te państwa odbijają sobie brak
    ---->potencjalnych wpływów z likwidacji podatku dochodowego od ludnosci?

    No ale zaraz, przecież oni nie zlikwidowali podaktu dochodowego... Wprowadzili tylko
    liniowy. Jestem gotów taki półśrodek zaakceptować -- niski podatek liniowy bez
    żadnych odliczeń. Oczywiście to tylko jeden z elementów większej całości jaką powinna
    być radykalna reforma finansów publicznych...

    No wiec
    ---->odbijają to sobie bardzo wysokimi ubezpieczeniami społecznymi.Co z tego ze
    ---->podatek liniowy jest niby niski skoro jego "niskość" równoważą wysokie stawki
    ---->ubezpieczen spolecznych? Poza tym z tego co wiem to stawka liniowa w
    ---->panstwach baltyckich jest co jakis czas lekko podwyzszana. Podatek liniowy
    ---->czy tam poglowny od dochodów obywateli nie prowadzacych dzialalnosci
    ---->gospodarczej to kiepski pomysl.

    Nie bardzo rozumiem. Jesteś zatem za zniesieniem wszlekich podatków dla osób
    fizycznych ? Hmm, myślę że jakiś mały podatek nawet jeśli budżet miałby nadmiar
    pieniędzy trzebaby płacić, bo to jednak powoduje pewną identyfikację z państwem w
    którym się mieszka.

    Co innego podatek liniowy od osob prawnych i
    ---->od osob fizycznych prowadzacych dzialalnosc gospodarcza,jestem za jak
    ---->najbardzej.

    Tak, niski podatek liniowy w przypadku działalności gospodarczej jest do
    zaakceptowania.

    --
    Grzegorz

  • 82. Data: 2004-06-01 18:17:00
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 1 Jun 2004 13:01:31 +0200, WOJSAL naskrobał(a):

    > Czyli bedzie ustalal wartosc nie widzac przedmiotu
    > wycenianego? Bardzo interesujace. I bedzie to
    > jeszcze "wartosc rynkowa"? Bardzo ciekawe. ;)
    > Czy rzeczoznawca koniecznie musi byc
    > bioenergoterapeuta, jasnowidzem? ;);)

    zgodnie z ustawą o obrocie nieruchomościami ( o której także NIE masz
    zielonego pojęcia)

    > Nie wiem co w takiej sytuacji moze zrobic
    > rzeczoznawca. Wiem ze moze sobie jakas
    > liczbe wyznaczyc w oparciu kupe tabel,
    > formulek i 3 komputery. Ale to naprawde
    > nie bedzie mialo nic wspolnego ani z wartoscia
    > wycenianej, a nieogladanej, nieruchomoscia.
    > A tym bardziej wartoscia rynkowa (bo te
    > ustala rynek a nie rzeczoznawca).

    znowu kupa bzdur. Przy wycenie istotą jest CEL. Ten sam rzeczoznawca ustali
    inna wartość rynkową nieruchomości w tym samym dniu dla kredytu
    hipotecznego, dla sprzedaży, dla egzekucji z nieruchmosci. Nie zrozumiesz
    tego bo w ogole nie masz z tym kontaktu.

    > Za komuny (a moze pozniej?) byly, tzw. "urzedowe
    > ceny rynkowe". To przyklad na to, ze ludzie
    > uzywaja pojec (tu: cena rynkowa) nie
    > znajac ich sensu, nie rozumiejac co to jest
    > rynek, i jak rynek ksztaltuje ceny

    znowu posługujesz sie słowami których nie rozmumiesz. Ale dobrze powiem to
    łopatologicznie: cena - to jest rzeczywista kwota transakcji (niekoniecznie
    ma związek rynkiem) , wartość to hipoteza ceny przy okreslonych założeniach
    transakcji oraz ściśle pod określony cel, a wycena polega na oszacowaniu
    wartości prawa własnosci nieruchomosci a nie cegiełek z których sie składa.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl

  • 83. Data: 2004-06-01 18:38:53
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    Grzegorz <n...@y...com> napisał(a):

    > Centrum Smitha jakiś czas temu publikowało swoje pomysły na system
    podatkowy.
    > Wymyślili zdaje się malutki podatek obrotowy. Nie pamiętam czy zamiast CITu
    czy
    > obok.
    > W każdym razie płacony przez firmy a nie przez konsumentów.

    Czyli alternatywą pozostaje jedynie podatek obrotowy brutto. Ten podatek ma
    całe mnóstwo wad,nie jest neutralny,powoduje kaskade podatkową (czyli
    płacenie podatku od podatku ponieważ każda faza obrotu jest opodatkowana
    brutto),jest bardzo kłopotliwy w pobieraniu i tak naprawde do niczego dobrego
    nie prowadzi. W gospodarce rynkowej powoduje koncentracje produkcji co
    prowadzi do wzrostów monopoli.Np na podatku obrotowym brutto by doskonale
    zyskały supermarketu,mali handlarze by padli jak kawki.Nawet mała stawka nie
    ma tu znaczenia. Podatek obrotowy przerabialiśmy w PRL.Obecnie 2,5% podatek
    obrotowy proponuje np Samoobrona. Pomijam juz fakt ze wprowadzenie podatku
    obrotowego jest niemożliwe spowodu naszego czlonkowstwa w UE.

    > Można tu podyskutować ale ja bym i z tego zrezygnował. Pozostałbym przy
    podatka
    > ch
    > dochodowych od firm -- ale bardzo niskich.

    Zgadzam sie,ale obok VAT-u,rowniez podatek dochodowy,nawet bardzo niski.

    > W każdym razie -- precz z Vatem. Robienie interesów ma być proste a państwo
    ma
    > się do
    > tego nie wtrącać i nie przeszkadzać.

    Dobrze skonstruowany VAT jest neutralny i nie powoduje frustracji podatników.
    Tak naprawde napisana na poczatku lat 90tych ustawa o VAT to byl jeden z
    najlepszych aktow prawnych. Pierwotny tekst byl jednym z lepszych dzieł
    naszego ustawodawstwa. Potem zaczelo sie jej psucie az doprowadzenia tej
    ustawy do samego dna. Nowa ustawa o VAT to prawdziwe bagno napisane przez
    polityków a nie prawników,jestem pewien ze jeszcze w tym półroczu ujrzy
    swiatlo dziennie kilka kilkanascie nowelizacji tej ustawy ktore jeszcze
    bardziej schrzanią tą ustawe.
    pzdr

  • 84. Data: 2004-06-01 18:43:30
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    Grzegorz <n...@y...com> napisał(a):

> [...]
    nadmiar
    > pieniędzy trzebaby płacić, bo to jednak powoduje pewną identyfikację z

    Jestem za podatkiem dochodowym od osób fizycznych z kilkustopniową skalą
    podatkową w której poszczególne przedziały nie są za bardzo oddalone od
    siebie np. 17%,22%,26%,29%.Minimalna ilość ulg i zwolnień.I wyłączenie spod
    opodatkowania tym podatkiem jakiejkolwiek działalności gospodarczej osób
    fizycznych która nie jest ubrana w osobowość prawną. Dla takich osób powinien
    być odrębny podatek od dochodów z działalności gospodarczej,liniowy,bez ulg i
    zwolnień.

    pzdr

  • 85. Data: 2004-06-01 19:15:30
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Tue, 1 Jun 2004 18:43:30 +0000 (UTC),
    "Pawel N" <p...@g...pl> napisał(a):

    <ciach>

    ---->
[...]

    No to się nie zgadzamy tutaj ale dyskusja była konstruktywna :)

    Progi to dla mnie największa niesprawiedliwość jaką można wymyślić. Zaakceptowałbym
    jednynie niski podatek liniowy bez żadnych odliczeń.

    --
    Grzegorz

  • 86. Data: 2004-06-01 19:30:10
    Od: Grzegorz <n...@y...com>

    Tue, 1 Jun 2004 18:38:53 +0000 (UTC),
    "Pawel N" <p...@g...pl> napisał(a):

    <ciach>

    ---->
[...]

    Smithowcy argumentowali to tym że teraz podatki zachęcają do tworzenia kosztów.
    Chodzi o to żeby od tego odejść. Można zatem zostać docelowo jedynie przy
    dochodowych.
    Im mniej rodzajów podatków tym lepiej.

    <ciach>

    ---->
[...]

    A potem kilkadziesiąt kolejnych.

    Ale ja uważam samą ideę Vatu za szkodliwą. Kaskady podatkowe przy obrotowym ? Tutaj
    masz bezsensowne ruchy pieniędzy: firma płaci VAT Skarbówce, a ta za chwilę zwraca te
    same pieniądze innej firmie. Olbrzymia biurokracja oraz sama konstrukcja podatku
    sprzyjająca jej rozrastaniu -- założę się że gdybyśmy powrócili do dawnej ustawy nie
    utrzymałaby się ona ani miesiąca. Zaraz by coś skomplikowali.

    Sprzedajesz wyroby, wypisujesz faktury, pieniędzy nie ma w kasie, ale VAT trzeba
    zapłacić. To tak jakby na początku roku PIT ci kazali złożyć za rok który dopiero
    będzie. Konieczność prowadzenia składu makulatury w firmie -- nie wiem czy słyszałeś
    informację o konieczności przechowywania paragonów przez 5 lat przez taksówkarzy --
    podobno Urząd radzi przechowywać je w lodówce bo tusz się ściera po jakimś czasie.
    Przecież to paranoja...
    Albo te zwroty VATU na granicy. Przekręty z wyłudzaniem VATU z budżetu, tabelki co do
    której grupy, stawki. A słyszałeś historię z betoniarką ? Betoniarka jest obłożona
    VATEM a mieszalnik pasz nie -- różnią się tylko kolorem więc wszyscy kupują na budowę
    mieszalnik pasz... To wszystko to kompletna BZDURA za pieniądze podatników.

    Był zdaje się w Newsweeku artykuł Stefana Bratkowskiego który punktował te wszystkie
    wady. Autor na końcu mówi że on tak pisze ale wie że i tak nie ma teraz szans aby te
    pomysły ktoś zaczął wprowadzać w życie. Niestety.

    --
    Grzegorz

  • 87. Data: 2004-06-01 19:55:40
    Od: "xmarcel" <x...@g...pl>

    Grzegorz <n...@y...com> napisał(a):

    > ---->ja mam inne zdanie na temat podatkow posrednich.
    > ---->dzieki nim, a w zasadzie roznym ich stawka, mozna regulowac obciazenie
    > ---->podatkowe ludzi w zaleznosci od ich rzeczywistego statusu materialnego.
    >
    > Takie regulacje są dla mnie elementem socjalizmu o czym napisałem w innym
    pości
    > e w
    > tym wątku. Jest to ich olbrzymia wada a nie zaleta.

    w/g Ciebie, jak jeden placilby polowe tego co ciezko zarobi, a drugi skromny
    napiwek to byloby ok?
    dla mnie bylby to feldalizm

  • 88. Data: 2004-06-01 20:04:46
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Użytkownik "Radosław Popławski" <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    Tue, 1 Jun 2004 19:27:03 +0200, w <c9iea1$622$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "Darek
    W." <a...@p...pop.pl> napisał(-a):

    > Już dawno wymyślono, że najlepszym rozwiązaniem jest jednolita stawka VAT.

    Zasadniczo tak, ale wtedy po likwidacji PIT obciążenie podatkowe staje się
    degresywne w stosunku do poziomu dochodu, czyli inaczej mówiąc im ktoś
    więcej zarabia tym ma mniejszą stawkę podatku (dokładnie odwrotnie niż
    obecnie). To już chyba lekka przesada. Stawki ulgowe i podwyższone
    odtwarzają strukturę obciążenia do poziomu zbliżonego do liniowego.
    Komplikacja ustawy nie wynika z tego czy jest jedna stawka czy trzy. Ustawa
    o PTU nawet po odliczeniu załączników i przepisów przejściowych ma 120 stron
    i to wcale nie z powodu trzech stawek. To jest koszmar, a nie trzy stawki w
    5 razy krótszej ustawie.

  • 89. Data: 2004-06-01 20:12:10
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    Grzegorz <n...@y...com> napisał(a):

> [...]
    > utaj
    > masz bezsensowne ruchy pieniędzy: firma płaci VAT Skarbówce, a ta za chwilę

    Ale taka właśnie jest idea podatku od wartości dodanej właśnie,wg mnie to nie
    jest bezsensowny ruch pieniędzy.A zwłaszcza nie jest bezsensowny przy
    sensownej i sprawnej administracji podatkowej gdzie na zwrot podatku nie
    trzeba czekać az do wyrosniecia pierwszysch siwych wlosów na głowie.Podatek
    VAT jako podatek pośredni charakteryzuje sie łatwością pobierania (stąd
    wpływy z VATu są najwieksze w budżecie centralnym) i przy dobrze
    zorganizowanej administracji działa i trzyma sie nieźle.U nas wiadomo jak
    jest a administracją podatkową wiec pozostawie to bez komentarza.

> [...]
    > y --
    > podobno Urząd radzi przechowywać je w lodówce bo tusz się ściera po jakimś

    VAT mozna rozliczać na dwa sposoby. W Polsce przyjeta jest od samego początku
    metoda fakturowa,a dlaczego to nie wiem,trzeba by pewnie popatrzec w
    uzasadnienie do pierwotnego tekstu ustawy. A jesli chodzi o brak kasy w
    kasie,to dla mnie niepojęte jest ze w nowej ustawie VAT nie przyjeto od dawna
    postulowanego zapisu o wprowadzeniu ulgi na tzw złe długi czyli krótko mówiąc
    np kupujący nie płaci dostawcy za towar,ten mu wystawia fakturke a pan
    kupujący ze smiechem na ustach odlicza sobie VAT a dostawca przeklina cały
    świat bo nie dość że musi odprowadzić VAT to jeszcze pełni role banku na
    kółkach kredytujacego nieuczciwego kupującego i bezpodstawnie,moim
    zdaniem,finansuje budżet państwowy z pieniedzy które mu sie po prostu nie
    należą.

    > Albo te zwroty VATU na granicy. Przekręty z wyłudzaniem VATU z budżetu,
    tabelki
    > co do
    > której grupy, stawki.

    Im bardziej skomplikowany podatek tym łatwiej grać na nosie państwu. VAT i
    akcyza to dwa podatki szczególnie na to podatne.Gdyby obydwa podatki byly
    proste i przejrzyste przekrętów by było mniej zdecydowanie.
    pzdr

  • 90. Data: 2004-06-01 20:39:20
    Od: poreba <d...@p...com>

    "xmarcel" <x...@g...pl> niebacznie popelnil

    > konstytucja niejest do regulowania takich rzeczy jak podatki
    A to dlaczego?!
    Czemu nie w konstytucji "pedziwo" dzialania panstwa?
    Do czego zatem jest konstytucja?

    > czy Ty kolego o........??
    > bezrobotny ma placic tyle samo co np. p. dr Ku...., czy inny
    > Gu....? gdzie Ty tu widzisz sprawiedliwosc?
    A co widzisz niesprawiedliwego w zasadzie:
    zarabiasz więcej - masz więcej,
    zarabiasz mniej - masz mnie?

    > podatki posrednie typu VAT sa imho jak najbardziej porzadane
    Nasz rekonstruktor systemu podatkowego zapomina jednak
    o innej funkcji podatków.
    Podatki to _nie_ tylko "ściepa" społeczeństwa zorganizowanego
    w państwo na działania współne typu wojsko, policja, sądy, urzedy.

    Jak myślisz Grzegorzu _po_co_ są jeszcze podatki,
    zróżnicowane właśnie?

    --
    pozdro
    poreba